Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Aceasta este recomandarea pe care a făcut-o, cu ocazia Galei Tranzit dedicate operatorilor de logistică, distribuție și curierat, organizate pe 31 martie la București, consultantul în transporturi Decebal Popescu (Transport Academy). Deoarece, așa cum se știe deja, prețul combustibilului, care oricum a crescut mult în ultimul an, a înregistrat după începerea conflictului din Ucraina chiar și modificări săptămânale sau zilnice, deci vorbim de o situație nemaiîntâlnită, pentru care se impun soluții nemaiîntâlnite.

Pentru a vorbit cât mai concret – deși cifrele sunt doar orientative și fiecare manager trebuie să aplice aceste formule la datele concrete din propria firmă – Decebal Popescu s-a referit la patru rute de transport mai uzuale pentru operatorii români și a determinat impactul scumpirii motorinei în cazul fiecăreia dintre ele, deoarece nu este valabilă peste tot aceeași creștere procentuală a prețurilor.

Astfel, pentru curse tur-retur între România și țări UE, creșterea costurilor cu combustibilul a fost de 37% între 1 ianuarie 2022 și 31 martie 2022, pentru cei care merg pe o rută ce include BeNeLux, vestul Germaniei și nordul Franței creșterea a fost de 29%, pe Germania-Italia, de 36% (aceasta poate fi considerată o medie pentru activitatea de transport din Europa) și pentru transport intern de 42%.

Atenție însă: aceste procente nu reprezintă creșterea pe care trebuie să o aibă tarifele, ci fiecare companie trebuie să determine cât reprezintă costul cu motorina din tariful de transport, în dreptul fiecărui client. Decebal Popescu a folosit, doar ca exemplu, o medie de 30% – dar a subliniat faptul că în unele situații se ajunge la 70%, în funcție de kilometraj, de tipul transportului ș.a – și un tarif mediu de 1,10 euro/km fără taxe de drum la momentul semnării contractului. Toate cifrele puse în tabelul prezentat (atât cele legate de tarife de transport, cât și cele legate de prețul carburantului) sunt doar cu titlu de exemplu, ideea fiind aceea de a folosi modul de calcul prezentat, nu și valorile de acolo. Fiecare operator trebuie să își completeze în tabel propriile condiții de preț, în urma consultării cu furnizorul său de soluții de plată a carburantului.

Pentru a exemplifica modalitatea de calcul al impactului creșterii costurilor cu carburantul în tariful de transport, Decebal Popescu a ales o rută pentru care prețul mediu ponderat al combustibilului a avut o valoare X (1,20 de euro/l) în luna în care se face calculul – februarie 2022 în exemplul nostru. Când se face media ponderată, se ține cont de procentul de alimentări pe fiecare țară în parte. Spre exemplu, România-Belgia se alimentează o anumită cantitate din țară, o alta din Belgia și poate o alta în Austria. Evident, faptul că alimentezi cu 3 prețuri diferite va duce la o medie finală ponderată, ținând cont de cantitatea alimentată cu fiecare preț în parte. Se calculează apoi diferența față de prețul carburantului de la momentul încheierii contractului cu clientul – în exemplul nostru, noiembrie 2021, când prețul era Y (1,10 euro/l). Se obține astfel o diferență între X și Y de 15% (februarie vs. noiembrie), iar acest procent se va înmulți cu 30%, cât am luat ca exemplu procentul costului cu motorina din tariful aplicat respectivului client, și rezultă o indexare cu 4,5% a tarifului din contract. Ce înseamnă asta? Dacă în contract prețul era în exemplul nostru de 1,10 euro/km, noul preț ar trebui să fie 1,1495 de euro/km.

În TOATE aceste calcule trebuie să se țină cont de kilometrii plătiți, nu de cei parcurși, deci se aplică și un procent de abatere.

Transport Academy pune la dispoziție un model de calcul care se poate descărca de pe pagina conferinței Tranzit și se poate și îmbunătăți, astfel încât fiecare firmă să indice parametrii săi specifici și să aibă rezultate cât mai exacte în funcție de țările prin care se trece și de unde se alimentează, de prețul mediu ponderat al combustibilului, de consumul camioanelor etc. Toate date prezentate în tabel sunt doar CA EXEMPLU, tarifele NU REPREZINTĂ tarife recomandate de Transport Academy.

Dacă ne referim la transportul intern, calculul este similar, dar alimentarea se face doar din țară, unde pe https://www.peco-online.ro prețul fără TVA era la 1 ianuarie de 5,08 lei/l, iar la 30 martie ajunsese la 7,02 lei/l. Impactul modificării prețului motorinei asupra tarifului este același, indiferent de numărul de kilometri parcurși, dar este influențat de consum, care la intern poate fi mai mare – managerii prezenți în sală au indicat o medie de 32 l/100 km.

Astfel că, dacă prețul stabilit prin contract era, tot ca exemplu, de 4 lei/km, la final de martie ar fi trebuit să ajungă la 4,71 de lei/km pentru a acoperi DOAR scumpirea motorinei.

Pe 4 ianuarie, Germania a devenit a 31-a țară care a ratificat protocolul eCMR. În Uniunea Europeană, există încă câteva țări care nu recunosc oficial scrisorile de trăsură în format electronic, inclusiv Belgia. Și este puțin probabil ca Belgia să părăsească rapid partea din spate a pachetului de digitizare.

Cea mai mare țară de tranzit din Europa, Germania a fost ultimul mare blocaj în calea generalizării utilizării a eCMR în nordul Europei. Ratificarea de către Germania a protocolului eCMR, care deschide calea pentru utilizarea scrisorilor de trăsură electronice începând cu 5 aprilie 2022, este, prin urmare, un pas important. Trebuie amintit în acest sens că eCMR este una dintre pietrele de temelie ale digitalizării procedurilor administrative în transportul rutier și că contribuie atât la reducerea poverii administrative a companiilor, cât și la reducerea muntelui de hârtie folosit în companii.

Belgia este în prezent angajată într-un proiect pilot cu celelalte două țări Benelux, care permite folosirea eCMR numai pentru operațiunile de transport efectuate în transportul național sau la ieșirea dintr-una dintre celelalte două țări Benelux. Prin urmare, nu este posibil ca un transportator belgian să utilizeze eCMR în transportul internațional în afara Beneluxului. La întrebarea dacă Belgia ar putea semna protocolul eCMR pe termen scurt, ministrul federal al mobilității Georges Gilkinet răspunde: „Ușurează viața pentru toată lumea, în special prin digitalizarea anumitor formalități, este o chestiune de bun simț.

Acesta este motivul pentru care Benelux a lansat un proiect pilot în acest domeniu. Administrația mea supraveghează implementarea și funcționarea corespunzătoare a acestui proiect de pionierat la nivel european. Sper că vor exista toate garanțiile de securitate suficiente înainte de a lua în considerare eventuala semnare a acestui protocol. Și între timp, utilizarea platformei existente permite Belgiei să fie destul de eficientă în ceea ce privește controlul și să faciliteze sarcina șoferilor la nivel administrativ. De menționat în acest sens că proiectul-pilot derulat în Benelux nu a împiedicat Țările de Jos să fie prima țară care a ratificat protocolul în 2009. Luxemburg a făcut același lucru pe 26 decembrie 2017.

Proiectul pilot demarat de Benelux privind eCMR nu se va încheia până în 2024.