Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 7 decembrie 2023, Comisia Europeană și-a prezentat propunerea de revizuire a Regulamentului 1/2005 privind transportul animalelor vii, care presupune printre altele o împărțire mai clară a responsabilităților între fermier și transportator, pentru a se garanta că ambii sunt responsabili doar pentru controlul aspectelor care țin de activitatea lor.

Concret, fermierul, care cunoaște antecedentele animalelor, va fi responsabil pentru a se asigura că numai cele apte pentru transport sunt încărcate în camion, iar transportatorul poartă întreaga responsabilitate pentru încărcarea și descărcarea lor, pentru starea vehiculului, instruirea șoferului și calitatea condusului.

Asociațiile profesionale NLA, BGL și FNTR, din Țările nordice, Germania, respectiv Franța, solicită de câțiva ani implementarea și aplicarea armonizată în întreaga UE a unei astfel de măsuri, pentru a îmbunătăți bunăstarea animalelor. În plus, amendamentul privind împărțirea mai clară a responsabilităților este în conformitate și cu recomandarea Comisiei ANIT a Parlamentului European.

Deși se declară mulțumite de noua propunere, NLA, BGL și FNTR sunt preocupate de faptul că propunerea introduce noi obligații, care ar putea fi prea împovărătoare, mai ales când vine vorba de temperatura și spațiul pentru animale, și ar exercita presiuni asupra companiilor de transport. De aceea ele se angajează să analizeze îndeaproape noile măsuri pentru a vedea dacă există un echilibru între intenția de a îmbunătăți bunăstarea animalelor și cerințele legate de transport. În plus, autoritățile competente și reprezentanții diferitelor părți interesate vor trebui să verifice menținerea acestui echilibru.

Comisia nu prevede nicio interdicție generală privind transportul de animale vii către țări terțe. Responsabilitatea de a dovedi că transportul către țări terțe respectă toate dispozițiile regulamentului nu ar trebui să revină exclusiv organizatorului.

Textul propunerii va fi prezentat colegiuitorilor, iar calendarul se așteaptă să fie strâns pentru a finaliza o primă lectură înainte de reînnoirea Parlamentului European în primăvara lui 2024.

Sursă foto: Pezzaioli (https://www.pezzaioli.co.uk/)

Comisia Europeană a propus Consiliului o prelungire punctuală specifică – până la 31 decembrie 2026 – a actualelor reguli de origine pentru vehiculele electrice și baterii în temeiul Acordului de comerț și cooperare (ACC) dintre UE și Regatul Unit. Această propunere nu afectează normele de origine mai largi ale ACC, care se vor aplica începând cu 2027, așa cum era prevăzut. De asemenea, Comisia pune deoparte o finanțare suplimentară de până la 3 miliarde de euro pentru a stimula industria de producție a bateriilor din UE.

Normele de origine pentru vehiculele electrice și baterii din cadrul TCA au fost concepute în 2020 pentru a stimula investițiile în capacitatea de producție de baterii din UE. Circumstanțe neprevăzute în 2020 – inclusiv agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, impactul Covid-19 asupra lanțurilor de aprovizionare și concurența sporită din partea noilor scheme internaționale de sprijinire a subvențiilor – au condus la o situație în care extinderea ecosistemului european de baterii a fost mai lentă decât se anticipase inițial.

În acest context și în lumina preocupărilor exprimate de industria europeană a automobilelor, a bateriilor și a industriei chimice, Comisia a adoptat astăzi propunerea sa de decizie a Consiliului. În același timp, Comisia își reafirmă angajamentul politic și sprijinul strategic pentru a promova în continuare producția de baterii în UE.

În acest scop, Comisia va oferi o finanțare de până la 3 miliarde de euro, timp de trei ani, celor mai sustenabili producători europeni de baterii. Acest lucru va crea efecte de propagare semnificative pentru întregul lanț valoric european al bateriilor, în special pentru segmentul său din amonte, precum și pentru a sprijini asamblarea de vehicule electrice în Europa.

Propunerea Comisiei are trei aspecte:

  1. Prelungirea o singură dată a normelor actuale până la 31 decembrie 2026.
  2. O clauză care face imposibilă din punct de vedere juridic prelungirea suplimentară a acestei perioade de către Consiliul de parteneriat UE-Regatul Unit, blocând astfel efectiv regulile de origine în vigoare începând cu 2027.
  3. Stimulente financiare specifice pentru a stimula industria europeană a bateriilor: în conformitate cu eforturile recente ale Comisiei de a consolida dimensiunea industrială a „Green Deal” european, Comisia va înființa un instrument dedicat lanțului valoric al bateriilor în cadrul Fondului de inovare. Acesta va promova un sprijin mai rapid și mai eficient din punct de vedere al costurilor pentru fabricarea celor mai durabile baterii în statele membre. De asemenea, Comisia va invita statele membre să participe financiar la cererea de propuneri, beneficiind astfel de serviciul de selecție a proiectelor la nivelul UE, evitând fragmentarea pieței bateriilor în UE și economisind costurile administrative.

Propunerea de astăzi va fi discutată acum în cadrul Consiliului. Decizia Consiliului va determina poziția UE în cadrul Consiliului de parteneriat, cel mai înalt organism decizional al Acordului de comerț și cooperare. Acordul comercial și de cooperare stabilește normele care reglementează comerțul dintre Uniunea Europeană și Regatul Unit. Aceste norme includ reguli de origine care specifică modul în care un produs poate fi considerat originar din UE sau din Regatul Unit. Numai produsele originare dintr-o parte la Acordul comercial și de cooperare UE-Regatul Unit pot beneficia de regimul preferențial stabilit prin acord.

sursa foto: Comisia Europeana