Prin Regulamentul nr. 2031/2023 din 13 decembrie 2023, Comisia Europeană a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene noul Regulament „de minimis” care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024 și care mărește plafonul pentru valoarea ajutorului care poate fi solicitat și pentru sectorul transportului rutier.
Acest regulament, pentru a face față inflației, a prevăzut o creștere a ajutorului de stat pentru toate sectoarele industriale până la 300.000 de euro pe o perioadă de trei ani, inclusiv pentru sectorul transporturilor rutiere, al cărui plafon era stabilit până acum la 100.000 de euro.
În cele din urmă, domeniul de aplicare al plafonului de ajutor a fost, de asemenea, extins pentru a include achiziționarea de vehicule, care erau excluse în conformitate cu vechile norme.
În ultimii ani, FENADISMER și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rata ridicată de infracțiuni și jafuri la care sunt supuși zilnic transportatorii spanioli în exercitarea activității lor, atât pe șosea, cât și atunci când sunt staționați, fie în instalațiile în care se încarcă și se descarcă vehiculul, fie în zonele în care se odihnesc zilnic pe traseu, foarte puține dintre acestea fiind recunoscute ca zone de odihnă sigure.
Comisia Europeană a aprobat în 2022 un nou standard pentru catalogarea zonelor de staționare sigure pentru camioane, care contemplă servicii minime și patru categorii, în funcție de nivelurile de siguranță, care pot fi consultate pe site-ul promovat de instituția http://www.eu-parking.eu, care enumeră deja toate parcările sigure pentru camioane, catalogate în UE cu noul standard european, dintre care abia o duzină sunt înregistrate în Spania, în principal în Catalonia și Țara Bascilor, ceea ce este total insuficient în conformitate cu recomandările stabilite de Uniunea Europeană, care indică necesitatea existenței unei astfel de infrastructuri sigure la fiecare 100 km din rețeaua rutieră principală.
În acest sens, potrivit unui studiu realizat de FENADISMER, s-a constatat că cel puțin 17% dintre transportatori au declarat că au fost jefuiți, 30% dintre ei în cel puțin două sau mai multe rânduri, iar în 21% din cazuri șoferul a fost agresat fizic, iar în 60% dintre cazuri a pierdut nu numai marfa, ci și vehiculul însuși. Furturile au loc în principal noaptea (72% dintre agresiuni), iar locurile unde sunt comise sunt, de preferință, zonele de odihnă (50%), urmate de centrele urbane (30%) și zonele industriale (18%).
În acest sens, un studiu recent realizat de Grupul de lucru pentru criminologia afacerilor din cadrul Asociației profesionale de criminologie a Comunității din Madrid a analizat datele criminologice din ultimii 4 ani privind furtul de bunuri în Spania. Astfel, din 2019 până în mai 2023, în Spania au fost înregistrate un total de 712 incidente doar în transportul de marfă pe distanțe lungi, a căror valoare a pierderilor economice s-a ridicat la peste 15 milioane de euro, mai exact 15.269.803 euro. În funcție de zona geografică, incidentele de siguranță au loc în principal în zonele din apropierea următoarelor drumuri: AP-7, AP-2, C-25 și N-II. Acest lucru înseamnă că majoritatea acestor incidente sunt concentrate în Catalonia, care reprezintă peste 50% din incidentele din întreaga Spanie, și pe drumurile care leagă Madridul de această comunitate autonomă, precum și de Andaluzia, aceste două comunități reprezentând 20% din toate incidentele care au loc în Spania.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit