Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Claudia Barbu, Marketing Manager în cadrul DKV Mobility, a trecut în revistă cu ocazia conferinței Tranzit de la Suceava noutățile legate de taxele de drum din diverse țări europene și mai ales a subliniat schimbarea cea mai importantă la care asistăm de câțiva ani, de când a apărut taxarea și în funcție de emisiile de CO2: aceea că achiziționarea unui camion nou nu înseamnă automat plata unor taxe de drum mai mici. Ci taxa diferă în funcție de clasa de emisii în care este încadrat acesta, de la 1 la 4 cele diesel și 5 cele electrice care beneficiază de o taxă mai mică, în timp ce utilitarele pe CNG și LNG sunt tratate mai nou ca și cele pe motorină.

În plus, reprezentanta DKV a amintit că valoarea de referință pentru emisiile de CO2 este dinamică, se modifică în fiecare an de la 1 iulie, deci peste câțiva ani pentru același camion se va plăti mai mult decât acum, deși el își va păstra specificațiile. „Ce vă recomand în aceste condiții, atunci când cumpărați vehicule noi, este să verificați și clasa CO2 în care se încadrează. DKV chiar vă pune la dispoziție, gratuit, un astfel de calculator.“

Așa cum știți deja, taxarea în funcție de emisiile de CO2 s-a folosit pentru prima dată în Germania, la final de 2023, iar în prezent mai țin cont de acest criteriu Austria, Ungaria, Cehia și Danemarca. De la 1 iulie 2025 trece și Slovacia la taxarea în funcție de emisiile de CO2, iar din al treilea trimestru al anului este anunțată și Slovenia.

În 2025 are loc prima resetare de contoar a claselor de emisii după 2019 încoace, și așa va fi de acum an de an în iulie pentru vehiculele din clasele 2 și 3. Deci certificatul primit de un camion pentru clasa de emisii de CO2 pe care o are la 1 iulie se menține timp de șase ani, chiar dacă între timp clasele se schimbă. Cu condiția însă să nu se facă modificări tehnice cum ar fi înlocuirea anvelopelor cu unele din altă clasă sau adăugarea uni rezervor de combustibil. Controlorii germani monitorizează atent aceste schimbări, știu să le identifice și dau amenzi dacă un camion nu mai respectă caracteristicile clasei de la înmatriculare.

Pentru a vedea concret ce economii se pot face din taxa de drum din Germania în funcție de numărul de kilometri parcurși acolo, Claudia Barbu a luat în calcul trei scenarii: un rulaj de 80.000 km/an prin această țară, unul de 100.000 și unul de 120.000. Și a obținut diferențe de 640, 800, respectiv 960 de euro/an între clasa 2 și clasa 1 și de 1.280, 1.600, respectiv 1.920 de euro între clasa 3 și clasa 1. „Și fiecare firmă în dreptul ei decide dacă este important să cumpere vehicule clasate mai bine.“

Mai multe detalii despre ce s-a discutat la conferința de la Suceava puteți citi în numărul din iunie al revistei Tranzit.

Deoarece, așa cum v-am informat deja, pe 25 martie intră în vigoare noua structură a eurovinietei, al cărei nivel este determinat în mare măsură de clasa de emisii de CO2, asociația olandeză de transport și logistică TLN avertizează asupra faptului că aceste emisii, care se găsesc în documentele de înmatriculare, nu sunt mereu prezentate cu acuratețe, iar în cazul unor vehicule chiar lipsesc. Deci firmele de transport care trec prin țări unde se plătește eurovinieta trebuie să verifice cu atenție clasa de emisii de CO2.

Noua structură a eurovinietei, amintește TLN, se bazează pe legislația UE, și la fel se va întâmpla și cu taxa de drum pe kilometru care va intra în vigoare în Olanda la jumătatea anului viitor. Același model este deja în vigoare în Germania și Austria, deci îl cunoașteți bine de peste un an. Pentru calcularea tarifelor, autovehiculele sunt clasificate pe categorii (și subcategorii) în cinci clase de emisii de CO2, de la 1 la 5, în aceasta din urmă intrând cele fără emisii. Iar cele din clasele 2-5 beneficiază de reduceri de taxă, deoarece sunt cu 5%, 8%, 50% și respectiv 100% mai curate decât standardul stabilit de reglementările de mediu. În plus, în clasa 1 există o subdiviziune bazată pe standardul Euro (de la Euro 0 la Euro 6).

De asemenea, există 18 grupe de vehicule după numărul de axe, configurație (un singur vehicul sau un ansamblu) și masă maximă tehnic admisă. Iar vehiculele din grupuri pentru care nu au fost încă stabilite valori de referință ale emisiilor de CO2 se încadrează automat în clasa 1 sau 5. Autovehiculele sunt reclasificate la fiecare șase ani, deci unul cu data primei înmatriculări la 1 mai 2024 care face parte din clasa 3 va rămâne în această clasă până la 1 mai 2030, după care este determinată din nou clasa, de obicei una inferioară, deoarece standardele se înăspresc constant.

Pentru unele vehicule nu se determină nicio clasă de emisii de CO2: vehiculele cu destinație specială, cele de teren și cele care au codurile caroseriei 9, 10, 15, 16, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28 și 31, pentru care clasa de emisii de CO2 este 1. Iar pentru vehiculele hibride clasa de emisii este calculată pentru ambii combustibili și pentru a se determina valoarea eurovinietei se ia în considerare clasa cea mai mică.

TLN mai arată că în unele cazuri camioanele pot să fie clasificate diferit pentru taxa de drum din Germania, din Austria și din Olanda, deși teoretic nu ar trebui să fie așa. De exemplu, multe camioane diesel relativ tinere pentru Germania și Austria sunt în clasa 2 sau 3, dar în Olanda pot fi în clasa 1, din cauză că lipseau date pentru a determina clasa de emisii de CO2. Or, dacă datele de la producător sau importator sunt incomplete, vehiculul va fi plasat automat în clasa 1. Impresia TLN este că multe camioane (în special autotractoare) înmatriculate în Olanda fără o inspecție separată sunt încadrate într-o clasă de emisii de CO2 prea scăzută, ceea ce poate duce la un cost suplimentar anual de aproape 300 de euro. Potrivit estimărilor actuale, ar putea fi vorba de peste 1.000 de vehicule.

Sursă foto: TLN