Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Spre deosebire de coridorul feroviar principal dintre China și Europa – Coridorul de Nord – Coridorul de Mijloc funcționează bine în 2023, arată o analiză Upply (Tendances contrastées pour le fret ferroviaire Chine – Europe (upply.com)). În prima jumătate a anului, această axă a înregistrat o creștere de 77% a tonajului, ajungând la un total de 1,3 milioane de tone, dinamism care poate fi observat și în creșterea traficului prin portul Constanța (principalul punct de intrare în UE a Coridorului actual de Mijloc, de la Poti din Georgia) începând cu al patrulea trimestru din 2022. În același interval de timp, tonajul pe Coridorul de Nord a scăzut cu 56%, deci decalajul dintre cele două devine tot mai mic: în prima jumătate a lui 2023, volumele de pe Coridorul de Mijloc reprezentau aproximativ 18% din cele de pe Coridorul de Nord, față de numai 6% în 2022.

Cu toate acestea, Coridorul de Mijloc se confruntă în continuare cu mai multe provocări: timpi lungi de tranzit (50-60 de zile), costuri mai mari din cauza naturii multimodale a rutei, care determină întreruperi de parcurs, și costuri administrative suplimentare din cauza numărului mai mare de țări traversate în comparație cu ruta principală. Drept urmare, deși ocolirea Rusiei este o opțiune atractivă, această rută feroviară nu are avantaje semnificative față de transportul maritim între Asia și Europa, având în vedere condițiile actuale de operare.

Piața de transport feroviar de marfă China-Europa trece printr-o transformare majoră, arată o analiză Upply (Tendances contrastées pour le fret ferroviaire Chine – Europe (upply.com)). Anul acesta, din cauza incertitudinilor geopolitice și a economiei globale lente, volumele de mărfuri care utilizează noul Drum al Mătăsii prin Rusia (Coridorul de Nord) au continuat să scadă, în timp ce au crescut volumele prin coridorul comercial trans-caspic (Coridorul de Mijloc), care ocolește Rusia.

Însă, spre deosebire de fluctuațiile înregistrate în 2022, volumul de transport feroviar de marfă a rămas relativ stabil în 2023. La sfârșitul trimestrului al treilea, el au fost cu 44% sub nivelul din 2022 către China și cu 51% sub nivelul din 2022 în direcția opusă. Pe lângă incertitudinile geopolitice și prăbușirea tarifelor de transport maritim, ce a cântărit mult pe această piață a fost scăderea cererii globale de electronice pentru consumul populației, mai ales în direcția est-vest – deoarece electronicele au fost mult timp cea mai importantă marfă expediată spre vest.

În același timp, dezvoltarea exponențială a comerțului China-Rusia a dus la un boom al transporturilor pe această rută. În prezent, pe coridorul nordic, schimburile comerciale China-Rusia au depășit comerțul China-UE ca volume.

În contextul încetinirii pieței de transport feroviar de marfă între China și UE, produsele de consum non-electronice par să fi rezistat mai bine. Mai ales cele care pot fi asociate cu redresarea activităților sociale de după pandemie – cosmeticele și cele din industria modei (produse textile și articole din piele).

Cosmeticele sunt cel mai semnificativ exemplu în direcția vest-est, cu o creștere de 1,7 ori a volumului (în TEU). Redresarea vieții sociale în China a contribuit la cererea de produse de machiaj și de îngrijire a pielii și, drept urmare, L’Oréal a raportat o creștere de 7,7% a vânzărilor pe piața chineză în primele trei trimestre din 2023. Pe lângă redresarea cererii, creșterea volumelor de transport feroviar de produse cosmetice poate fi atribuită parțial preluării unei părți din traficul care se desfășura aerian. Cu toate acestea, transportul aerian, principalul mod de transport al produselor cosmetice după cel maritim, rămâne peste nivelul său pre-pandemic.

La fel, produsele din plastic, o altă marfă transportată cu precădere în direcția est-vest, au avut o evoluție favorabilă și dau semne de recuperare, atingând, începând din septembrie 2023, nivelul anterior războiului Rusia-Ucraina, deși volumul este mai mic decât în 2022. Acest fapt este în concordanță cu tendința generală a cererii UE de produse de consum din China. După ce au depus eforturi semnificative pentru a reduce stocurile în exces, expeditorii încep să le completeze, în așteptarea noului sezon de sărbători.

În sfârșit, autoturismele sunt un alt produs de consum care a înregistrat o creștere în 2023, fiind reluat mai ales transportul feroviar către China de vehicule fabricate în Europa (în principal în Germania), după ce în 2022 încetase complet. Cu toate acestea, volumele rămân sub nivelurile de dinainte de război. În direcția est-vest, modificările cererii pot fi strâns corelate cu politicile economice ale guvernelor și se observă că, în ciuda politicii Chinei de a sprijini exporturile de vehicule electrice către Europa, volumele feroviare rămân marginale în comparație cu exporturile totale de vehicule electrice ale Chinei pe piața europeană.