Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a avut o întrevedere – la sediul MT – cu președintele Ford România, Josephine Payne, în cadrul căreia au discutat despre investiţiile pe care Ford le planifică în ţara noastră. Este vorba, mai exact, despre lansarea producției unui nou model Ford la Craiova până în 2023, inițial cu motorizări pe benzină şi diesel, iar din 2024 cu motor electric, în urma unei noi investiții de 300 de milioane de dolari.
Ministrul Drulă a prezentat stadiul proiectelor de infrastructură rutieră și feroviară de interes pentru Ford, respectiv drumul expres Craiova-Pitești și autostrăzii Sibiu-Pitești, un calendar ferm în acest sens fiind necesar pentru planificarea activităţii logistice angrenată de lansarea în producție noului model.
Discuțiile s-au axat și pe proiecte propuse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în domeniul transporturilor, dar și pe reformele aferente planului care să contribuie în proporție de 37% la obiectivul de schimbări climatice și în proporție de 20% la obiectivul de digitalizare.
Investițiile vizate în PNRR reprezintă o condiție importantă pentru depășirea efectelor negative cauzate de pandemie, precum și o modalitate de a facilita creșterea economică, de a atinge obiectivele asumate prin Regulamentul TEN-T, decongestionarea nodurilor urbane, mai multe măsuri de siguranță rutieră, sisteme inteligente de transport, stimulând în același timp tranziția către un transport ecologic.
Ford România reprezintă un partener important pentru economie, fiind unul dintre cei mai mari producători de autovehicule din România, având în prezent în jur de 6.000 de angajați şi o producție de peste 1.000 de mașini/zi.
Cătălin Drulă, Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, consideră că e nevoie de profesionalizare, de eficiență și de reformă în infrastructură. Acesta susține relația cu mediul privat, mai ales în infrastructură unde lucrările și investițiile pentru realizare și gestionare sunt majoritar externalizate către mediul privat. „Încrederea între cele două părți s-a stricat în anii în care lucrurile nu au mers foarte bine. Am văzut caiete de sarcini cu condiții de riscuri pentru partenerul privat pe care nu le poate gestiona, documentații incomplet definite, discursuri cazone între mediul public și privat“, a spus ministrul Transporturilor în cadrul conferinței AHK prilejuită de Noul An. Acesta observă că administrația a suferit de deprofesionalizare. „Nu putem aduce schimbări peste noapte, dar putem să așezăm lucrurile cât mai bine. Lucrăm la noi modele de caiete de sarcini pentru partea de servicii de proiectare. Ne dorim să atragem și firmele din Germania și din alte țări vestice pe care riscurile inacceptabile și neclaritatea privind responsabilitățile părților le-a ținut departe. Statul are un model rigid de derulare a relațiilor contractuale, deci trebuie îmbunătățit.“
În ceea ce privește calea ferată, MTI va folosi Planul de Reziliență al CE pentru a aduce injecția de capital care lipsește de mai mulți ani. „Avem tendința de a face proiecte fanion cu un impact global redus și să lăsăm de izbeliște ansamblul rețelei. Nu suntem orientați pe rezultat, respectiv pe numărul de pasageri și distribuția lor geografică, ci pe proiecte simbol cu impact mic“, a spus Cătălin Drulă, subliniind că anul acesta și-a propus să atingă un record istoric al investițiilor, de 8 miliarde de lei.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit