Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cererea din luna iulie indică o „iarnă de nemulțumire” pentru companiile aeriene și de transport rutier de mărfuri, în timp ce tarifele de transport aerian de marfă continuă să scadă la nivel mondial

Expeditorii vor deține avantajul în următoarea rundă de negocieri de iarnă privind tarifele de transport aerian de mărfuri, după ce, în iulie, o nouă lună de scădere a cererii a dus la o scădere a volumelor cu 2% de la o lună la alta, iar rata generală spot a transportului aerian global de mărfuri a scăzut într-un ritm accelerat de 40% sau mai mult pentru a patra lună consecutivă, potrivit celei mai recente analize săptămânale a pieței realizate de CLIVE Data Services, parte a Xeneta.

Luna trecută, capacitatea globală de transport aerian de marfă s-a redresat cu o creștere de 7% față de acum un an, în condițiile în care programele de vară ale companiilor aeriene s-au intensificat pentru a face față traficului crescut de pasageri. În concordanță cu acest lucru, factorul de încărcare dinamic mediu global din iulie, care măsoară factorul de încărcare cargo pe baza perspectivelor de volum și greutate a mărfurilor transportate și a capacității disponibile, a fost de 55%, la egalitate cu iunie 2023, dar cu -3% pts sub nivelul de acum un an.

O capacitate mai mare într-o perioadă de scădere a volumelor a exercitat o presiune suplimentară asupra tarifelor de transport aerian. Scăderea de -41% în iulie față de aceeași lună din 2022, a împins rata medie spot pentru transportul aerian de marfă la 2,20 USD/kg. Aceasta se compară cu o rată de 2,31 USD pe kg înregistrată în iunie.

„Luna iulie oferă rareori surprize în ceea ce privește nivelurile de performanță neașteptate pe piața globală de transport aerian de marfă, dar ceea ce va îngrijora companiile aeriene și expeditorii este scăderea constantă de la lună la lună a ratelor medii și accelerarea ritmului acestei scăderi de la începutul anului“, spune Niall van de Wouw, Chief Airfreight Officer la Xeneta.

„La intrarea în perioada, de obicei critică, de negociere a tarifelor de iarnă, este clar că expeditorii vor avea avantajul. Vedem deja mai mulți expeditori care relansează negocierile contractuale cu furnizorii lor de servicii logistice pentru a reduce tarifele de transport aerian. De asemenea, expeditorii caută să convină angajamente mai lungi, pe 12 luni, pentru a-și reduce costurile. Companiile aeriene vor ști că se pot aștepta la aceleași turbulențe în materie de prețuri din partea transportatorilor. Caruselul tarifelor de transport aerian va fi intens în această iarnă, așa cum am indicat în analizele lunilor anterioare. Mulți transportatori de mărfuri, care în perioada de vârf a pandemiei au ales contracte pe mai mulți ani pentru a-și asigura capacitatea companiilor aeriene, se pare că acum sângerează în numerar, astfel încât se află sub o presiune semnificativă pentru a renegocia tarife care să reflecte realitatea pieței de transport de marfă de astăzi și așteptările că actualul mediu de piață ar putea continua în viitorul apropiat până în 2024.”

Întrebarea cheie pentru toate părțile interesate care monitorizează cererea de pe piața globală a transportului aerian de marfă este: „Cât de jos va coborî?”

Analizând evoluțiile săptămânale din iulie, rata spot globală a transportului aerian de marfă a atins un nivel minim în a doua săptămână a lunii, în timp ce în ultima săptămână, încheiată la 30 iulie, a crescut cu 3%, reflectând probabil o atenuare a scăderii volumelor de marfă și o creștere mai lentă a capacității față de lunile anterioare.
În plus, creșterea recentă a prețului combustibilului pentru avioane ar fi putut contribui, de asemenea, la această creștere, care a fost deja observată în revizuirile lunare ale tarifelor unor transportatori. Dar creșterea suprataxei pentru combustibilul pentru avioane nu va reuși probabil să se mențină și să aibă un impact semnificativ asupra tarifelor de transport, deoarece dinamica cererii și a ofertei pe piața generală a transportului aerian de marfă rămâne neschimbată. Având în vedere că expeditorii se bucură de o mai mare putere de cumpărare după ce au suferit de pe urma pandemiei, Xeneta se așteaptă la o respingere a ajustărilor la suprataxa de combustibil.

Făcând un zoom la nivel de coridor, culoarele comerciale din Asia de Nord-Est (inclusiv China) au înregistrat cele mai mari scăderi de tarife față de anul trecut. Atât tarifele spot pentru transportul aerian de mărfuri din China către SUA, cât și cele din SUA către China au scăzut cu peste 60% față de anul trecut. China către Europa și Europa către China au ocupat locurile trei și patru, cu rate spot în scădere cu peste 55% față de anul trecut.

America de Sud către SUA și Europa către Orientul Mijlociu și Asia Centrală au înregistrat cele mai mici scăderi ale tarifelor, de 19% și, respectiv, 27%, față de anul trecut.

Condițiile volatile de pe piață se reflectă în nivelurile de performanță din al doilea trimestru raportate de companiile aeriene și de expeditorii globali, „primii 3″ expeditori de mărfuri aeriene – Kuehne+Nagel, DHL Global Forwarding și DSV – înregistrând toți o contracție de aproximativ 50% a veniturilor lor din transportul aerian din al doilea trimestru al anului 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
În timp ce transportatorii suferă în mod clar de pe urma scăderii semnificative a volumelor generale de transport aerian, cei care vizează clienți cu randament mai ridicat și mărfuri obțin în continuare marje mai mari, în ciuda faptului că înregistrează, de asemenea, o scădere a volumelor. Acest lucru generează un oarecare recurs la concurența ridicată de pe piața transportului general de mărfuri, unde concurența ridicată înseamnă că rata spot (valabilă până la o lună) a scăzut sub rata sezonieră (valabilă pentru mai mult de o lună) din luna mai a anului trecut. În comparație, mărfurile care necesită manipulare specială continuă să producă un randament mai mare, rata spot fiind peste rata sezonieră de la începutul pandemiei. Acei transportatori care se concentrează pe acapararea volumelor aproape cu orice preț pentru a-și crește cota de piață vor continua să își sacrifice marjele pentru a face acest lucru.

sursa foto: CLIVE Data Services, parte a Xeneta

Articole similare

Ad