Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conflictul în curs de desfășurare dintre Rusia și Ucraina a adus în prim-plan rolul diplomatic al Turciei, care acum intenționează în mod clar să folosească această oportunitate pentru a se mișca în cerc nu numai în ceea ce privește vizibilitatea politică, ci și, mai ales, cu ambiția de a-și juca cărțile din punct de vedere economic.

Ankara dorește să devină din ce în ce mai mult o punte între Asia și Europa, promovând noi coridoare comerciale ca alternativă la cele nordice. Acesta este motivul pentru care, la începutul lunii iulie 2022, Turcia a promovat și a anunțat înființarea unui grup de lucru privind transportul feroviar în cadrul Consiliului de coordonare ministerială cvadrilaterală Bulgaria-Ungaria-Serbia-Turcia.

Volumul tot mai mare al schimburilor comerciale dintre Asia, în special dintre China și Europa, trebuie să găsească în mod necesar o cale de desfacere, ceea ce înseamnă revitalizarea a ceea ce se numește Coridorul Mijlociu, ca o alternativă viabilă din punct de vedere al distanței parcurse și al timpului de transport. Consiliul cvadrilateral prezintă o analiză comparativă a diferitelor scenarii de tranzit.

Un tren de marfă din China spre Europa pe ruta nordică, adică prin Rusia, parcurge 10.000 km în cel puțin 20 de zile; dacă alege coridorul sudic, prin Canalul Suez, cu vaporul, parcurge 20.000 km în 45-60 de zile. Dar dacă același tren alege Coridorul Mijlociu prin Turcia, acesta parcurge 7.000 km în 12 zile. În acest din urmă caz, avantajul este evident.

Prin urmare, Turcia intenționează să își dezvolte rapid infrastructura de transport pentru a putea concura la nivel mondial și în ceea ce privește logistica. În plus, planul „Viziunea transporturilor 2053″ (unde anul este orizontul de timp de referință) prevede alocarea unor resurse inedite pentru întregul sector al transporturilor.

Obiectivul autorităților turce și al căilor ferate este de a crește competitivitatea prin reducerea costurilor și, astfel, de a crește volumul: la sfârșitul planului, se estimează că acesta va crește de la 38 de milioane de tone pe an la 440 de milioane. În ultimele luni, Turcia a intensificat relațiile economice spre est cu Azerbaidjan, Kazahstan și Georgia.

În centrul proiectului se află calea ferată Baku-Tbilisi-Kars (BTK), care leagă Azerbaidjanul de Turcia prin Georgia. Cu o lungime de 826 km, a fost finalizat și deschis pentru exploatare în octombrie 2017. Traseul face parte dintr-un proiect mai ambițios de conectare a căilor ferate din Caucazul de Sud cu Europa, în ceea ce a fost deja numit un nou Drum al Mătăsii, care a revenit brusc în centrul atenției după ultimele scenarii geopolitice. În prezent, atenția Consiliului Cadrilateral se concentrează asupra facilitării construcției noii linii de cale ferată de 230 km, care pornește de la Kapıkule, numele punctului de trecere a frontierei turcești cu Bulgaria, unul dintre cele mai aglomerate din Europa, și ajunge la Halkalı, cea mai vestică stație a liniei Marmaray deja existente în Istanbul. Dar și pentru a interveni asupra tuturor acelor aspecte manageriale și birocratice care frânează potențialul transportului feroviar.

Firma de logistica si transport international BTK Befrachtungs- und Transportkontor GmbH, cu sediul in Rosenheim, Bavaria, care are 80 de ani de experienta si detine 15.000 m2 de spatii de depozitare, si-a innoit partial flota de 180 de semiremorci achizitionand 50 de Kögel Lightplus  din noua generatie Novum. Acestea au un nou profil al cadrului exterior, ce permite, de exemplu, ancorarea marfii in cadrul exterior perforat din otel VarioFix fara a folosi chingi. Cele 13 perechi de catarame de ancorare din dotarea standard au manere de prindere pe partile laterale, pentru manevrare usoara, si au o forta de tractiune de 2.500 kg. Pentru a creste sarcina utila, peretele fata, inclusiv stalpii de la colturile din fata, stalpii de la colturile din spate si portalul usii spate sunt standard din aluminiu.
 

Kögel Lightplus are certificat de siguranta a marfurilor DIN EN 12642 Code XL si axa Kögel KTA cu dubla suspensie in dotarea standard, iar printre optionalele solicitate de BTK se numara rezervoare de aluminiu si cadre suport din aluminiu pentru acoperis, pentru cresterea sarcinii utile, patru randuri de chingi de aluminiu distribuite pe inaltime, pentru a sustine marfa si a proteja prelata, cadru ranforsat pentru cresterea sarcinii pe axa stivuitorului pana la 7,2 t, placa de protectie de 720 mm lungime montata deasupra barei din spate, pentru a face fata la folosirea zilnica a rampei, si tampoane de protectie din cauciuc pentru partea din spate a semiremorcii, alaturi de un coltar din otel de 8 mm grosime pe intreaga latime, in mijlocul placii de la spate. La acestea se adauga certificat ADR si echipamentele necesare pentru acesta, prima axa liftanta, lada de depozitare pentru doi paleti, lada de scule s.a. Ca si celelalte semiremorci Kögel, si Lightplus are cadrul protejat antirocoziune prin aplicarea unui strat nano catodic.