Industria aeriană indică așteptări pozitive pentru perioada de vară, în ciuda mediului macroeconomic instabil și al prețurilor ridicate care afectează puterea de cumpărare. Astfel, companiile aeriene, precum Alaska Airlines, Delta Air Lines, British Airways, Air France-KLM, easyJet și Ryanair au raportat rezervări solide și venituri în creștere.
„Banca de investiții JP Morgan a spus că firmele aeriene europene ar trebui să beneficieze de pe urma perioadei de vară, după ce industria a avut de suferit în perioada pandemică. Americanii plănuiesc călătorii în Europa în această vară, ca și cum nu ar exista ziua de mâine.”,
a menționat Radu Puiu, analist financiar al XTB România.
Alaska Airlines a înregistrat o creștere cu 31% a veniturilor în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară al anului trecut, revenind „la nivelurile de zbor prepandemice”.
Potrivit președintelui Delta Air Lines, Glen Hauenstein, compania aeriană a marcat „rezervări anticipate record pentru vară” și se așteaptă ca veniturile să se majoreze într-un ritm anual cu 15%, chiar 20%. Totodată, analistului financiar al XTB România, Radu Puiu, remarcă faptul că Delta Air Lines arată un record pentru această vară, datorită rezervărilor în avans și cereriilor puternice de călătorii, precum și tarifelor majorate. Pentru acest an, Delta Air Lines raportează o majorare a veniturilor cu 45%.
„Veniturile din primul trimestru al acestui an au crescut cu 45% față de anul trecut și au ajuns la 11,8 miliarde de dolari. De asemenea, acestea au înregistrat un avans de 14% față de anul 2019, înainte de pandemie”,
a punctat analistul XTB România.
Companiile British Airways, IAG și Air France-KLM au anunțat rezervări extrem de solide pentru vară, în ciuda crizei a costului vieții, iar IAG (care deține și alte companii aeriene, așa cum Iberia, Vueling și Aer Lingus) estimează că profitul său va depăși previziunile sale anterioare. Deși, British Airways a fost obligată să reducă zborurile în perioada sărbătorilor de Paște din cauza grevelor de la Heathrow a declarat că nu va exista o măsură similară în acest an, iar în privința profitului anual estimează că va fi peste limita superioară a unui interval de 1,8-2,3 miliarde de euro. Air France-KLM și-a majorat veniturile în T1 cu 42%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, până la 6,33 miliarde de euro, iar pentru acest an consideră că va ajunge la un nivel de 95% față de perioada pre-pandemică.
„Companiile aeriene și aeroporturile europene sunt sub presiune pentru a evita repetarea scenelor haotice din vara trecută, care au afectat revenirea la călătoriile în masă după blocajele din perioada pandemică”,
a completat Radu Puiu.
Companiile aeriene europene importante, Lufthansa, easyJet și Ryanair au raportat rezervări solide și creșteri ale veniturilor pentru vară, subliniind că cheltuielile de călătorie au fost o prioritate pentru consumatori. De asemenea, easyJet se așteaptă să depășească previziunile pieței în ceea ce privește profitul pentru întregul an, în timp ce Ryanair a revenit la profit după o pierdere în anul precedent. Cu toate că există și provocări, precum grevele și lipsa personalului, care pot perturba operațiunile aeroporturilor. În primele trei luni ale lui 2023, capacitatea de pasageri a companiei easyJet a crescut cu 40%, iar 99,8% din zborurile de Paște au operat în ciuda grevelor controlorilor de trafic aerian francez. Potrivit CEO-ul companiei easyJet, Johan Lundgren, sunt așteptări ca această rezistență în fața grevelor să continue. Cu toate acestea, blocarea activității a făcut ca easyJet să anuleze aproximativ o mie de zboruri. Însă, rezervările anticipate au fost deosebit de puternice pentru destinațiile tradiționale de plajă, cum ar fi Malaga, Mallorca, Alicante și Faro. Compania preconizează să crească afacerea cu 60% în perioada vacanțelor.
Ryanair Holdings, una dintre cele mai mari companii aeriene low-cost din Europa, a revenit la profit aproape record de 1,4 miliarde de euro în anul financiar încheiat în martie. Acest rezultat a depășit așteptările analiștilor și ale companiei, apropiindu-se de profitul record înregistrat în 2018. În timp ce industria aeriană europeană în ansamblu încă se confruntă cu dificultăți și operează la aproximativ 95% din capacitatea pre-pandemică, Ryanair a reușit să opereze la 125% din capacitatea sa anterioară pandemiei, menținând o traiectorie de creștere.
Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair este prudent optimist cu privire la viitorul companiei, așteptându-se ca profiturile să crească în continuare, dar într-un ritm moderat, și să depășească valorile record înregistrate în 2018.
„Perspectivele companiei aeriene low-cost din Marea Britanie confirmă imaginea prezentată de alți transportatori europeni. Respectiv o redresare post pandemică puternică a cererii de zboruri și a toleranței călătorilor pentru tarife mult mai mari”,
a adăugat analistul.
Potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), sunt estimări că industria aeriană va înregistra un profit net de 9,8 miliarde de dolari în 2023, ceea ce reprezintă o creștere mai mare decât dublu față de prognoza anterioară de 4,7 miliarde de dolari din decembrie 2022. De asemenea, profiturile operaționale ale industriei aeriene vor atinge 22,4 de miliarde de dolari în acest an, depășind cu mult estimările anterioare de 3,2 miliarde de dolari din decembrie și profitul operațional de 10,1 miliarde de dolari din 2022. Totodată, aproximativ 4,35 miliarde de persoane vor călători în 2023, apropiindu-se de nivelul de 4,54 miliarde de persoane care au călătorit în 2019.
Directorul general al IATA, William Walsh, a menționat că reziliența industriei aeriene este o poveste de succes, existând motive bune de optimism. Atingerea profitabilității la nivel de industrie după criza pandemică deschide noi oportunități pentru companiile aeriene în ceea ce privește recompensarea investitorilor, finanțarea sustenabilității și investițiile în eficiență. Cu toate acestea, marja de profit netă este estimată pentru industria aeriană în 2023 la doar 1,2%, ceea ce reprezintă o provocare în realizarea tuturor obiectivelor propuse.
„Incertitudinile economice nu au atenuat dorința de a călători, chiar dacă prețurile biletelor au absorbit costurile ridicate ale combustibilului. După pierderi profunde cauzate de pandemie, chiar și o marjă netă de profit de 1,2% este un rezultat ce merită sărbătorit. Dar, având în vedere că firmele aeriene câștigă în medie doar 2,25 dolari per pasager, repararea bilanțurilor deteriorate și crearea de rentabilitate durabilă a capitalului pentru investitori vor continua să fie o provocare pentru multe companii aeriene.”,
a subliniat Radu Puiu.
British Airways și easyJet care operează de pe aeroporturile din Londra anulează câteva sute de zboruri pe zi. TUI nu reușește să scoată turiștii din Londra și Manchester. Le-a vândut pachete, iar rezervările hoteliere, transferurile și condițiile de asigurare ar trebui să fie modificate. „Este mai ușor să anulezi călătorii întregi”, spune Rex Nikkels, care lucrează pentru TUI la Aeroportul Heathrow.
Principalul motiv este lipsa personalului de la sol din aeroporturi – ofițeri de la controlul de securitate, manipulatori de bagaje, personal de înregistrare a pasagerilor. După mai bine de 2 ani de pandemie, mulți oameni au părăsit industria aeronautică, și-au găsit de lucru în alte domenii ale economiei și acum nu mai vor să se întoarcă, iar noi lucrători sunt puțini. Salariile din aviație sunt mai mici decât înainte de pandemie și există încă multă incertitudine în acest sector.
Din cauza lipsei de agenți de handling, compania aeriană olandeză KLM a fost nevoită să oprească vânzarea de bilete pentru zborurile de la sfârșitul lunii mai, deoarece era clar că personalul de la sol nu va fi capabil să le gestioneze. Anterior, toate companiile aeriene făcuseră deja apel la pasageri să ia cu ei doar bagajele de mână. Problema lipsei de personal la controlul de securitate a fost rezolvată la Aeroportul Frankfurt, dar în martie au existat probleme grave și doar zborurile de legătură din spațiul Schengen au fost efectuate fără întreruperi.
„Oamenii au așteptat mai mult de 2 ani pentru a pleca în vacanță și este inacceptabil ca odihna lor să fie distrusă. Această problemă trebuie să înceteze cât mai curând posibil”, a declarat Rafael Schvartzman, vicepreședinte pentru Europa al Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA). Directorul său executiv, Willie Walsh, este încrezător că atât transportatorii, cât și aeroporturile vor rezolva rapid aceste probleme.
Transportatorii nu mai sunt atât de optimiști. Nu lipsesc opiniile potrivit cărora problemele actuale, care durează de câteva săptămâni, se vor agrava în această vară. În ciuda faptului că, potrivit previziunilor disponibile, traficul de pasageri va fi cel mult la nivelul din 2019. Și atunci nu au existat astfel de probleme. „Din păcate, nu există o soluție rapidă la tensiunile actuale. Mulți oameni au părăsit industria noastră și au găsit locuri de muncă mai bine plătite. Nu văd nicio șansă ca ei să vrea să se întoarcă acum”, recunoaște Thomas Raynaert, directorul general al Airlines for Europe (A4E), printre ai cărei membri se numără Lufthansa, easyJet și Ryanair.
Organizația aeroportuară europeană Air Council International Europe (ACI) nu-și face iluzii: întârzierile serioase sunt inevitabile pe două treimi din aeroporturile europene.
Până în prezent, Aeroportul Chopin din Varșovia se descurcă bine cu revenirea traficului de pasageri, care crește rapid. PPL, care administrează aeroportul din Varșovia, a luat în mod clar în considerare problemele din vara trecută, când pasagerii, în special cei ai zborurilor charter, au așteptat bagajele chiar și câteva ore. Monitorizarea timpilor de livrare a bagajelor a fost de ajutor. În caz de depășire, PPL reacționează și contactează imediat agentul. Există aglomerație pe aeroport atunci când pleacă zborurile LOT Atlantic, dar această situație este cunoscută încă dinainte de pandemie și nu se va schimba dacă aeroportul capitalei nu va fi reinvestit.
Muncitorii de pe aeroportul Amsterdam Schiphol (unde există un deficit uriaș de personal) amenință cu greve, cerând salarii mai mari și garantarea locurilor de muncă. Același lucru se întâmplă și la Bruxelles.
Aeroportul din Dublin se află în plină agitație din cauza lipsei de personal. La sfârșitul săptămânii trecute, mii de pasageri au ratat zborurile către această destinație. „Din păcate, nu putem face prea multe aici. Lucrăm la capacitate maximă”, a declarat Dalton Philips, CEO al Aeroportului Dublin. În timpul pandemiei, o mie de persoane și-au pierdut locurile de muncă, iar acum au început recrutările, dar cu o garanție de doar 20 de ore de muncă pe săptămână. Așadar, șansele de îmbunătățire sunt mici.
Aeroportul din Palma de Mallorca nu face față la întoarcerea pasagerilor. Acesta este, printre altele, efectul Brexitului, pentru că acum britanicii trebuie să treacă printr-un control complet al pașapoartelor, cu ștampile de intrare și ieșire incluse. Iar acest lucru necesită timp. Autoritatea portuară recunoaște că, dacă nu poate recruta personal suplimentar, „totul se va prăbuși” în această vară. De asemenea, este puțin probabil ca situația să se îmbunătățească la Londra Heathrow și Gatwick, unde British Airways a anulat 10% din toate zborurile între mai și octombrie. Acestea fiind spuse, pasagerii care au pierdut zboruri din vina aeroporturilor nu au dreptul la compensații. „În principiu, pasagerii pot încerca să lupte pentru drepturile lor dacă au pierdut zborul din cauza ineficienței aeroportului. Dar acest lucru necesită deja un proces în instanță. Așadar, este puțin probabil ca mulți oameni să se decidă să facă acest lucru” crede Rory Boland, redactor-șef al publicației britanice „Which? Travel”.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit