Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Expeditorii vor deține avantajul în următoarea rundă de negocieri de iarnă privind tarifele de transport aerian de mărfuri, după ce, în iulie, o nouă lună de scădere a cererii a dus la o scădere a volumelor cu 2% de la o lună la alta, iar rata generală spot a transportului aerian global de mărfuri a scăzut într-un ritm accelerat de 40% sau mai mult pentru a patra lună consecutivă, potrivit celei mai recente analize săptămânale a pieței realizate de CLIVE Data Services, parte a Xeneta.

Luna trecută, capacitatea globală de transport aerian de marfă s-a redresat cu o creștere de 7% față de acum un an, în condițiile în care programele de vară ale companiilor aeriene s-au intensificat pentru a face față traficului crescut de pasageri. În concordanță cu acest lucru, factorul de încărcare dinamic mediu global din iulie, care măsoară factorul de încărcare cargo pe baza perspectivelor de volum și greutate a mărfurilor transportate și a capacității disponibile, a fost de 55%, la egalitate cu iunie 2023, dar cu -3% pts sub nivelul de acum un an.

O capacitate mai mare într-o perioadă de scădere a volumelor a exercitat o presiune suplimentară asupra tarifelor de transport aerian. Scăderea de -41% în iulie față de aceeași lună din 2022, a împins rata medie spot pentru transportul aerian de marfă la 2,20 USD/kg. Aceasta se compară cu o rată de 2,31 USD pe kg înregistrată în iunie.

„Luna iulie oferă rareori surprize în ceea ce privește nivelurile de performanță neașteptate pe piața globală de transport aerian de marfă, dar ceea ce va îngrijora companiile aeriene și expeditorii este scăderea constantă de la lună la lună a ratelor medii și accelerarea ritmului acestei scăderi de la începutul anului“, spune Niall van de Wouw, Chief Airfreight Officer la Xeneta.

„La intrarea în perioada, de obicei critică, de negociere a tarifelor de iarnă, este clar că expeditorii vor avea avantajul. Vedem deja mai mulți expeditori care relansează negocierile contractuale cu furnizorii lor de servicii logistice pentru a reduce tarifele de transport aerian. De asemenea, expeditorii caută să convină angajamente mai lungi, pe 12 luni, pentru a-și reduce costurile. Companiile aeriene vor ști că se pot aștepta la aceleași turbulențe în materie de prețuri din partea transportatorilor. Caruselul tarifelor de transport aerian va fi intens în această iarnă, așa cum am indicat în analizele lunilor anterioare. Mulți transportatori de mărfuri, care în perioada de vârf a pandemiei au ales contracte pe mai mulți ani pentru a-și asigura capacitatea companiilor aeriene, se pare că acum sângerează în numerar, astfel încât se află sub o presiune semnificativă pentru a renegocia tarife care să reflecte realitatea pieței de transport de marfă de astăzi și așteptările că actualul mediu de piață ar putea continua în viitorul apropiat până în 2024.”

Întrebarea cheie pentru toate părțile interesate care monitorizează cererea de pe piața globală a transportului aerian de marfă este: „Cât de jos va coborî?”

Analizând evoluțiile săptămânale din iulie, rata spot globală a transportului aerian de marfă a atins un nivel minim în a doua săptămână a lunii, în timp ce în ultima săptămână, încheiată la 30 iulie, a crescut cu 3%, reflectând probabil o atenuare a scăderii volumelor de marfă și o creștere mai lentă a capacității față de lunile anterioare.
În plus, creșterea recentă a prețului combustibilului pentru avioane ar fi putut contribui, de asemenea, la această creștere, care a fost deja observată în revizuirile lunare ale tarifelor unor transportatori. Dar creșterea suprataxei pentru combustibilul pentru avioane nu va reuși probabil să se mențină și să aibă un impact semnificativ asupra tarifelor de transport, deoarece dinamica cererii și a ofertei pe piața generală a transportului aerian de marfă rămâne neschimbată. Având în vedere că expeditorii se bucură de o mai mare putere de cumpărare după ce au suferit de pe urma pandemiei, Xeneta se așteaptă la o respingere a ajustărilor la suprataxa de combustibil.

Făcând un zoom la nivel de coridor, culoarele comerciale din Asia de Nord-Est (inclusiv China) au înregistrat cele mai mari scăderi de tarife față de anul trecut. Atât tarifele spot pentru transportul aerian de mărfuri din China către SUA, cât și cele din SUA către China au scăzut cu peste 60% față de anul trecut. China către Europa și Europa către China au ocupat locurile trei și patru, cu rate spot în scădere cu peste 55% față de anul trecut.

America de Sud către SUA și Europa către Orientul Mijlociu și Asia Centrală au înregistrat cele mai mici scăderi ale tarifelor, de 19% și, respectiv, 27%, față de anul trecut.

Condițiile volatile de pe piață se reflectă în nivelurile de performanță din al doilea trimestru raportate de companiile aeriene și de expeditorii globali, „primii 3″ expeditori de mărfuri aeriene – Kuehne+Nagel, DHL Global Forwarding și DSV – înregistrând toți o contracție de aproximativ 50% a veniturilor lor din transportul aerian din al doilea trimestru al anului 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
În timp ce transportatorii suferă în mod clar de pe urma scăderii semnificative a volumelor generale de transport aerian, cei care vizează clienți cu randament mai ridicat și mărfuri obțin în continuare marje mai mari, în ciuda faptului că înregistrează, de asemenea, o scădere a volumelor. Acest lucru generează un oarecare recurs la concurența ridicată de pe piața transportului general de mărfuri, unde concurența ridicată înseamnă că rata spot (valabilă până la o lună) a scăzut sub rata sezonieră (valabilă pentru mai mult de o lună) din luna mai a anului trecut. În comparație, mărfurile care necesită manipulare specială continuă să producă un randament mai mare, rata spot fiind peste rata sezonieră de la începutul pandemiei. Acei transportatori care se concentrează pe acapararea volumelor aproape cu orice preț pentru a-și crește cota de piață vor continua să își sacrifice marjele pentru a face acest lucru.

sursa foto: CLIVE Data Services, parte a Xeneta

Industria aeriană indică așteptări pozitive pentru perioada de vară, în ciuda mediului macroeconomic instabil și al prețurilor ridicate care afectează puterea de cumpărare. Astfel, companiile aeriene, precum Alaska Airlines, Delta Air Lines, British Airways, Air France-KLM, easyJet și Ryanair au raportat rezervări solide și venituri în creștere.

„Banca de investiții JP Morgan a spus că firmele aeriene europene ar trebui să beneficieze de pe urma perioadei de vară, după ce industria a avut de suferit în perioada pandemică. Americanii plănuiesc călătorii în Europa în această vară, ca și cum nu ar exista ziua de mâine.”,

a menționat Radu Puiu, analist financiar al XTB România.

Alaska Airlines a înregistrat o creștere cu 31% a veniturilor în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară al anului trecut, revenind „la nivelurile de zbor prepandemice”.

Potrivit președintelui Delta Air Lines, Glen Hauenstein, compania aeriană a marcat „rezervări anticipate record pentru vară” și se așteaptă ca veniturile să se majoreze într-un ritm anual cu 15%, chiar 20%. Totodată, analistului financiar al XTB România, Radu Puiu, remarcă faptul că Delta Air Lines arată un record pentru această vară, datorită rezervărilor în avans și cereriilor puternice de călătorii, precum și tarifelor majorate. Pentru acest an, Delta Air Lines raportează o majorare a veniturilor cu 45%.

„Veniturile din primul trimestru al acestui an au crescut cu 45% față de anul trecut și au ajuns la 11,8 miliarde de dolari. De asemenea, acestea au înregistrat un avans de 14% față de anul 2019, înainte de pandemie”,

a punctat analistul XTB România.

Companiile British Airways, IAG și Air France-KLM au anunțat rezervări extrem de solide pentru vară, în ciuda crizei a costului vieții, iar IAG (care deține și alte companii aeriene, așa cum Iberia, Vueling și Aer Lingus) estimează că profitul său va depăși previziunile sale anterioare. Deși, British Airways a fost obligată să reducă zborurile în perioada sărbătorilor de Paște din cauza grevelor de la Heathrow a declarat că nu va exista o măsură similară în acest an, iar în privința profitului anual estimează că va fi peste limita superioară a unui interval de 1,8-2,3 miliarde de euro. Air France-KLM și-a majorat veniturile în T1 cu 42%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, până la 6,33 miliarde de euro, iar pentru acest an consideră că va ajunge la un nivel de 95% față de perioada pre-pandemică.

„Companiile aeriene și aeroporturile europene sunt sub presiune pentru a evita repetarea scenelor haotice din vara trecută, care au afectat revenirea la călătoriile în masă după blocajele din perioada pandemică”,

a completat Radu Puiu.

Companiile aeriene europene importante, Lufthansa, easyJet și Ryanair au raportat rezervări solide și creșteri ale veniturilor pentru vară, subliniind că cheltuielile de călătorie au fost o prioritate pentru consumatori. De asemenea, easyJet se așteaptă să depășească previziunile pieței în ceea ce privește profitul pentru întregul an, în timp ce Ryanair a revenit la profit după o pierdere în anul precedent. Cu toate că există și provocări, precum grevele și lipsa personalului, care pot perturba operațiunile aeroporturilor. În primele trei luni ale lui 2023, capacitatea de pasageri a companiei easyJet a crescut cu 40%, iar 99,8% din zborurile de Paște au operat în ciuda grevelor controlorilor de trafic aerian francez. Potrivit CEO-ul companiei easyJet, Johan Lundgren, sunt așteptări ca această rezistență în fața grevelor să continue. Cu toate acestea, blocarea activității a făcut ca easyJet să anuleze aproximativ o mie de zboruri. Însă, rezervările anticipate au fost deosebit de puternice pentru destinațiile tradiționale de plajă, cum ar fi Malaga, Mallorca, Alicante și Faro. Compania preconizează să crească afacerea cu 60% în perioada vacanțelor.

Ryanair Holdings, una dintre cele mai mari companii aeriene low-cost din Europa, a revenit la profit aproape record de 1,4 miliarde de euro în anul financiar încheiat în martie. Acest rezultat a depășit așteptările analiștilor și ale companiei, apropiindu-se de profitul record înregistrat în 2018. În timp ce industria aeriană europeană în ansamblu încă se confruntă cu dificultăți și operează la aproximativ 95% din capacitatea pre-pandemică, Ryanair a reușit să opereze la 125% din capacitatea sa anterioară pandemiei, menținând o traiectorie de creștere.

Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair este prudent optimist cu privire la viitorul companiei, așteptându-se ca profiturile să crească în continuare, dar într-un ritm moderat, și să depășească valorile record înregistrate în 2018.

„Perspectivele companiei aeriene low-cost din Marea Britanie confirmă imaginea prezentată de alți transportatori europeni. Respectiv o redresare post pandemică puternică a cererii de zboruri și a toleranței călătorilor pentru tarife mult mai mari”,

a adăugat analistul.

Potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), sunt estimări că industria aeriană va înregistra un profit net de 9,8 miliarde de dolari în 2023, ceea ce reprezintă o creștere mai mare decât dublu față de prognoza anterioară de 4,7 miliarde de dolari din decembrie 2022. De asemenea, profiturile operaționale ale industriei aeriene vor atinge 22,4 de miliarde de dolari în acest an, depășind cu mult estimările anterioare de 3,2 miliarde de dolari din decembrie și profitul operațional de 10,1 miliarde de dolari din 2022. Totodată, aproximativ 4,35 miliarde de persoane vor călători în 2023, apropiindu-se de nivelul de 4,54 miliarde de persoane care au călătorit în 2019.

Directorul general al IATA, William Walsh, a menționat că reziliența industriei aeriene este o poveste de succes, existând motive bune de optimism. Atingerea profitabilității la nivel de industrie după criza pandemică deschide noi oportunități pentru companiile aeriene în ceea ce privește recompensarea investitorilor, finanțarea sustenabilității și investițiile în eficiență. Cu toate acestea, marja de profit netă este estimată pentru industria aeriană în 2023 la doar 1,2%, ceea ce reprezintă o provocare în realizarea tuturor obiectivelor propuse.

„Incertitudinile economice nu au atenuat dorința de a călători, chiar dacă prețurile biletelor au absorbit costurile ridicate ale combustibilului. După pierderi profunde cauzate de pandemie, chiar și o marjă netă de profit de 1,2% este un rezultat ce merită sărbătorit. Dar, având în vedere că firmele aeriene câștigă în medie doar 2,25 dolari per pasager, repararea bilanțurilor deteriorate și crearea de rentabilitate durabilă a capitalului pentru investitori vor continua să fie o provocare pentru multe companii aeriene.”,

a subliniat Radu Puiu.