Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) reacționează ferm la un studiu realizat recent de Direcția Generală a Întreprinderilor (DGE) referitor la tehnologiile alternative la motorină destinate transportului rutier de mărfuri. Federația denunță concluziile pripite și părtinitoare ale studiului și arată că promovarea exclusivă a tehnologiei electrice cu baterie, ca fiind singura alternativă relevantă pe termen scurt și mediu, este un prejudiciu evident, în contradicție cu realitățile industriale, economice și operaționale cu care se confruntă companiile de transport rutier de marfă. FNTR contestă descalificarea carburanților lichizi cu emisii reduse de carbon (HVO și în special B100), ale căror calități privitoare la protecția mediului au fost recunoscute la cel mai înalt nivel al statului prin atribuirea vignetei Crit’Air 1, și care contribuie la reducerea poluării atmosferice.
Asociația se declară și împotriva minimalizării rolului strategic al BioGNV, un carburant în creștere rapidă, bazat pe resurse locale și care constituie o pârghie cheie pentru consolidarea suveranității energetice a Franței. În plus, FNTR arată că autorii studiului nu recunosc diversitatea utilizărilor, constrângerile din viața reală și eforturile depuse de transportatori pentru a investi în soluții alternative deja operaționale.
În concluzie, arată federația, acest studiu, făcut public cu o zi înainte de anunțurile guvernului Franței privind bugetul, se înscrie într-o logică politică îngrijorătoare care vizează orientarea alegerilor fiscale viitoare. Or, o astfel de strategie, bazată pe devalorizarea anumitor tehnologii promițătoare, deja folosite de transportatori pentru a-și decarboniza activitățile, expune sectorul la o pierdere de încredere și la o fragilizare a investițiilor.
În opinia FNTR, succesul tranziției energetice în transportul rutier de mărfuri presupune un mix energetic adaptat realităților din teren și bazat pe o pluralitate de soluții, iar vehiculele electrice pe baterie ar trebui să fie doar una dintre aceste soluții, nu singura. Și îi solicită guvernului să dea dovadă de responsabilitate și rigoare științifică și mai ales să țină cont de părerea profesioniștilor din domeniu și specialiștilor în energie.
FNTR mai amintește că la final de an este așteptat un studiu condus de ADEME care are ca scop stabilirea unei ierarhizări a utilizării biocombustibililor în transporturi și care subliniază că, dacă se ia în considerare o astfel de ierarhizare, este tocmai deoarece combustibilii respectivi prezintă un interes ecologic confirmat, în special în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră pe întregul lor ciclu de viață.
Este vorba de 107 Daily și 93 de Eurocargo cu BioGNV, un combustibil care reduce emisiile de CO2 cu până la 95%, oferind aceeași performanță ca un vehicul similar diesel. Emisiile de particule fine sunt și ele mai mici cu 95% și cele de NO2 cu 90% față de Euro VI-E. În plus, cele 200 de utilitare sunt clasificate Crit’Art 1 și certificate Pieck Quiet Truck 71, deci și zgomotul este mai mic.
Ele vor fi livrate la finalul anului.
Logistica urbană este una dintre cele mai importante activități ale GEODIS, cu potențial foarte mare de decarbonizare, și achiziția se încadrează în demersul companiei de a ajunge să facă transport fără emisii de carbon în cele mai mari 35 de orașe din Franța, cu populație de peste 150.000 de locuitori, în următorii trei ani.
Iveco, pe de altă parte, este lider pe piața camioanelor cu propulsii alternative, cu aproape 60% din volumul vânzărilor din Franța, iar reprezentanții săi se declară mândri și de noul contract cu GEODIS și de faptul că vehicule îndeplinesc trei obiective majore: protejarea sănătății, a climei și a calității vieții în orașe.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit