Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La sfarsitul anului trecut, Vialtis si UNTRR au lansat in Romania, in cadrul unei conferinte de presa la care a participat chiar directorul general al companiei franceze, serviciul DieselCap, pentru protectie/asigurare/hedging impotriva cresterii preturilor la carburanti – crestere care, asa cum puteti remarca din tabelul de mai jos, apare periodic si influenteaza in mod diferit transportatorii, in functie de procentul pe care il reprezinta motorina in costurile totale ale fiecaruia

 
Pentru a limita efectele scumpirii combustibilului asupra rentabilitatii firmelor de transport – stiut fiind faptul ca nu toate contractele presupun posibilitatea de a majora tariful cand anumite costuri cresc, iar daca presupun aceasta prevedere, transferul costului suplimentar in tarif se face cu intarziere – Vialtis propune un serviciu prin care companiile de profil pot beneficia de despagubire financiara in cazul cresterii preturilor la motorina.
Prima datorata de transportator se calculeaza in functie de volumul ce trebuie acoperit (in litri sau metri cubi), durata pentru care se incheie contractul (1-24 de luni) si pretul maxim al carburantului, acoperit de client.
In functie de zona geografica din care provine acesta, se aplica un alt index Platts pentru pretul combustibilului: ULSD 10 PPM NWE (in Europa de NV), ULSD 10 PPM MED (Zona mediteraneana) si ULSD 10 PPM ARA (Amsterdam/Rotterdam). In ceea ce priveste garantia DieselCap, ea se refera numai la cresterea pretului produsului (lasand la o parte lantul de distributie).
Pentru o simulare a aplicatiei online DieselCap puteti accesa linkul http:// www.protecoenergy.com/Vialtis/?id=5.
In fiecare luna, media indexului este comparata cu pretul stabilit prin contract.
Daca media este mai mare, valoarea diferentei este inmultita cu volumul stabilit lunar, iar compania primeste despagubire financiara.
Daca insa media indexului este mai mica, transportatorul nu trebuie sa achite el diferenta, asa cum se intampla in cazul contractelor similare incheiate cu bancile, ci va beneficia de pretul scazut.

Prezenta… multimodala alaturi de transportatori
Vialtis s-a infiintat in 1982, propune servicii pentru transportatorii rutieri internationali si este partener IRU (Uniunea Internationala a Transportatorilor Rutieri) si implicit UNTRR, in Romania. Compania activeaza in 29 de tari si are 10 filiale in Europa (in Franta, Italia, Romania, Slovacia, Polonia, Spania, Germania, Portugalia, Turcia si Grecia) si 6.000 de clienti in mai mult de 40 de tari. Ariile sale de competenta sunt carburantii, rambursarea taxelor pe motorina, recuperarea TVA extern si finantarea sa, taxele de autostrada si cele rutiere, rezervarile de feribot si de tren si consultanta.
Pentru programul de optimizare a costurilor cu motorina, compania are ca parteneri ESSO, Petromiralles, Diesel One, Tank pool, IQ si VALCARCE, cu 15.000 de statii de alimentare in Europa.
Rambursarea partiala a accizei pe motorina este posibila din Franta (pana la 45,10 euro/1.000 l, nefiind impusa o cantitate maxima), Belgia (81,50 de euro/1.000 l), Slovenia (84,40 euro/ 1.000 l) si Spania (29 de euro/1.000 l din Gasóleo Profesionale si 48 de euro/1.000 l din Céntimo Sanitario, prima pentru un maxim de 50.000 l/ an, iar a doua, pentru cantitate nelimitata), si in curand si din Ungaria.
Deoarece autoritatile vamale si fiscale din fiecare tara stabilesc conditii diferite de rambursare (in termeni de tarife, perioada, proceduri, formulare si termene limita), Vialtis se ocupa in numele transportatorilor de tot ce este necesar pentru o rambursare rapida si ajunge sa recupereze anual accize pentru mai mult de 100.000.000 l de motorina.
Recuperarea TVA extern se face cu respectarea directivei in vigoare din 2010 din 27 de state membre UE plus Elvetia si Norvegia, fiind posibila si rambursarea anticipata in 10 zile, datorita unei oferte de finantare.
Parteneriatul cu Vialtis permite si facturarea pentru anumite taxe de drumuri – Toll Collect (Germania), Go-Box (Austria), via Toll (Polonia), Roadbox (Franta si Spania), Viacard/Telepass (Italia) – si tuneluri – Frejus&Mont Blanc, cu posibilitatea facturarii nete pentru plata autostrazilor din Franta si Austria
In ceea ce priveste rezervarile de feribot si de tren, Vialtis dispune de peste 1.300 de legaturi in intreaga Europa, respectiv de conexiune in Alpi.
Compania propune serviciul feroviar Lorry-Rail, pentru legatura dintre Luxemburg si Perpignan, disponibil 7/7, chiar si duminica si in zilele de sarbatori legale, cand accesul camioanelor pe autostrazile din Franta este interzis. Principalele avantaje aduse de folosirea acestui mod de transport sunt reducerea cheltuielilor (cu 200-500 de euro/deplasare, pe distante lungi) si imbunatatirea timpilor de livrare. Iar AFA este serviciului pentru „depasirea obstacolului natural Alpi“ si aduce o economie de 50-150 de euro/ deplasare.
Ambele oferte elimina taxele de autostrada, cheltuielile cu soferul, consumul de carburant si uzura anvelopelor, iar primele de asigurare scad si ele.
Toate aceste servicii permit reducerea cheltuielilor legate de gestionare si de traseu, compania intentionand chiar sa fie lider in reducerea la maximum a cheltuielilor transportatorilor internationali de marfa si de persoane din Europa, asa cum declara Sébastien Schmitt, director general Vialtis.
Concret, acest lucru se realizeaza prin cunoasterea foarte buna a procedurilor fiscale europene, colaborarea stransa cu autoritatile locale abilitate, transparenta in ceea ce priveste comisioanele aplicate pentru serviciile sale, pentru ca transportatorii sa aiba oricand o vedere clara asupra costurilor implicate de acest parteneriat, si prin obtinerea maximului de discounturi pentru serviciile oferite si plata integrala catre transportatori, fara comisioane suplimentare.           

Carburantii s-au scumpit iar in Romania la inceputul lunii trecute, ceea ce a determinat noi critici din partea UNTRR, de data aceasta la adresa primului ministru, care a aprobat HG 150/2011, permitand distribuitorilor sa creasca preturile ca urmare a eliminarii unor prevederi clare din normele de aplicare a Codului Fiscal si a lasarii modului de calcul al pretului final al carburantilor la latitudinea ANAF si a distribuitorilor. In plus, asociatia continua sa pledeze pentru directionarea banilor proveniti din acciza catre infrastructura si transportatori.


Desi ar fi trebuit doar sa actualizeze continutul minim de biocombustibil in carburant la 5,75%, conform HG 1844/2005, noua hotarare a si eliminat prevederile referitoare la modul de accizare a produselor care contin biocombustibil, aspect de care au profitat producatorii si distribuitorii de carburant, care au marit repede pretul fara a se tine cont de concentratia foarte scazuta, a adaosului.
Asta in conditiile in care legislatia europeana nu contine prevederi care sa determine un stat membru sa creasca acciza la biocombustibili si, implicit, la carburanti. De aceea, UNTRR acuza executivul de lipsa de transparenta si de nerespectarea constitutiei cu privire la procedurile legislative. Concret, noua HG primeste reprosuri deoarece contravine dispozitiilor articolului 206 60, alineatul 3, din Codul Fiscal, si nu detaliaza modul de aplicare a accizelor pentru carburantii care contin biocombustibil, eliminand detalierile din normele precedente, si deoarece modifica dispozitiile Codului Fiscal, lasand sa se inteleaga ca acciza pentru biocombustibilii folositi obligatoriu in carburanti are acelasi nivel cu al carburantilor de baza. In plus, nu se respecta nici prevederea din legislatia in vigoare care spune ca masurile cu caracter fiscal trebuie sa se aplice la sase luni de la adoptare.
Principalele acuzatii sunt, deci, aduse guvernului, nu distribuitorilor de carburant. De altfel, in opinia lui Ion Lixandru, vicepresedinte UNTRR, opinie la care s-a ajuns si in urma unei intalniri cu reprezentantii Petrom, atacurile la adresa companiilor petroliere nu sunt justificate, deoarece ele vand carburantul cu 30 de centi/l, restul fiind venituri la bugetul de stat.

Centurile ocolitoare, prima destinatie a banilor
UNTRR incearca de ani de zile sa explice ce se intampla cu carburantul, ce include pretul sau, cat castiga statul de pe urma lui si cum influenteaza el pretul de transport, iar anul acesta, si pe fondul tensiunilor sociale din Libia si Egipt, tari care au legatura cu productia, respectiv transportul de petrol, asociatia s-a concentrat si mai mult decat de obicei asupra problemei carburantului.
Un prim obiectiv al acesteia este, asa cum declara Ion Lixandru, ca acciza sa fie redirectionata spre drumuri, in avantajul celor care au nevoie de banii respectivi. Mai ales ca este vorba de un impozit indirect ce ar trebui aplicat consumului, deci beneficiarilor, nu transportatorilor, care folosesc combustibilul pentru a vinde mai departe servicii.
Nici aici nu e nevoie sa inventam roata, ci sa luam exemplul altor state comunitare, in care colectarea la buget a veniturilor din accize este mai bine controlata, iar banii sunt directionati unde trebuie, adica spre infrastructura.
UNTRR considera ca in legea bugetului ar trebui sa se prevada ce procent din ce se incaseaza din acciza merge la infrastructura si ce procent la transportatori. Iar daca banii se dau nu ca pana acum, ci cu destinatie speciala, similar cu fondurile europene, deci cu raspundere penala si cu precizarea intervalului de timp in care trebuie efectuata lucrarea respectiva, se va si face ceva cu ei, crede Ion Lixandru. Altfel se va intampla ca pana acum, cand nimeni nu a cuantificat care sunt incasarile din rovinieta, de exemplu, nici ce se face cu ei.
In 2009, in Romania s-au consumat, conform statisticilor, opt miliarde de litri de combustibil, statul incasand sase miliarde de euro fara TVA, din care 65% din accize, deci aproape patru miliarde de euro, suficienti pentru a construi kilometri frumosi de autostrada.
„Dar nu autostrazile sunt prioritatea numarul unu, ci centurile ocolitoare, care aduc economie de timp. Degeaba faci o autostrada care incepe nicaieri si se termina nicaieri. Trebuie finalizat ce s-a inceput, centura Bucurestiului, legatura dintre A1 si A2, apoi a Constantei si a Ploiestiului, astfel incat sa pleci din port si sa ajungi in zona comerciala si logistica din Ploiesti, ceea ce va ridica si portul, si intreaga economie pana la Valcea, sau chiar si zona centrala a tarii, deoarece Valea Oltului, daca este intretinuta si se imbunatateste semnalizarea, permite totusi sa mergi cu 60 km/h. E suficient sa ne uitam la ce economii de timp si carburant se realizeaza datorita centurilor din Sibiu si Pitesti“, argumenteaza vicepresedintele UNTRR.

Recuperarea accizelor ar curata si piata
Romania are in prezent cea mai mica acciza minima obligatorie din Comunitate – dar aceasta a crescut treptat in ultimii ani, conform negocierilor cu UE – insa pretul la pompa se apropie de cel din alte state.
In plus, anumite tari europene – Spania, Franta, Belgia, Luxemburg, Slovenia si, de curand, Ungaria – permit transportatorilor sa-si recupereze o parte din acciza. Celor care trec prin Slovenia, de exemplu, li se restituie 11 centi/ l, adica circa 12% din costul combustibilului.
Iar in tarile din care nu e posibila recuperarea accizei carausii beneficiaza de alte facilitati. „Nici noi, daca am avea infrastructura, nu am mai avea nevoie sa ni se dea inapoi acciza“, explica Ion Lixandru, care arata totusi ca sunt tari, precum Franta, care ofera si una si alta, „pentru ca acolo au fost acum cativa ani cele mai radicale manifestari din Europa cauzate de carburant. Nimeni nu se poate compara cu sindicatele transportatorilor si soferilor din Franta. Si indiferent cate beneficii acorda transportatorilor straini, celor francezi le acorda si mai multe.“
In prezent, din informatiile UNTRR, 20% din carburantii vanduti in Romania nu au forme legale, deci statul pierde circa un miliard de euro pe an. In acest context, posibilitatea transportatorilor de a-si recupera acciza ar diminua ponderea celor care activeaza pe piata neagra, deoarece pentru decontare trebuie ca firma sa aiba actele in ordine, sa fi achizitionat carburant de la companii care au dreptul sa-l distribuie, iar consumul sa nu fie sub ceea ce se stie pe piata ca ar constitui un minim, pentru ca atunci e clar ca diferenta reprezinta combustibil furat.
Deci posibilitatea de recuperare a accizei ar reduce furtul de carburant si ar face ca transportatorii sa devina mai competitivi si la bugetul statului sa vina mai multi bani.
„Dar in prezent nu se doreste asta pentru ca, din cate stim, in Romania se colecteaza circa 30% din veniturile la buget, deci noi, cei corecti, suntem minoritari si nu putem lua decizii“, este de parere vicepresedintele UNTRR.