Evoluția procentuală, de la o lună la alta, a tarifelor de transport rutier de marfă din Franța
Tarifele de transport rutier de marfă din Franța au crescut cu peste 2% în iulie față de iunie, punând capăt încetinirii din ultimele luni, așa cum reiese din barometrul Upply (France: a clear increase in road transport prices in July (upply.com)). Dar probabil este o creștere sezonieră – sectorul transporturilor se confruntă în continuare atât cu probleme, cât și cu fluctuații – și ar putea indica începutul stagflației, câtă vreme activitatea economică stagnează sau chiar scade în unele sectoare.
Iulie 2024 a fost, așa cum ne amintim, o lună memorabilă pentru populația Franței, în care în prima săptămână a avut loc al doilea tur al alegerilor parlamentare, care nu au adus clarificările sperate de președintele Emmanuel Macron, ci au fost urmate de o perioadă de incertitudine și negocieri pentru formarea unui nou guvern, și apoi au avut loc Jocurile Olimpice de la Paris.
Moralul antreprenorilor francezi a fost mai mult influențat de contextul politic, sunt de părere analiștii Upply, decât de oportunitățile aduse de Olimpiadă, astfel că, potrivit datelor de la INSEE, acesta s-a prăbușit efectiv în iulie, pierzând 5,2% față de iunie și ajungând mult sub media sa pe termen lung, ceea ce nu s-a mai întâmplat de la criza Covid-19 încoace. Deteriorarea este vizibilă în toate sectoarele economice și putem observa că ea nu este alimentată atât de vânzările din trecut, cât de evoluția comenzilor noi. Și ocuparea forței de muncă a scăzut semnificativ, cu 4%, iar inflația a crescut până la 2,3% din cauza creșterii prețurilor la energie, în special la gaze.
Indicele tarifelor de transport intern din Italia pe bază de contract a ajuns în trimestrul al doilea din 2024 la 111,3 puncte conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), fiind cu 2,6 puncte mai mare decât în trimestrul anterior, dar cu 0,6 puncte mai mic decât în trimestrul al doilea din 2023. Iar indicele tarifului spot a crescut mai mult, cu 7,6 puncte, față de trimestrul anterior, dar este tot mai mic, cu 1,7 puncte, față de anul anterior.
Diferența dintre tarifele spot și cele contractuale este acum de 6,1 puncte, față de 1,1 puncte în primul trimestru al anului.
Potrivit datelor institutului italian de statistică ISTAT, indicele producției industriale ajustate sezonier din Italia a crescut ușor, cu 0,5%, în mai 2024 față de luna precedentă, creștere determinată mai ales de creșterile din sectoarele bunurilor de consum, bunurilor intermediare și energiei, datorită costurilor mai mici ale energiei de care beneficiază industriile mari consumatoare, cum ar fi cea a produselor chimice.
Însă încrederea mediului de afaceri italian nu se îmbunătățește: cele mai recente date ISTAT indică în iunie 2024 cea mai mică încredere din ultimele șapte luni. Iar în producție acest indice a scăzut la 86,8, față de 88,2 în mai. Atât indicatorii producției, cât și cei ai comenzilor au continuat să scadă în iunie. De aceea tarifele de transport intern de marfă pe bază de contract nu au crescut brusc și au rămas cu 1,5 puncte sub nivelul din perioada similară a anului trecut, o dovadă a prudenței companiilor, și sunt tot mai jos începând din martie 2024 comparativ cu tarifele spot, deoarece cererea pe termen lung rămâne lentă și este tot în urma cererii consumatorilor pe termen scurt.
Spre deosebire de mediul de afaceri, consumatorii din Italia au încredere tot mai mare, indicele de 98,3 puncte din iunie 2024 fiind la cel mai înalt nivel din februarie 2022 încoace. Această creștere a optimismului populației este probabil alimentată de creșterea de 0,3% a PIB în primul trimestru din 2024. Iar cheltuielile mai mari de consum exercită o presiune în sensul creșterii tarifelor spot.
Ușoara scădere a stocurilor ar putea duce la creșteri ale producției pentru completarea lor, dar asta se estimează că se va întâmpla după următoarele două trimestre. Deocamdată cererea este scăzută, așa cum arată scăderea de la -19,7 la -23,3 a comenzilor noi, și se estimează că tendința va continua pe termen scurt, ceea ce poate opri creșterea tarifelor de transport de marfă observată în ultimele luni.
Cererea pe termen lung ar putea crește în Italia, mai ales pentru transportul pe bază de contract, datorită eforturilor guvernului de a revitaliza sectorul auto. Acesta a anunțat recent că vrea să preia controlul asupra mărcilor Innocenti și Autobianchi din oferta Stellantis pentru a atrage producători chinezi care să se implice în producția locală, iar Georgia Meloni vrea ca producția de vehicule din Italia să ajungă astfel la un milion de unități/an. Inițiativa le-ar oferi companiilor chineze acces la piața europeană și ar poziționa Italia ca producător auto important.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit