Conferinta „Food retail in Romania”, organizata la sfarsitul lui octombrie de Mediafax si Asociatia Marilor Retele de Comercianti din Romania (AMRMC), in colaborare cu Camera de Comert si Industrie Romano-Germana, a pus pe tapet situatia actuala a industriei alimentare din Romania si interactiunea cu comertul modern, aducand in prim plan oportunitatile si provocarile lantului logistic alimentar, precum si importanta cooperarii in cadrul acestuia, mai ales in tarile in tranzitie. Insa, paradoxal dat fiind faptul ca suprafata agricola depaseste 13 milioane de hectare, Romania nu-si poate asigura produsele agroalimentare cerute de piata autohtona, ceea ce a dus la cresterea importurilor si a preturilor la raft.
Ca atare, jucatorii de pe piata considera ca singura solutie pentru dezvoltarea agriculturii si a industriei agricole ramane reducerea TVA, realizata insa in paralel cu largirea retelelor de mari magazine, ce ar putea limita cresterile masive ale preturilor la alimente.
Cu toate ca guvernantii au anuntat ca nivelul taxei pe valoarea adaugata ar trebui redus treptat, astfel incat in 2016 sa ajunga „inapoi la 20%”, rata anuala a inflatiei a atins in septembrie maximum din acest an (5,33%), dupa ce preturile au crescut cu 1,18%, ca urmare a scumpirii alimentelor. Cele mai mari cresteri au fost inregistrate la legume (+9,85% fata de august), in vreme ce pretul fructelor a urcat cu 5,04%, iar cel al oualor, cu 7,23%.
Circa 90% din magazinele de la colt de strada lucreaza la negru
In acest moment, potrivit lui Sorin Minea, presedinte Romalimenta si actionar al producatorului Angst, scaderea TVA ar fi cea mai inteligenta miscare care sa deblocheze piata. „Nu ma intereseaza impozitul pe profit, pentru ca nu-l am, la fel cum nu ma intereseaza daca scade cota CAS cu doua puncte, pentru ca nu asta m-ar ajuta sa vand mai mult. In schimb, daca ar scadea TVA, negustorii reali de pe piata vor micsora preturile ca sa isi creasca vanzarile, pentru ca ei supravietuiesc din volum”, a afirmat Sorin Minea, completand: „negustorii de pe piata neagra maresc preturile alimentelor, pentru ca supravietuiesc din tunuri. Largirea bazei de impozitare a dus la o cota de 24%, suportabila pentru masini sau produse de lux, dar insuportabila pentru consumatorul de alimente.”
In plus, in opinia reprezentantului Romalimenta, este nevoie si de un control echitabil al pietei, in situatia in care aproximativ 9 din 10 magazine care functioneaza la colt de strada lucreaza la negru, autoritatile controlandu-le si amendandu-le doar pe cele fiscalizate. „Circa 90% din magazinele mici lucreaza la negru”, a punctat Minea, care crede ca si in cazul acordarii unor amenzi acestea se vor reflecta apoi in pret, nefiind achitate din fonduri proprii.
In acelasi timp, reprezentantul Romalimenta considera false parerile potrivit carora reducerea TVA ar creste profitul comerciantilor. „Putem sa controlam si sa scoatem la suprafata comerciantii corecti. …
Chiar daca orice companie are ca scop principal satisfacerea clientului, datorita globalizarii informaticii pe piata mondiala si existentei unei plaje largi de furnizori care pot oferi aceleasi produse, dar cu servicii conexe mai bune, clientii sunt mult mai greu de atras si de pastrat, companiile avand nevoie de noi forme de diferentiere in raport cu ei. Pentru a promova aceasta idee si a oferi o solutie reala, Camera de Comert si Industrie Romano-Germana si Progress ICT au organizat seminarul „CRM (Customer Relationship Management): Componenta a culturii intreprinderilor”, ocazie cu care au fost prezentate avantajele alegerii si introducerii – din miile de softuri de pe piata – a unui sistem CRM viabil care sa ofere sprijin real marilor companii, in special celor din retail, printr-o buna gestiune a relatiei cu clientii, mai ales in campaniile promotionale si de vanzare.
Un CRM poate oferi sprijin pe intreg procesul de gestiune a relatiei cu clientii, plecand de la identificarea nevoilor acestora si oferirea unui suport corespunzator, pana la individualizarea produselor. „Productia se poate face oriunde, mai ales in China sau Taiwan, insa si Romania ramane inca o tara ieftina, care atrage investitori. Dar, ca firmele romanesti sa-si poata castiga si fideliza clientii, chiar prin produse customizate, este absolut necesara o permanenta interactiune cu fiecare client in parte“, a punctat Thomas Fortanier, senior consulting la Progress ICT, explicand ca pentru a castiga un client nou e nevoie de un efort mult mai mare decat pentru mentinerea unuia existent.
Relatii bune cu clientii, dar si cu furnizorii
Utilizarea unui sistem CRM trebuie sa aiba ca prim efect imbunatatirea relatiei cu clientii. „Am fost la o companie in Germania si primul lucru pe care l-am observat a fost parcarea, care, in fata cladirii principale, avea locuri rezervate pentru CEO, CFO si angajati, in vreme ce locurile de parcare ale vizitatorilor erau la 200 m departare“, a spus Thomas Fortanier, explicand ca ar fi trebuit gandite exact invers.
Insa sistemul CRM trebuie sa sprijine si obtinerea unui client nou intr-un mod eficient, dar si mentinerea clientilor existenti, in principal prin discutii fata in fata, pentru a lega o relatie de empatie. De asemenea, sistemul trebuie sa optimizeze fluxurile de lucru si sa creasca profitul.
Pe de alta parte, conform lui Thomas Fortanier, „nu trebuie sa ne concentram doar pe managementul relatiei cu clientul“, ci si cu furnizorul care poate oferi produsele potrivite pentru fiecare client. „Este un lant care nu trebuie intrerupt. Furnizorul trebuie sa fie la acelasi nivel cu clientul in cadrul acestui proces bidirectional, cu valoare adaugata“, a punctat Fortanier, explicand ca la alegerea unui sistem CRM trebuie avute in vedere toate aceste aspecte.
„Printr-un sistem de lucru bun pot fi evitate mai multe probleme: o comunicare gresita intre angajati, un proces de comanda care nu este gata la timp, lipsa unor componente, …
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit