Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Confruntată cu lipsa cronică de șoferi de camion care afectează aproape toată Europa, compania lituaniană de transport Manvesta și-a identificat țara potențială din care să atragă forțe proaspete pentru a-și reface flota. Este vorba de Sri Lanka, o țară asiatică care, din cauza pandemiei, se confruntă cu una dintre cele mai grave crize economice din istoria sa.

De fapt, compania a publicat, prin intermediul agenției de recrutare Fortuna, un anunț de angajare prin care spune că este în căutarea a 250 de șoferi din insula din sud-estul Asiei, aleși, de preferință, dintre cei care au deja experiență în transportul internațional de camioane, vorbesc fluent engleza, au sub 45 de ani și dețin deja un permis de conducere CE.

Pentru a-i atrage pe șoferi, Manvesta le oferă un salariu lunar de până la 2.550 de euro, plus posibile bonusuri, precum și cazare, program de lucru flexibil și un pachet de asigurare de 365 de zile. De asemenea, este inclus și un „program de mentorat” (formare), destinat, în mod evident, șoferilor cu puțină experiență.

Dar acesta nu este singurul episod disperat la care recurg companiile de transport lituaniene pentru a remedia problemele de recrutare a șoferilor. În urmă cu câteva luni, câteva asociații de transport lituaniene au semnat, cu sprijinul Girteka, un acord cu Ministerul Transporturilor din Uzbekistan pentru a deschide o școală la Tașkent, în care să formeze 1.500 de șoferi, în timp ce CargoGO Logistics a abordat direct problema, căutându-i pe aceștia în India.

Acesta este un semn clar al modului în care țara a ales o cale foarte specifică pentru a-și satisface nevoile de recrutare, aceea de a trece din ce în ce mai mult granița continentală și să nu investească în șoferi tineri europeni.

La solicitarea Girteka, asociația lituaniană de transport rutier de mărfuri – LINAVA – a semnat un acord cu Ministerul Transporturilor din Uzbekistan pentru a deschide o școală în Tașkent pentru a forma 1.500 de șoferi în fiecare ciclu. Primii șoferi vor ajunge deja în Lituania până la sfârșitul anului.

CargoGO Logistics, pe de altă parte, importă șoferi din diferite țări asiatice, deși se concentrează în special pe India, unde este ușor de găsit șoferi profesioniști cu 5 ani de experiență și o bună cunoaștere a limbii engleze. A angajat deja câteva sute de persoane, dar va continua să facă acest lucru în sezoanele următoare.

Lipsa de șoferi de camion, repetată obsesiv, este tratată pragmatic de țări precum Lituania. Aici Girteka a solicitat LINAVA, asociației lituaniene de transport mărfuri să inițieze discuțiile cu autoritățile competente din Uzbekistan pentru deschiderea unui centru de formare special, la Tașkent.

Ministerul uzbec al Transporturilor, prin intermediul Asociației Aircuz a transportatorilor uzbeci, găsește persoane dispuse să se urce într-un camion, le înscrie la cursul de formare și apoi, odată terminat, noii șoferi licențiați sunt gata să plece în Lituania și să înceapă munca a doua zi, trebuind să se preocupe doar de găsirea unui loc de dormit și a unui cont bancar unde să își primească salariul. Toate acestea într-un timp destul de scurt, având în vedere că acordul a fost semnat abia la începutul anului 2022, iar înainte de sfârșitul anului primii șoferi vor începe să conducă în țara baltică. Când va fi complet operațional, fiecare ciclu de formare ar trebui să poată crea aproximativ 1.500 de șoferi.

Singura problemă întâmpinată a fost la nivel birocratic, deoarece vizele pentru a intra în Lituania se obțin mai greu decât în alte țări europene, cum ar fi Polonia și Germania. Iar dacă acestea nu sunt eliberate înainte de încheierea cursului de formare, există riscul – potrivit asociației Linava – ca viitorii șoferi să se orienteze în altă parte, zădărnicind eforturile depuse la nivel organizațional.

Dar aceasta nu este singura experiență de formare pusă în aplicare de Lituania. În afară de Girteka, o altă companie de transport, CargoGO de șoferi indieni și va continua să facă acest lucru în anii următori. Este vorba de șoferi profesioniști cu o experiență de cel puțin 5 ani într-un mediu internațional și cu o bună cunoaștere a limbii engleze. Și de aceea, această țară va fi favorizată ca bazin național din care să se atragă în viitor lucrători, chiar dacă sunt deja raportate alte cazuri de succes de recrutare de șoferi din Irak, Oman, Arabia Saudită, Kuweit și Qatar.