Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
MAN a pregatit pentru Busworld Brussels 2019 o gama completa de autobuze si autocare: modelul Lion’s City electric (in varianta de pre-serie) este gata sa intre in teste la clienti, solutiile pe gaz natural comprimat si sistemul Efficient hibrid sunt economice si ecologice si se bucura de mare succes pe piata, iar autocarele MAN si Neoplan au impulsionat vanzarile in ultimul an. In completare, pachete digitale concepute dedicat pentru operatorii de transport calatori sunt disponibile din toamna acestui an.
In pregatirea Busworld Brusells 2019, cel mai important targ european al anului dedicat transportului de calatori, MAN a organizat o conferinta de presa la München (Germania), la inceputul lui iulie, pentru a prezenta produsele si solutiile cu care isi va intampina clientii in Belgia. Cu acest prilej a fost aliniata o gama completa de vehicule MAN si Neoplan, pe care jurnalistii presei de specialitate cu permis de conducere de categorie D au putut sa le si conduca.
Centrul „operatiunilor“ a fost Allianz Arena, stadionul echipei Bayern München, campioana Germaniei la fotbal, cu care MAN colaboreaza de peste 10 ani. De altfel, pe langa FC Bayern, alte noua echipe din Bundesliga calatoresc cu autocare MAN sau Neoplan, plus echipa nationala a Germaniei, FC Barcelona si Paris Saint Germain. Toate vehiculele sunt configurate personalizat la centrul de transformari MAN de la Plauen.
Constructorul german a incheiat 2018 in crestere fata de anul anterior: 8.310 unitati comandate (+19%), 7.204 (+14%) vehicule livrate efectiv catre clienti si o cota de piata de 14,5%, in crestere cu 8,2 procente. Sub conceptul „Simplifying business“, MAN a gandit pentru 2020 o strategie individualizata pentru cele doua brand-uri – MAN si Neoplan – cu adaptarea gamei de produse pentru fiecare piata in parte. In paralel, este vizata dezvoltarea colaborarii cu carosierii, pentru furnizarea de sasiuri. Printre cele mai importante piete se numara Portugalia, unde MAN detine o cota de 88% din piata furnizorilor de sasiuri, si Singapore (coincidenta, dar simbolul tarii este un leu), unde a fost livrat recent cel de-al 1.000 lea autobuz pe sasiu MAN. De asemenea, 122 de sasiuri cu motorizare pe gaz natural comprimat au fost comandate in premiera din Egipt.
 
Autobuzul electric Lion’s City E, la prima testare
Autobuzul electric MAN Lion’s City E a fost, desigur, in centrul atentiei, fiind disponibil pentru prima data pentru teste (doar in parcarea Allianz Arena). Vehiculul este propulsat de motorul electric central MAN, ce dezvolta 270 kW si transmite puterea catre axa motoare ZF AVE 130. Bateriile au o capacitate de stocare a energiei de 480 kWh, iar constructorul german garanteaza o autonomie de 200-270 km, in functie de conditiile de trafic, dar si de temperatura. 
Ca orice vehicul electric, accelerarea este prompta si continua. In momentul eliberarii pedalei de acceleratie se produce o incetinire usoara, care nu creeaza disconfort pentru pasageri comparativ cu alte solutii similare, insa si recuperarea de energie este redusa. La franarea cu actionarea pedalei de frana se recupereaza mai mult, asa cum poate fi urmarit pe indicatorul din bord ce inlocuieste turometrul. Soferul poate vedea mereu consumul instantaneu de energie si isi poate optimiza stilul de condus.Tot la bord este indicat si nivelul de incarcare a bateriei.
Vehiculul este inca in faza de pre-serie si urmeaza sa mai primeasca niste imbunatatiri, inclusiv retarder montat pe maneta, nu doar pe pedala de acceleratie. La sfarsitul lui 2019 este planificat un test practic impreuna cu un operator german, iar anul viitor 15 autobuze electrice vor fi testate in cinci tari europene. Tot in 2020 vor fi livrate si primele vehicule de serie, in varianta solo. Modelul articulat este anuntat pentru 2021. 
Vanzarile de autobuze urbane au mers foarte bine in ultimul an pentru producatorul german, care a primit comenzi importante pentru Mecca (400 de unitati diesel), Barcelona (105 autobuze pe gaz natural comprimat – CNG) si Ludwigsburg (50 hibride). O versiune Lion’s City hibrid a fost disponibila pentru testare si la München. Dupa 800 de unitati de acest fel livrate, modelul hibrid va fi oprit insa din productie, din cauza introducerii sistemului „Efficient hybrid“, atat pentru autobuze disel, cat si pentru CNG. Potrivit MAN, Efficient hybrid in combinatie cu „start&stop“ asigura o reducere a consumului de combustibil cu pana la 16%.
Din gama autobuzelor CNG, modelul de 18 m lungime a etalat noul motor pe gaz MAN E 1856 LOH, de 9,5 l, ce dezvolta 320 CP la 1.800 rpm. Transmisia automata ZF Ecolife cu retarder integrat permite timpi rapizi de schimbare a treptelor de viteza. Ampatamentul mai scurt pe prima sectiune, de numai 5.200 mm, face ca Lion’s City G sa fie usor de manevrat si sa abordeze fara probleme si viraje mai scurte. Sistemul „start&stop“ asigura oprirea motorului atunci cand vehiculul este in statie sau la semafor. Functionarea este insa usor diferita: la semafor motorul se opreste atunci cand este apasata pedala de frana si porneste automat la eliberarea acesteia, in timp ce la oprirea in statie, cand se deschid si usile si se actioneaza frana de parcare, motorul este repornit abia in momentul in care se apasa acceleratia. 
Autobuzul pe gaz se remarca prin silentiozitate. Vizibilitatea in oglinzile retrovizoare este foarte buna, iar o camera de luat vederi asista soferul la manevrele de marsarier.
 
Turn Assist si o generatie noua de scaune
Noul MAN Lion’s Coach a fost primit foarte bine pe piata, astfel ca in ultimul an au fost inregistrate numeroase comenzi, inclusiv din partea unor clienti noi. Pana in prezent au fost livrate in total 1.500 de unitati din noua generatie, cea mai solicitata configuratie fiind cea de 13 m lungime cu doua axe. Pentru testare a fost disponibil modelul Lion’s Coach L, de 14 m, propulsat de motorul D2676 LOH, de 470 CP, in tandem cu transmisia robotizata ZF TraXon, cu 12 trepte si soft MAN TipMatic cu EasyStart. Acesta din urma este astfel configurat pentru a mentine o turatie redusa in majoritatea situatiilor de trafic, pentru un consum cat mai mic de combustibil. Retarderul este optimizat la toate autocarele MAN si Neoplan, avand cursa continua in loc de cele cinci trepte clasice; in aceasta varianta permite o decelerare confortabila pentru pasageri. 
Vehiculul este echipat cu ACC, EBA, ESP, LGS, MAN EfficientCruise cu EfficientRoll si camera de luat vederi pentru marsarier. Functia cruise-control adaptiv usureaza mult sarcina soferului, sistemul accelerand sau franand in functie de viteza de deplasare setata si de conditiile de trafic. Comenzile sunt intuitiv amplasate, pe partea dreapta a volanului.
Separat, Lion’s Coach C, cu acelasi tren de rulare ca si modelul cu trei axe, a demonstrat in parcarea Allianz Arena beneficiile sistemelor Turn assist si Attention guard, care monitorizeaza partea din fata si lateralele vehiculului si franeaza prompt in situatia unui accident iminent. Frana este insotita de alerte vizuale in bord si respectiv pe doua monitoare dedicate, amplasate pe pilonii frontali. 
Vehiculul este echipat cu noua generatie de scaune Kiel dezvoltata special pentru MAN. Acestea sunt cu 2,5 cm mai inalte decat modelele precedente, dar si mai usoare, astfel ca la un autocar de 12 m lungime se obtine o reducere de greutate de aproximativ 200 kg. Noile scaune vor intra in configuratia standard din 2020. Acelasi tip de scaune, dar cu design diferit, vor echipa si autocarele Neoplan. Pentru optimizarea greutatii pe axe, pozitia caruciorului cu rotile a fost mutata deasupra axei fata, care are acum sarcina de 8 t.
 
Sistem de camere Opti View plus Bird View
Din familia Neoplan, autocarul Cityliner L, pe 3 axe si 14 m lungime, a fost prezentat intr-o versiune inovatoare, cu sistem de camere Opti View in locul oglinzilor retrovizoare. Solutia nu e noua si este inca in faza de pre-serie, urmand sa intre in productia de serie din 2020. Noutatea a constituit-o insa sistemul „Bird View”, ce permite monitorizarea autocarului 360O de jur imprejur, gratie camerelor suplimentare amplasate pe laterale. Un display pozitionat pe centrul bordului afiseaza imaginea vehiculului la viteze de sub 30 km/ora. Sistemul este foarte performant si, indiferent de conditiile meteorologice sau de luminozitate, imaginea de pe monitoarele amplasate la interior, in locul oglinzilor clasice, este de foarte buna calitate.
Cityliner L este propulsat de motorul MAN D2676 LOH, de 500 CP, care dezvolta un cuplu motor maxim de 2.500 CP intre 930 si 1.350 rpm. Axa spate in configuratie standard are raport de transmisie 2,73. ZF TraXon, cu soft TipMatic adaptat pentru motoarele MAN, asigura o schimbare optima a treptelor de viteza si consum redus de combustibil. Astfel, la viteza maxima de 100 km/ora, turatia motorului este de doar 1.100 rpm. Autocarul a etalat un pachet complet de sisteme de siguranta, inclusiv cruise-control adaptiv, MAN AttentionGuard si Efficient Cruise cu Efficient Roll, pentru un consum optimizat de carburant.
Neoplan Skyliner este propulsat de acelasi motor de 500 CP si dispune de aceleasi sisteme de siguranta ca si Cityliner. Autocarul etajat este echipat cu suspensia CDS (Comfort Drive), care asigura o calatorie placuta pentru pasageri. Acestia se bucura de un design optimizat al celor doua saloane, cu panel individual de comanda nou, alaturi de sistemul multimedia de ultima generatie, cu DVD si monitoare LCD. Pe puntea inferioara sunt instalate ergonomic bucataria – cu frigider, cuptor cu microunde, aparat de pregatit cremvursti si aparat de cafea – si toaleta. 
Cel de-al treilea autocar Neoplan testat a fost modelul Tourliner C, de 13 m lungime, pe doua axe, propulsat de acelasi MAN D2676 LOH, dar care dezvolta 470 CP. Spre deosebire de Skyliner, Tourliner C a fost echipat cu transmisia automata ZF Ecolife, cu 6+1 trepte, in aceasta configuratie axa spate fiind oferita in standard cu raport de transmisie de 3,73. Optional, se poate solicita si o axa mai lunga, cu raport de 4,01. Pe traseul de teste am apreciat schimbarea prompta a treptelor de viteza, precum si faptul ca la nivelurile de viteza de referinta, de 50 si 70 km/ora, turatia a fost de doar 1.000 rpm, in treptele a patra si respectiv a cincea de viteza. In cazul vitezei maxime de 100 km/ora, turatia este putin mai ridicata fata de transmisia cu 12 trepte, ajungand la 1.200 rpm. Avantajul cutiei automate cu doar sase trepte este insa evident: acceleratie prompta si confort sporit pentru pasageri. Sistemele de siguranta activa sunt aceleasi ca la Skyliner. Interiorul este luminos, placut configurat, in tonuri de bej si maro. 
Nu in cele din urma, gama de minibusuri MAN este completata acum cu doua modele noi. Astfel, alaturi de minibusul TGE Intercity 4×4, au fost prezentate eTGE Combi si TGE City, cu podea coborata; ambele vor fi expuse in premiera la Busworld. Din pacate, minibusurile nu sunt inca disponibile pentru piata romaneasca.
Toate vehiculele de mai sus, dar si alte produse si solutii digitale vor fi prezentate in octombrie la standul MAN de la Busworld Brussels 2019.