Comisia Europeană a făcut publică propunerea sa de modificare a actualei directive europene privind greutatea și dimensiunile vehiculelor de transport, ca parte a Strategiei europene pentru mobilitate durabilă, cu scopul de a limita impactul negativ asupra mediului, având în vedere că 28% din emisiile de gaze cu efect de seră și 34% din emisiile de oxizi de azot provin de la vehiculele de transport rutier.
Prin urmare, după cum a confirmat directorul general pentru transporturi interioare al Comisiei Europene într-o scrisoare trimisă președintelui FENADISMER, în calitatea sa de președinte al asociației europene a transportatorilor UETR, obiectivul principal al acestei directive „este de a încuraja adoptarea de vehicule grele cu emisii zero și de a promova compatibilitatea și cooperarea modală, prin intermediul unor stimulente puternice, inclusiv sarcina utilă suplimentară, pentru ca operatorii să își ecologizeze flotele sau să participe la operațiuni intermodale”.
Prin urmare, Comisia propune, ca fiind cele mai eficiente măsuri pentru atingerea acestor obiective, autorizarea automată a transportului transfrontalier de vehicule mai grele sau mai lungi între toate statele membre vecine care permit acest lucru și armonizarea greutăților și dimensiunilor maxime cu cele mai comune limite permise în prezent, prin creșterea greutății maxime la 44 de tone, așa cum este deja permis în 13 state membre, dar încurajând vehiculele cu emisii zero, precum și prin autorizarea transportului transfrontalier de vehicule euromodulare (mega-camioane) cu o lungime de până la 25,25 m și 60 de tone. Cel mai important lucru este aprobarea unei serii de norme comune pentru toate statele membre, care va permite 44 de tone la camioanele cu emisii zero și, în principiu până în 2035, la camioanele diesel (sau cu gaz natural), în operațiunile internaționale între statele membre care autorizează această greutate în operațiunile lor naționale. Limita din 2035 pentru camioanele care utilizează combustibili fosili a fost stabilită deoarece se presupune că, până la acea dată, 50% din camioanele noi de pe piață vor fi cu emisii zero, iar companiile de transport vor fi fost în măsură să facă tranziția către o „flotă cu emisii zero”. Din 2035, doar camioanele cu emisii zero vor mai putea transporta 44 de tone în operațiunile internaționale.
Alte modificări incluse în propunere sunt:
Deși procesarea și aprobarea finală a noii directive europene va dura cel puțin 2 ani, trebuie amintit faptul că, la nivel național, Ministerul Transporturilor a procesat un proiect de regulament la nivel național pentru modificarea reglementării privind greutățile și dimensiunile vehiculelor de transport, în coordonare cu organizațiile din sector, cu scopul de a introduce cele 44 de tone în flota de transport spaniolă și de a simplifica cerințele pentru autorizarea și circulația mega-camioanelor și a duo-trailerelor. Cu toate acestea, alegerile anticipate au împiedicat aprobarea sa definitivă, astfel încât va trebui să așteptăm ca noul guvern care va ieși din alegeri să continue procesarea acestui regulament.
După cum a recunoscut guvernul portughez într-un document oficial trimis în urmă cu câteva zile Comisiei Europene, acesta a recunoscut că abia după ce a aflat că unii șoferi portughezi au fost sancționați la începutul acestui an atât în Italia, cât și în Spania, și-a dat seama de eroare, ceea ce este de neînțeles într-un organism public de o asemenea importanță, care este responsabil și de tipărirea tichetelor în această țară și care ar trebui să fie supus unor controale de calitate riguroase.
Potrivit datelor gestionate de guvernul portughez, aproximativ 80% din cardurile de conducător auto de generația a 2-a emise începând din 2019 ar fi afectate de această situație, mai exact aproximativ 40.000 de carduri, care ar fi fost emise fără numărul de omologare „E21″ corespunzător, cerut de reglementările europene, punând această eroare de aproape cinci ani „pe seama impactului probabil al pandemiei Covid asupra instituțiilor și a personalului insuficient” și asigurând că, în ciuda acestei anomalii, cardurile sunt pe deplin funcționale.
Această problemă nu afectează doar transportatorii portughezi, deoarece este obișnuit ca întreprinderile de transport spaniole, în special cele cu sediul în regiunile din apropierea frontierei portugheze, să angajeze șoferi din această țară, având în vedere permeabilitatea ridicată și trecerea permanentă a lucrătorilor între cele două țări.
Declarație provizorie a autorizației de transport Având în vedere că, așa cum a recunoscut guvernul portughez în fața Comisiei Europene, procedura de înlocuire a actualelor carduri defecte cu altele noi va începe abia în luna august a anului viitor și se va încheia abia în noiembrie, Institutul portughez pentru mobilitate și transport (organismul competent în domeniul transporturilor din țară), a stabilit un plan de urgență provizoriu prin care, prin intermediul site-ului său, va pune la dispoziția tuturor conducătorilor auto profesioniști care solicită acest lucru o declarație oficială de autenticitate emisă în cinci limbi (inclusiv în spaniolă), însoțită de un cod QR, astfel încât, în cazul unui eventual control rutier, autoritățile de control să poată verifica veridicitatea acesteia.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit