Deși tendința de bază pe termen lung este descendentă (-9% față de anul dinaintea pandemiei), aceasta nu scade într-un ritm suficient de rapid pentru a îndeplini obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul de decese până în 2030, notează Comisia Europeană.
Se poate constata că, în continuare, progresele sunt inegale între statele membre. Lituania și Polonia au raportat cele mai mari scăderi – cu peste 30% – între 2019 și 2022, deși rata de mortalitate din Polonia este încă peste media UE (50 de decese la un milion de locuitori în Polonia, 60 în Lituania, cu o medie UE de 46). În schimb, decesele rutiere din Irlanda, Spania, Franța, Italia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia au rămas stabile sau au crescut în ultimii trei ani.
Clasamentul general al ratelor de mortalitate în țările respective nu s-a schimbat semnificativ de dinainte de pandemie, cele mai sigure drumuri fiind în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (26/milioane), în timp ce România raportează cea mai mare rată de mortalitate în 2022, cu 86 de decese la un milion de locuitori, peste Bulgaria (78/milioane).
Așa cum amintește asociația olandeză de transport și logistică TLN, în urmă cu aproape un an, UE a publicat o nouă directivă privind securitatea cibernetică, NIS2, care prevede o serie de obligații pentru organizații de a crește nivelul de securitate cibernetică. Companiile mari, cu peste 50 de angajați sau cu o cifră de afaceri anuală de peste 10 milioane de euro, care se încadrează în anumite sectoare esențiale sau importante, și directorii acestora vor fi responsabili pentru siguranța lanțului logistic.
Directiva nu a fost încă transpusă în legislația olandeză și probabil nu va fi nici până la sfârșitul lui 2024, dar multe companii sunt abordate de furnizorii de servicii pentru a le ajuta să se pregătească. Problema este, așa cum constată TLN, că nu sunt furnizate întotdeauna informații corecte.
În primul rând, trebuie clarificat dacă o companie intră sau nu sub incidența NIS2. Furnizorilor de servicii logistice li se spune adesea că da, deoarece transporturile sunt considerate sector esențial. Totuși, asociația explică faptul că directiva se referă în principal la administratorii de infrastructură – aeroporturi, căi ferate, drumuri și porturi – și că transportatorii, companiile aeriene, companiile feroviare și proprietarii de nave sunt acoperiți de NIS2 ca activitate esențială. Pentru mai multă claritate însă guvernul olandez a creat acum un instrument online care le permite firmelor să determine dacă se încadrează sau nu direct în NIS2.
Deoarece în cele mai multe cazuri transportatorii rutieri nu intră în categoria firmelor esențiale sau importante din NIS2. Cu toate acestea, unele companii din domeniu pot fi acoperite de directivă, dacă se ocupă de transport de petrol, servicii poștale și de curierat, gestionarea deșeurilor, distribuția de alimente și distribuția de substanțe chimice. Dar cum este definit acest lucru încă nu este clar și se mai așteaptă precizări din partea guvernului, deoarece nici măcar instrumentul online nu este deocamdată potrivit pentru aceste firme. Însă și companiile care nu sunt acoperite direct de NIS2 ar putea intra sub incidența directivei dacă, de exemplu, sunt furnizori de servicii pentru companiile acoperite. Și, oricum, așa cum recomandă TLN, indiferent dacă o firmă se încadrează în NIS2 sau nu, este întotdeauna înțelept să își crească în permanență securitatea cibernetică.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit