Un grup de 10 reprezentanți ai furnizorilor independenți de servicii auto a solicitat președintelui von der Leyen și Colegiului comisarilor să elaboreze urgent o legislație sectorială specifică privind accesul la datele despre vehicule. Împreună, aceștia reprezintă 80% din economia europeană a sectorului auto și includ furnizorii și distribuitorii de piese auto de pe continent, atelierele și furnizorii de tehnologie ai acestora, companiile de servicii de mobilitate, industria asigurărilor și consumatorii.
„Membrii FIA caută în permanență să dezvolte servicii pentru consumatori în domeniul mobilității și nu numai. Dar eforturile noastre sunt îngreunate de datele de calitate scăzută, rare și costisitoare puse la dispoziție de producătorii de vehicule. Accesul echitabil la datele vehiculelor este esențial pentru a debloca întregul potențial al serviciilor inovatoare, benefice pentru consumatori și pentru toți actorii de pe piața secundară. Este nevoie de condiții de concurență echitabile pentru a favoriza inovarea pentru toți jucătorii și nu doar pentru câțiva” – Karsten Schulze, președintele ADAC Technical Services.
Majoritatea vehiculelor moderne sunt conectate și oferă un potențial imens pentru o mobilitate mai sigură, mai inteligentă și mai accesibilă pentru consumatorii și întreprinderile europene.
„Folosirea inteligenței anonime a vehiculelor și a datelor legate de pneuri oferă o oportunitate extraordinară de a crea soluții creative care vor modela viitorul mobilității” – Raghunath Banerjee, vicepreședinte al departamentului de soluții de date la Bridgestone Mobility Solutions.
Cu toate acestea, controlul cvasi-monopolist al producătorilor asupra datelor vehiculelor împiedică dezvoltarea serviciilor pe care le-ar putea oferi furnizorii independenți de servicii. Acest lucru limitează inovarea și concurența în materie de servicii, restrângând posibilitățile de alegere ale consumatorilor și întreprinderilor, determinând creșterea prețurilor și erodând poziția competitivă a Europei la nivel mondial.
„În prezent, nu există condiții de concurență echitabile în ceea ce privește accesul la datele vehiculelor, ceea ce înăbușă concurența și inovarea. Comisia Europeană trebuie să înceteze să mai tragă de timp și să prezinte urgent un regulament UE. Aceasta va permite asigurătorilor să ofere produse și servicii mai bune pentru a sprijini tranziția climatică și pentru a îmbunătăți siguranța rutieră. De asemenea, îi va ajuta să înțeleagă și să gestioneze riscurile legate de formele noi și viitoare de mobilitate, cum ar fi conducerea autonomă. Deschiderea accesului la date va împiedica câteva companii mari să controleze datele și va crea, în schimb, o piață competitivă care să ofere rezultate pentru europeni.” – Yann Arnaud, director al departamentului Răspunsuri la nevoile clienților și inovare la MACIF, asigurătorul francez, care vorbește în numele sectorului european al asigurărilor.
Grupul subliniază că planul promis de mult timp de Comisia Europeană privind o legislație sectorială referitoare la accesul la datele, funcțiile și resursele de la bordul vehiculelor este mai necesar ca niciodată. Legea privind datele nu abordează nici structura cvasi-monopolistă a pieței, nici cerințele tehnice din industria auto pentru a face din accesul echitabil la date o realitate.
„Investițiile în servicii bazate pe datele generate la bordul vehiculelor necesită un mediu de afaceri stabil și previzibil. Pentru a crea un astfel de mediu este nevoie de un regulament specific sectorului.” – Benjamin Krieger, secretar general al CLEPA.
Acțiunea este urgentă din cauza prăpastiei de reglementare din iulie, când vor intra în vigoare noile legi privind securitatea cibernetică, ceea ce ar putea duce la închiderea progresivă a singurului mijloc independent de acces de la distanță la datele vehiculelor (prin intermediul portului de diagnosticare la bord).
UE trebuie să instituie de urgență un acces egal la datele generate de vehicule pentru toți actorii de pe piață, prin elaborarea unei legislații sectoriale care să protejeze alegerea consumatorilor și să încurajeze concurența reală și investițiile în transformarea digitală și în întreprinderile bazate pe date. Fiecare zi de întârziere sufocă inovarea europeană, crearea de locuri de muncă și mobilitatea mai sigură, mai inteligentă, mai durabilă și mai accesibilă pe care o merită cetățenii și întreprinderile europene.
“Asigurarea accesului complet și în timp real la date este esențială pentru ca societățile de flote să poată oferi clienților lor o mobilitate inteligentă, durabilă și la prețuri accesibile. Nu mai este timp de pierdut, deoarece industria auto se mișcă într-un ritm foarte alert, iar furnizorii independenți de servicii riscă să își piardă poziția competitivă. Astfel, îi solicităm președintelui von der Leyen să prezinte urgent propunerea legislativă privind accesul la datele din vehicule.” – Tim Albertsen, director executiv al grupului Ayvens (fostul ALD Automotive I LeasePlan).
Comisia și Președinția belgiană a Consiliului UE, împreună cu statele membre, autoritățile portuare, asociațiile europene, agențiile UE (Europol, OEDT) și reprezentanți ai autorităților vamale și de aplicare a legii lansează parteneriatul public-privat Alianța portuară europeană. Parteneriatul urmărește să reunească toate părțile interesate relevante, pentru a găsi soluții de protejare a porturilor împotriva traficului de droguri și a infiltrărilor criminale.
Această inițiativă vine în continuarea Foii de parcurs a UE pentru combaterea traficului de droguri și a criminalității organizate și este în conformitate cu angajamentul președintelui von der Leyen de a lua măsuri în 2024 pentru a combate contrabanda cu droguri și infiltrarea infracțională în porturile europene.
Lansarea parteneriatului public-privat al Alianței portuare europene vine în contextul în care rețelele infracționale recurg la violență extremă, corupție și intimidare în căutarea profiturilor. Confiscările de cocaină în UE au atins niveluri record, cu peste 300 de tone confiscate anual în ultimii ani. Numai în Belgia, autoritățile au confiscat un număr record de 121 de tone de cocaină în portul Anvers-Bruges în 2023, ceea ce reprezintă o creștere de 10 % față de anul precedent.
Porturile contribuie la 75% din volumul comerțului exterior al UE și la 31% din volumul comerțului interior al UE. Ca atare, porturile sunt deosebit de vulnerabile în fața contrabandei cu droguri și a exploatării de către rețelele infracționale de mare risc. Infractorii folosesc porturile pentru a organiza trecerea containerelor care conțin mărfuri ilicite în UE. Printre acestea se numără traficul de droguri, una dintre cele mai profitabile activități infracționale, care reprezintă o amenințare semnificativă la adresa securității UE. Acesta este motivul pentru care operatorii portuari publici și privați, de la autoritățile portuare la operatorii de terminale și companiile de transport maritim și logistic, joacă un rol crucial în protejarea porturilor și a securității UE.
Alianța europeană a porturilor își propune:
Acest parteneriat public-privat va consolida capacitatea de rezistență a porturilor și va intensifica lupta împotriva traficului de droguri și a infiltrării criminale și se va concentra pe identificarea vulnerabilităților, pe schimbul de bune practici și pe găsirea de soluții practice pentru a consolida securitatea portuară. Acesta va aborda intimidarea, corupția și infiltrarea infractorilor în porturi, prin punerea în aplicare a standardelor de securitate internaționale și ale UE și prin cooperarea dintre autoritățile de aplicare a legii și autoritățile vamale și operatorii publici și privați care lucrează în porturi.
Lansarea va fi urmată de o declarație comună în care se va afirma angajamentul autorităților de aplicare a legii, al autorităților vamale și al operatorilor publici și privați care lucrează în porturi de a aborda împreună amenințările reprezentate de criminalitatea organizată.
Activitatea Alianței portuare europene va fi susținută în continuare de rezultatele evaluării Schengen privind traficul de droguri, care s-a încheiat în noiembrie 2023. Această evaluare tematică a constituit primul exercițiu de acest tip în temeiul noului Regulament privind mecanismul de evaluare și monitorizare Schengen. Ca urmare a acestei evaluări, Comisia adoptă o propunere pentru ca Consiliul să ia în considerare cele mai bune practici identificate în cadrul evaluării tematice Schengen din 2023. Evaluarea din 2023 a evaluat capacitățile statelor membre în domeniul cooperării polițienești, al protecției frontierelor externe și al gestionării sistemelor informatice pentru a lupta împotriva traficului de droguri în UE.
După evenimentul de lansare, parteneriatul public-privat se va reuni anual la nivel ministerial, pentru a identifica provocările rămase, a stabili prioritățile strategice și a face schimb de informații cu privire la progresele înregistrate. Vor avea loc reuniuni ale înalților funcționari pentru a pregăti și a urmări prioritățile stabilite în cadrul reuniunii ministeriale anuale.
Combaterea criminalității organizate și a traficului de droguri este o prioritate pentru Comisie, așa cum se subliniază în Strategia Uniunii Europene pentru securitate, în Strategia UE de combatere a criminalității organizate și în Strategia UE privind drogurile. Pe 18 octombrie 2023, Comisia a adoptat Foaia de parcurs a UE pentru combaterea traficului de droguri și a criminalității organizate, care a inclus Alianța portuară europeană ca inițiativă emblematică, reunind toți actorii publici și privați relevanți în lupta împotriva contrabandei cu droguri și a infiltrării criminale în centrele logistice.
sursa foto: hafen-hamburg.de
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit