Creşterea pieţei de curierat din România este influenţată în mare măsură de creşterea comerţului online, segment pe care ţara noastră încă nu şi-a atins potenţialul.
Acţionarii FAN Courier mizează în 2025 pe o creştere a comerţului online cu 10%, atât din interior, cât şi din exterior, cu atât mai mult cu cât „românii și-au descoperit apetitul de a comanda aceste produse ieftine din China”.
Potrivit estimărilor lui Cornel Morcov, COO FAN Courier, 20% din expediţiile curierilor au avut ca provenienţă China. Aceste expediţii au înregistrat în 2024 o creştere de câteva mii la sută, 2024 fiind primul an în care platformele chinezeşti au derulat campanii de vânzări extrem de agresive.
„Shein a intrat în România acum doi ani, însă au avut o creștere și niște volume limitate. Abia odată cu intrarea companiei Temu, lucrurile s-au schimbat fundamental, pentru că aceștia din urmă au avut o campanie de marketing foarte agresivă care a generat volume extraordinar de mari către piața de servicii poștale și curierat din România. Au fost zile și cu peste 150.000 de expedieri care în spate înseamnă minimum 150.000 de comenzi făcute de consumatorii români.”
Chiar dacă volumele mari de comerţ online din China sunt criticate în mod obișnuit, FAN Courier a văzut oportunitatea din spatele acestor volume şi s-a organizat pentru a face faţă noii pieţe de e-commerce creată de platformele chinezeşti care au adus foarte mulţi cumpărători din offline în online.
„Practic, erau clienți care înainte nu comandau online, însă odată cu aceste campanii agresive cu prețuri foarte mici, clienții au ales să comande și online, fiind facil să comanzi pe aceste platforme”, a precizat Cornel Morcov, care a adus în sprijinul acestei idei şi observaţia că au început să fie tot mai multe expediţii în zone mai îndepărtate de marile centre urbane, lucru care nu se întâmpla acum 3-4 ani.
„Vedem o reașezare a pieţei e-commerce, dar din păcate nu a sellerilor din România, ci a celor internaționali, deoarece Amazon mută deja pe zona aceasta. Sellerii mici și medii au încercat să contracareze, să vină cu niște produse ieftine, în timp ce cei mari rămân destul de conservatori pe politicile anterioare.”
Cornel Morcov a adăugat că sellerii internaționali îşi cresc volumele pe vânzarea produse ieftin, un alt exemplu în acest sens fiind Trendyol, care vine într-un moment în care piața de comerţ online „low cost” este deja formată. Se observă, în schimb, că outlet-urile magazinelor încep să atragă datorită reducerilor de preţ.
Şi dacă până acum doi ani livrarea door to door era „regele livrării”, fiind cel mai solicitat serviciu, acum clienții încep să își dorească din ce în ce mai mult livrarea la lockere sau la puncte fixe. „Oamenii sunt foarte mobili, sunt greu de găsit acasă și au nevoie să își ridice expediția atunci când vor ei. Procentul celor care doresc livrarea la FAN Box va continua să crească, dar vor fi şi clienți comozi care vor dori livrarea la domiciliu”, a spus Adrian Mihai, CEO și cofondator al FAN Courier
Livrarea la puncte fixe aduce foarte multe beneficii în planul poluării, cât şi al eficienţei curierilor.
„Un curier care livrează door to door poate face în jur de 100 de livrări pe zi, în timp ce un curier care livrează la lockere poate să ducă peste 1.000 de expediţii dacă are încărcare. Deci, livrarea la locker este de 10 ori mai eficientă, ceea ce înseamnă și energie și poluare reduse. În plus, este din ce în ce mai greu de găsit curieri, pentru că au plecat foarte mulți români în afara țării, în general cei care pot să muncească. Un curier are nevoie de un timp de pregătire de trei-șase luni pentru a avea eficiență maximă, astfel că pe piața de curierat este o luptă în a aduce curieri și a-i păstra.”
Rezultatele studiului comandat de Sameday dezvăluie o schimbare importantă în preferințele consumatorilor în ceea ce privește metodele de livrare. Potrivit analizei, 84% dintre consumatorii online din mediul urban fac cumpărături online cel puțin o dată pe lună, iar 20% dintre aceștia preferă opțiunile de comerț electronic o dată pe săptămână sau chiar mai des. În același timp, retailul tradițional este vizualizat de 88% dintre respondenți cel puțin o dată pe săptămână.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 800 de consumatori online din mediul urban în aprilie 2023. De asemenea, cercetarea demonstrează oportunitatea de dezvoltare a comerțului electronic și nevoia unei atenții sporite acordate de magazinele online tacticilor de retenție a clienților.
În prezent, clienții magazinelor online au așteptări ridicate de la companiile care le livrează coletele, peste 80% dintre consumatorii din mediul urban își doresc respectarea promisiunii de livrare de către compania de curierat și oferirea de informații privind ziua și ora livrării. Mai mult, curierii trebuie să acorde atenție manipulării coletelor. De asemenea, integritatea coletului este importantă pentru 84% dintre cumpărătorii online, iar în cazul unor probleme doresc soluționarea rapidă a sesizărilor.
Soluția de livrare out-of-home, easybox, a crescut constant în preferințele consumatorilor de e-commerce. Principalele trei motive pentru care cumpărătorii online aleg easybox pentru livrarea și returul comenzilor fiind controlul asupra timpului propriu, ușurința de folosire și rapiditatea procesului. Totodată, opțiunea easybox a ajuns la 48%, față de 28% pentru livrarea la ușă comparativ cu anul trecut, acesta depășind pentru prima dată în mediul urban varianta pentru livrarea la adresă.
Din punct de vedere al livrării, 61% dintre utilizatori sunt mulțumiți că își pot urma rutina zilnică fără întreruperi, ceea ce a rezultat o tendință crescută de apreciere a flexibilității și controlului dat de easybox. În termeni de retur, easybox este apreciat în special pentru modul facil de utilizare.
Raportat la alte metode de livrare out-of-home, 85% dintre respondenți au mărturisit că preferă lockerele automate vs. 15% în locul soluțiilor de tip pick-up & drop off.
„Diversitatea opțiunilor de livrare oferite de partenerul de curierat, calitatea livrării și experiența pe care acesta o creează clientului final sunt criterii avute în vedere de magazinele online partenere Sameday, care înțeleg dinamica pieței si adoptă soluții care cresc frecvența de cumpărare. Cercetarea derulată vine să reconfirme importanța deschiderii comercianților online, de a răspunde așteptărilor în continuă dezvoltare ale clienților, împreună cu partenerul de last mile. Cu ajutorul serviciului easybox, dezvoltat pentru consumator împreună cu consumatorul, Sameday a ascultat, a înțeles și a îmbunătățit continuu experiența de livrare a cumpărătorilor online din România. easybox devine metoda preferată de livrare a românilor din mediul urban, și aduce mai multă conveniență, flexibilitate și predictibilitate: livrare fără griji marca Sameday.”,
a precizat Elena Stoica, Chief Marketing and Customer Experience Officer.
86% dintre consumatori utilizează regulat serviciul easybox pentru livrarea și returul produselor comandate online, iar câteva dintre motivele aprecierii acestuia sunt confortul și autonomia, prin care se creează o experiență fără cusur.
Pentru magazinele online care dispun de livrarea în easybox, evoluția pozitivă a serviciului se traduce în promisiune de valoare pentru cumpărătorii online. 68% dintre respondenții cercetării afirmă că opțiunea de livrare în easybox le influențează decizia de cumpărare, mai exact 68% aleg cu prioritate magazinele online care oferă livrare în easybox.
De asemenea, studiul a evidențiat retururile și preferințele legate de easybox care au crescut semnificativ în comparație cu anul anterior, în timp ce returnările la adresa fixă au scăzut considerabil. Cumpărătorii preferă comoditatea de a-și putea preda retururile într-o locație sigură și accesibilă, în loc să aștepte un curier la domiciliu. Metoda preferată de retur la easybox este printre soluția a 42% dintre respondenți, în creștere față de 25% înregistrat în 2022.
În România, există un easybox la 5.000 de persoane, cu o medie în orașe de 3 minute de mers pe jos între două lockere. Respondenții studiului au precizat că proximitatea este definitorie în decizia de folosire a unui locker. În plus, consumatorii care nu sunt utilizatori de easybox spun că motivul principal pentru care nu folosesc easybox este legat de lipsa proximității. Rețeaua easybox numără în prezent 3.800 de unități în România, iar Sameday are în plan continuarea expansiunii acesteia.
„La Sameday, suntem dedicați să oferim clienților noștri cele mai bune servicii de curierat, adaptate nevoilor lor în permanență. Adopția în continuă creștere a easybox ca metodă preferată de livrare și returnare subliniază importanța comodității și accesibilității în fiecare punct de interacțiune cu clientul. În ultimele luni observăm o schimbare semnificativă în preferințele clienților și ne bucurăm să acoperim o parte dintre ele cu lansarea serviciului de retur la easybox. Ne angajăm să dezvoltăm și să îmbunătățim această soluție care a devenit un element esențial în a oferi o experiență completă, care consolidează încrederea și crește nivelul de loializare în rândul consumatorilor online. Sute de comercianți au activat beneficiul pentru clienții lor, de aceea datorită succesului înregistrat, am decis să prelungim campania de gratuitate a serviciului. Odată implementat, returul în easybox aduce beneficii aproape imediate care au impact în satisfacția clienților. Așa că, ne dorim să-l oferim gratuit cât mai multor business-uri online.”,
a declarat Lucian Baltaru, CEO, Sameday Group.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit