Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Camioanele electrice sunt mai puțin zgomotoase decât modelele diesel omoloage cu până la 50%. Acesta este concluzia studiului de mobilitate privind logistica cu zgomot redus realizat de Institutul Fraunhofer IML și finanțat de Ministerul Mediului, Protecției Naturii și Transporturilor din Statul Renania din Westfalia de Nord, Germania. Scopul studiului – care va fi publicat la începutul lui 2024 – a fost de a dezvolta standarde pentru măsurarea emisiilor de zgomot în timpul livrărilor urbane.

Datele pentru studiu au fost colectate, printre altele, în timpul unei serii de măsurători efectuate pe pista de testare MAN din München. MAN Truck & Bus a participat cu modelul electric eTruck (vehicul de pre-producție, ce va fi livrat clienților pentru prima dată în 2024) și cu un TGX 18.510 convențional, cu motor diesel, din aceeași clasă de greutate, ambele cuplate cu semiremorci și încărcare la capacitate, pentru o greutate totală de 40 t. Angajații centrului de măsurare acreditat Peutz Consult GmbH au efectuat măsurătorile în numele Fraunhofer IML, folosind sonometre portabile calibrate la dreapta și la stânga carosabilului, fiecare la o distanță de 7,5 m.

Pe pista de testare MAN au fost simulate diferite scenarii pentru măsurarea emisiilor de zgomot: conducerea cu 20 km/oră cu sistemul de avertizare acustică AVAS activat (include zgomote artificiale de condus, deoarece zgomotul de rulare al anvelopelor poate fi auzit clar doar la viteze mai mari), conducere la 30 km/oră și la mers înapoi, cu sistemul de avertizare al marșarierului pornit și oprit. În plus, au fost colectate date privind accelerația. Fiecare măsurătoare a fost efectuată de cel puțin zece ori.

„Pe baza măsurătorilor, nivelul de zgomot al eTruck, la o viteză constantă de 20 km/oră, este cu aproximativ 6 dB mai mic decât modelul diesel corespondent, iar dacă se ia în considerare faptul că acesta din urmă este, la rândul său, cu aproximativ 5 dB mai silențios decât referința (un camion diesel clasic, conform literaturii de specialitate), atunci diferența în favoarea eTruck crește la 11 dB. Camionul electric este cu 50% mai silențios decât un model diesel clasic în ceea ce privește impresia auditivă”, a declarat Michael Wirtz, manager de proiect pentru măsurători la Peutz Consult GmbH. Pentru a putea clasifica și mai bine evoluția zgomotului MAN eTruck, Wirtz a făcut o comparație cu mașinile de pasageri cu sistem de propulsie convențional: „Cu o putere a sunetului de aproximativ 49 dB(A)/m la 20 km/h, eTruck este cu doar 1 dB «mai tare» decât autoturismul, care are 48 dB(A)/m.”

Dr. Christoph Jeßberger, Product Strategy Manager la MAN, a subliniat faptul că vehiculele comerciale electrice pot fi folosite pentru livrări urbane nu doar în timpul zilei, ci și seara târziu sau dimineața devreme. Se facilitează astfel o gamă largă de utilizări și flexibilitate pentru clienți.

Multe state membre au adoptat deja restricții privind nivelul de zgomot. Olanda, de exemplu, a dezvoltat un standard de protecție împotriva zgomotului (PIEK). Pentru a obține certificările necesare (pentru livrările de noapte, de exemplu) camioanele și utilajele sunt testate acustic și nu trebuie să depășească anumite limite de decibeli la diferite distanțe impuse.

În Germania, emisiile de zgomot sunt evaluate conform TA Lärm (Instrucțiuni tehnice privind protecția împotriva zgomotului).

„În prezent, nu există informații standardizate cu privire la emisiile de zgomot ale vehiculelor comerciale cu propulsie alternativă utilizate în logistică în Germania”, a declarat Daniela Kirsch, manager de proiect la Fraunhofer IML. „De aceea avem nevoie de o soluție similară certificatului PIEK, pe care companiile să o poată folosi pentru orientare. Prin realizarea unui manual privind emisiile de zgomot pentru camioanele cu sisteme alternative de propulsie folosite la livrările din zonele urbane, dorim să ușurăm munca municipalităților și a autorităților responsabile cu autorizarea.”

Mod de conducereMAN eTruckMAN TGX 18.510Diferența
Marșarier (cu/fără avertizare sonoră)47,8/45,7 db(A)60,9/60,1 db(A)-13,1/14,4 db(A)
Accelerație50,4 db(A)62,4 db(A)-12 db(A)
Viteză constantă 20 km/oră48,9 db(A)54,7 db(A)-5,8 db(A)
Viteză constantă 30 km/oră52 db(A)56 db(A)-4 db(A)

Dupa ce in numarul din noiembrie v-am prezentat in detaliu inovatiile inscrise in concurs la sectiunea Siguranta, in cele ce urmeaza continuam cu descrierea sistemelor participante in competitia Mediu, castigata de Krone cu semiremorca cu tehnologie de recuperare a energiei.

Allsafe Jungfalk – bare pentru arimare silentioasa
Acest tip de bare a fost obtinut printr-o alegere inteligenta a materialelor si prin modificarea elementelor de fixare. In timpul blocarii/deblocarii marfurilor din remorca, zgomotul generat este redus la minimum, un aspect important mai ales daca vehiculul se afla in zone rezidentiale unde exista limite privind zgomotul.

Grinzile pot fi montate sau demontate foarte usor. Eliberarea si interblocarea facila a arcului mecanismului de prindere se face cu ajutorul unui maner ergonomic si care nu face zgomot la manevrare.

BPW – axa autoviratoare fara mentenanta
Eficienta energetica si protectia mediului au devenit tot mai importante pe segmentul transporturilor. Se investeste mult in optimizarea motoarelor, componente mai aerodinamice sau materiale mai usoare dar, potrivit BPW, se poate obtine o reducere cu 3% a consumului doar prin folosirea axei autoviratoare. Efectele benefice asupra consumului pe care le au aceste axe sunt deja binecunoscute pe piata. BPW prezinta o axa autoviratoare optimizata, Eco Turn, ce cantareste cu 10% mai putin decat modelele anterioare. Lubrifierea axei nu mai este necesara, iar pernele din otel si cauciuc au o durata de folosire indelungata si nu necesita mentenanta si, chiar daca din anumite motive trebuie schimbate, aceasta operatiune este foarte usor de facut.

Carfibreglass – protectia antibacteriala Pure Health
Pure-Health este o nanostructura modulara fotocatalitica antibacteriana obtinuta in cadrul productiei de fibra de sticla cand aceasta este acoperita cu dioxid de titan. Cand acest strat intra in contact cu raze ultraviolete sau lumina are loc o reactie chimica ce distruge microorganismele. Inca din anii ‘90 au aparut pe piata produse cu caracteristici fotocatalitice, dar numai Pure Health permite o reinnoire continua a efectului antibacterian, prin iradiere cu ajutorul unei lampi fluorescente, si astfel marfa este in siguranta pe durata intregului transport. Dioxidul de titan este un catalizator mult mai puternic decat clorul, ozonul sau peroxidul de hidrogen. Pure Health este o substanta inofensiva omului si poate fi folosita pentru transportul oricarui tip de produse si, foarte important, nu este daunator mediului. Testele au aratat ca 99% dintre bacterii si fungi sunt distruse dupa 24 de ore de expunere la lumina fluorescenta, iar virusii dupa doar cateva ore. Si cum mare parte din virusi si bacterii mor foarte repede, panelurile nu trebuie iradiate de mai multe ori intr-o zi.

Carrier Transicold – Vector 1550 City
Este versiunea nezgomotoasa a unitatii frigorifice Vector 1550 pentru remorci. Zgomotul emis este sub nivelul de 60 dB, deci a fost certificat Piek, cel mai strict …