Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești s-a ridicat, în 2023, la peste 92,5 milioane t, față de 75,5 milioane t în 2022 (+22,5%), conform datelor operative ale Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA.

Traficul maritim a crescut cu 18% față de 2022, până la valoarea de 71 de milioane de tone, portul Constanța cu precădere fiind în fața unei performanțe istorice, în timp de traficul fluvial a crescut cu 40% față de anul anterior, ajungând la 22 de milioane de tone.

Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 de milioane tone de în 2023, față 24 de milioane de tone în 2022.

Creșteri semnificative de trafic s-au înregistrat și pentru alte grupe de mărfuri: semințe uleioase, minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, produse petroliere, articole diverse, îngrășăminte.

Pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 de milioane de tone în 2023, cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța reprezentând peste 14 milioane t.

În ultimii ani, cantitățile de mărfuri care au trecut prin portul Constanța au bătut record după record, tendința fiind susținută prin investiții în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenților economici din port și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri.

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA a investit continuu în portul Constanța, dar în ultima perioadă, în noul context geopolitic, al războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie adaptat planul de investiții.

Astfel, dacă în 6 ani, între 2016 și august 2022, au fost atrase investiții din fonduri europene de numai 42 de milioane de euro, acum a fost necesară accelerarea atragerii de finanțare. În aceste condiții, în

2023 s-au realizat investiții cu bani europeni în valoare de 27,72 milioane de euro, direcționate către:

S-au amplasat echipamente și utilități pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalație de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării și tratării acestora. A fost îmbunătățit accesul maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și a șenalului navigabil și a fost achiziționată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncțională pentru colectarea deșeurilor de la nave.

În 2024, se vor finaliza trei proiecte importante, finanțate tot cu fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructura Mare, a căror valoare depășește 43 milioane euro. Este vorba despre modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța (23 de milioane de euro), extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 milioane de euro) și amenajare drum plus parcare în zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanța (3,26 milioane de euro).

Prin CEF Transport, este în derulare proiectul pentru Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD, în valoare de 18,8 milioane euro. În plus, anul acesta vor începe lucrările la următoarele proiecte, cu o valoare totală de 476,1 milioane euro:

Sunt în stadiu avansat de pregătire proiecte în valoare totală de 218 milioane de euro (fără TVA):

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA va cumpăra nouă autoturisme noi electrice în valoare de 1.596.532,68 lei (TVA inclus) care vor înlocui autovehiculele vechi. Totodată, va pune în funcționare 10 stații de încărcare în Portul Constanța.

Cel mai vechi autovehicul pe combustibil din cadrul companiei a fost fabricat în 2004, iar restul din 2013, având deja un rulaj foarte mare, acestea fiind utilizate preponderent în regim de tură 24/24h, 7 zile din 7.

Noile achiziții au fost asigurate prin Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Național 2020-2024 – componenta Rabla Plus. Proiectul având ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul rutier.

Potrivit unui comunicat de presă, 460.500 lei sunt finanțați din Fondul pentru Mediu pentru nouă ecotichete, iar diferența de 1.136.032,68 lei (TVA inclus) din bugetul propriu al companiei.

Stațiile de reîncărcare sunt amplasate în Zona Gara Maritimă (3 stații), Hala parc auto a CNAPM (3 stații), Sucursala Energetică Port (o stație), Sucursala Nave Tehnice Portuare (o stație) și Parcarea din zona clădirii Rădăcina Mol 1 Sud (2 stații).

Fiecare stație este dotată cu două terminale (prize) de încărcare (22kW/terminal), conectori de încărcare Type 2 – C, tot astfel și comunicații GSM, GPS, GPRS modem, OCPP 1,6 J; Lan, 4G, card RFID. De asemenea, produc o putere totală de 44 kW. Terminalele au o funcție de contorizare a energiei electrice consumate, precum și display TFT.