Președinția poloneză a Uniunii Europene este, în opinia asociației de transport și logistică din această țară, TLP, o oportunitate de a încerca să introducă pe agendă aspecte importante pentru industria transportului rutier. Tocmai de aceea reprezentanții asociației au stat recent de vorbă la Bruxelles cu deputații polonezi din Parlamentul European, cu angajații Reprezentanței Permanente a Poloniei pe lângă UE și cu oficialii Comisiei Europene. TLP și doi europarlamentari polonezi care susțin de mulți ani această industrie au organizat și o conferință la care au participat mai mulți deputați polonezi interesați de probleme socio-economice, din majoritatea partidelor reprezentate în PE, și care a avut printre subiecte criza economică și consecințele acesteia pentru industria de transport și logistică poloneză și europeană și cele mai mari provocări din domeniu: politica climatică a UE și obiectivele de decarbonizare – care a stârnit cel mai mare interes – lipsa șoferilor, concurența neloială și problemele transportului rutier de pasageri pe piața unică.
Maciej Wroński, președintele TLP, a afirmat, din nou, că „nu negăm obiectivele politicii climatice a UE, dar vrem ca întreprinderile să aleagă instrumentele prin care trebuie atins acest obiectiv. Electrificarea vehiculelor și utilizarea hidrogenului ca vector energetic nu pot fi singurele tehnologii preferate în reglementările UE pentru reducerea emisiilor de CO2, ci vrem să putem utiliza bioGNL, HVO100, e-combustibili și alți combustibili neutri.“
Asociația și-a exprimat și acum disponibilitatea de a sprijini orice inițiativă menită să facă mai realiste ipotezele și prevederile pachetului „Fit for 55“ adoptate în mandatul anterior.
Iar unul dintre eurodeputați s-a declarat sigur că în actuala legislatură a PE va avea șansa de a introduce ajustări ale politicii climatice a UE menite să mențină competitivitatea economiei poloneze și a UE. Mai ales că diverși reprezentanți ai mediului de afaceri, care au participat la discuție, au subliniat că există dificultăți în punerea în aplicare a unei părți din legislația UE și că sunt îngrijorați de impactul acestora asupra pieței și asupra firmelor din domeniu.
Alte întâlniri importante au fost cu reprezentanții Direcției Generale Mobilitate și Transporturi (MOVE) și Direcției Generale Politici Climatice (CLIMA).
Cu DG MOVE a fost abordat în primul rând subiectul concurenței neloiale (inclusiv lipsa implementării integrale a Pachetului Mobilitate de către unele state membre UE), dar și necesitatea de a finaliza lucrările la directiva privind greutățile și dimensiunile vehiculelor (inclusiv directiva privind vehiculele modulare/EMS) cât mai curând posibil, reluarea lucrărilor de modificare a Regulamentului 1073/2009 (inclusiv extinderea posibilității de cabotaj în transportul de pasageri și acoperirea vehiculelor care transportă de la 7 la 9 persoane) și taxele de drum (mai exact, extinderea scutirilor pentru vehiculele electrice și pe hidrogen la cele care utilizează alți combustibili neutri din punct de vedere climatic).
Politicile climatice nu au fost doar subiectul care s-a bucurat de cel mai mare interes, ci și cel care a generat cele mai tensionate discuții, deoarece reprezentanții DG MOVE au declarat că toate analizele de piață indică faptul că singura soluție corectă și justificată economic pentru reducerea emisiilor de CO2 în transportul rutier este electrificarea și, eventual, utilizarea hidrogenului verde. Președintele TLP a subliniat însă punctele slabe ale analizelor disponibile pe piață: ipotezele incorecte cu privire la rata de scădere a prețurilor vehiculelor electrice, prețurile mult mai mari ale energiei electrice decât cele adoptate în aceste analize și un ritm mult mai scăzut de dezvoltare a rețelei de infrastructură de alimentare cu energie. „Analizele care stau la baza electrificării transporturilor nu au luat în considerare capacitatea financiară neglijabilă a microîntreprinderilor, care domină piața europeană a transporturilor, și nici kilometrajul zilnic mult mai mic al vehiculelor electrice, care face ca, pentru a transporta aceleași volume, să fie necesară poate dublarea numărului de vehicule și de șoferi, în condițiile în care în UE deja este un deficit de câteva sute de mii de conducători auto.“
După mai mult de oră de schimb de opinii însă TLP crede că DG MOVE a înțeles mai bine nevoile industriei de transport, mai ales că asociația a făcut apel doar la posibilitatea de a alege surse de energie, fără a nega ipotezele politicii climatice europene.
În ceea ce privește înlocuirea tahografelor digitale, a fost confirmată ideea că firmele care așteaptă până în ultimul moment nu pot miza pe o prelungire a termenelor actuale.
Sursă foto: TLP
În cadrul EU ETS pentru transportul maritim ar trebui să se ia în considerare întreaga amprentă climatică, de la producție până la ardere. Consiliul Mondial al Transporturilor Maritime se alătură Danish Shipping și producătorilor de energie regenerabilă, armatorilor și altor organizații într-o scrisoare deschisă adresată factorilor de decizie din UE.
Comisia Europeană a propus includerea transportului maritim în sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) începând cu 2023. Detaliile esențiale ale regulamentului sunt în curs de negociere și, prin urmare, Consiliul Mondial al Transporturilor Maritime, Danish Shipping și alte câteva organizații care reprezintă întregul lanț valoric al combustibililor verzi le cer factorilor de decizie politică să împingă regulamentul în cea mai ecologică direcție posibilă.
Într-o scrisoare deschisă trimisă reprezentanților centrali în cadrul reuniunilor tripartite privind propunerea legislativă, semnatarii subliniază importanța analizării impactului asupra climei al noilor combustibili verzi, de la extracție la sursă până la ardere.
Printre semnatari se numără Danish Shipping, Methanol Institute, Renewable Hydrogen Coalition, Royal Association of Netherlands Shipowners, Swedish Shipowners’ Association și World Shipping Council.
„Pentru a sprijini tranziția transportului maritim către combustibilii marini produși din surse regenerabile, EU ETS trebuie să ofere semnalul corect, luând în considerare emisiile de GES ale combustibililor pe tot parcursul ciclului lor de viață. Suntem îngrijorați de faptul că actuala formulare ETS pentru transportul maritim favorizează în mod neintenționat așa-numiții combustibili bruni proveniți din producția fosilă, care sporesc emisiile de GES”, a declarat Jim Corbett, directorul de mediu pentru Europa al World Shipping Council.
Cu alte cuvinte, atunci când se stabilește un preț pentru emisiile de combustibil, este important ca un combustibil să nu fie considerat verde dacă a lăsat o amprentă climatică semnificativă în timpul extracției și producției.
Transportatorii de linie investesc deja în combustibili și tehnologii alternative și îndeamnă UE să se asigure că politicile sunt orientate spre accelerarea investițiilor în combustibilii necesari derivați din surse regenerabile, adoptând o perspectivă bazată pe întregul ciclu de viață. Alinierea tarifelor EU ETS cu alte măsuri ale UE în materie de „Green Deal” sprijină, de asemenea, potențialul Europei de a deveni un producător major de combustibili marini regenerabili.
„Scrisoarea deschisă” este trimisă reprezentanților Parlamentului European, Consiliului și Comisiei în cadrul reuniunilor tripartite privind propunerea legislativă.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit