Comerţul dintre Uniunea Europeană şi Marea Britanie ar putea să sufere perturbări suplimentare în 2022, dacă nu se vor îmbunătăți condiţiile de trecere a frontierelor post-Brexit, avertizează parlamentarii europeni.
În acest sens, Comitetul pentru Conturi Publice (PAC) din Marea Britanie a atras atenţia asupra faptului că principalul impact al Brexit-ului asupra firmelor din Regatul Unit a constat în costuri mai mari, documentaţie suplimentară și întârzieri la frontieră, iar în acest an lucrurile s-ar putea înrăutăți, pe măsură ce vor apărea noi controale la import. Asta în ciuda faptului că poziţia oficială a Guvernul britanic este că se asigură că întreprinderile beneficiază de sprijin pentru a face comerț eficient cu Europa.
În raportul său, PAC este îngrijorat de ceea ce se va întâmpla atunci când traficul de pasageri peste granița Regatului Unit va reveni la niveluri normale, în contextul diminuării pandemiei. Volumele comerciale au fost suprimate de impactul Covid-19 și de presiunile globale mai ample în lanțurile de aprovizionare, de când Regatul Unit a părăsit uniunea vamală și piața unică a UE. În plus, părăsirea UE a avut impact şi prin creșterea poverii birocratice asupra întreprinderilor, se mai arată în raport.
„Una dintre marile promisiuni ale Brexit-ului a fost «eliberarea» afacerilor britanice, pentru a le oferi spațiul de a-și maximiza productivitatea și contribuția la economie. Cu toate acestea, singurul impact detectabil până acum este creșterea costurilor, documentele și întârzierile la frontieră”, a spus președintele PAC, Meg Hillier.
Raportul PAC arată că ar putea apărea alte perturbări în cursul acestui an, pe măsură ce mai mulți oameni încep să călătorească din nou, iar volumul de pasageri în porturile cheie precum Dover crește.
Noile sisteme de frontieră nu au fost încă testate în condiţii normale de trafic. Există, de asemenea, un risc semnificativ de întârzieri suplimentare, în contextul în care UE introduce controale biometrice ale pașapoartelor în noul său sistem de intrare și ieșire. Britanicii poartă în prezent discuții cu oficialii francezi cu privire la modul în care acest lucru ar putea funcționa în practică în porturile aglomerate precum Dover, unde – spune raportul – „este important ca verificările care se aplică șoferilor de vehicule comerciale grele să nu întârzie fluxul acestora”.
De asemenea, de la 1 ianuarie se mai introduc treptat şi controale asupra importurilor în Regatul Unit, iar verificările fizice asupra importului de produse alimentare urmează să înceapă în iulie 2022.
Oficialii europeni îşi exprimă îngrijorarea cu privire la potențialul de contrabandă, înainte ca noua infrastructură de frontieră să fie finalizată în apropiere de Dover. Camioanele care sosesc în port vor trebui să parcurgă 37 de km până la Ebbsfleet, dacă mărfurile vor trebui să fie verificate fizic de către ofițerii vamali, iar acest lucru ar crește riscul descărcării acestora pe drum, a avertizat şi PAC. HM Revenue and Customs a asigurat că va analiza cum se poate gestiona acest risc.
PAC solicită însă mai multă transparență din partea guvernului în legătură cu problemele cu care se confruntă companiile britanice.
„Trebuie ajutate în special firmele mici, pentru a se pregăti pentru sarcinile suplimentare cărora trebuie să le facă față. Guvernul trebuie să acorde sprijin suplimentar”, a declarat Meg Hillier. De altfel, se spune că doar 6,7 milioane de lire sterline din cele 20 de milioane de lire sterline oferite în cadrul Fondului de sprijin pentru Brexit pentru IMM-uri au fost plătite, deoarece criteriile de calificare nu au permis accesul decât a unui număr limitat de companii.
Pe de altă parte, o purtătoare de cuvânt a Guvernului britanic a declarat: „Comercianții s-au adaptat bine la introducerea controalelor vamale complete la 1 ianuarie, cu perturbări minime la frontieră și mărfuri care circulă efectiv prin porturi. Continuăm să ne asigurăm că întreprinderile beneficiază de sprijinul de care au nevoie pentru a tranzacționa eficient cu Europa și de a profita de noi oportunități pe măsură ce încheiem acorduri comerciale cu piețele cu cea mai rapidă creștere din lume, inclusiv consiliere individuală prin intermediul suportului pentru export gratuit. Serviciu.”
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit