Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) va beneficia de sisteme de cântărire dinamice (în mişcare) pe cele mai tranzitate rute comerciale din ţară, pe care s-au şi identificat în ultimii ani cele mai multe vehicule cu depăşiri de sarcini, a anunţat Dragoş Moşoianu, reprezentantul ISCTR, în cadrul conferinţei Tranzit din 7 iulie, de la Bucureşti.

În acest sens, două cântare dinamice vor fi instalate pe autostrada A2 Bucureşti-Constanţa, mai exact pe Cernavodă-Constanţa (pe ambele sensuri de circulaţie, la km 162 şi 181), un cântar se va afla pe Sibiu-Orăştie şi un altul pe Arad-Nădlac. La Medgidia este centrul pentru prelucrarea datelor.

Sistemele de cântărire sunt administate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Utilitatea acestora este foarte mare, întrucât se elimină oprirea inutilă a vehiculelor în trafic pentru cântărire, dar şi eventualele abuzuri invocate de multe ori de transportatori, recântăriri etc.

Foarte impotant, ISCTR a semnat şi un protocol cu Administraţia Porturilor Maritime pentru instalarea de cântare (VIM) pe sensurile de intrare şi ieşire din toate porturile de interes pentru transporul greu.

Astfel, nu vor mai fi necesare organizarea de filtre de cântărire în proximitatea porturilor, a precizat Dragoş Moşoianu. Sunt vizate, cu precădere, transporturile de cereale, de cherestea şi de containere (cele 40, 45 de picioare sau cele cu 2 containere de 20 de picioare).

Proiectul de modificare al OG 43/1997 privind regimul drumurilor, aflat în curs de adoptare şi publicat spre consultare publică pe site-ul Ministerului Transporturilor, clarifică faptul că şi Poliţia poate să cântărească vehiculele de transport marfă care circulă pe drumurile publice. În acest sens, la articolul 60 din OG 43, după alineatul (5) se va introduce un nou alineat, (51), cu următorul cuprins: „Suplimentar faţă de sistemele şi echipamentele prevăzute la alineatul (5), controlul vehiculelor privind respectarea maselor maxime admise, totală şi pe axe, (…) se efectuează cu instalaţii de cântărire care respectă prevederile legale în vigoare privind introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune, precum şi pe cele referitoare la existenţa şi valabilitatea verificărilor metrologice, de către personalul cu atribuţii de control, potrivit competenţelor legale.”

Instituţiile cu atribuţii de control pe OG 43 sunt Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) şi Poliţia Română. Dintre acestea, doar ISCTR deţine instalaţii proprii de cântărire.Odată cu această clarificare adusă în proiectul de act normativ, Poliţia va putea să cântărească vehiculele oprite pe drumurile publice, folosind pentru aceasta inclusiv cântare omologate şi avizate metrologic deţinute de către terţi.

Măsura are ca scop întărirea controalelor privind depăşirile de sarcini pe drumurile publice, care afectează atât de mult starea infrastructurii rutiere.

Tot în proiectul de modificare a OG 43 se mai stabileşte faptul că „În lipsa sistemelor automate, a echipamentelor sau a instalaţiilor prevăzute la alin. (5), (51) şi (11), controlul vehiculelor privind respectarea masei totale maxime admise se efectuează conform documentelor puse la dispoziţie de conducătorul auto. Masa pe axe nu se stabileşte din documente.” În acest fel se elimină speculaţiile privind depăşirile de mase pe axe pentru ambele instituţii cu atribuţii de control.

Proiectul de modificare a OG 43/1997 este încărcat pe site-ul MT pentru consultare publică. Puncte de vedere se pot trimite de către toţi cei interesaţi până pe 14 ianuarie 2022.