Comisia Europeană a decis să extindă măsurile antidumping și compensatorii aplicate importurilor de anvelope pentru camioane și autobuze din China pentru încă cinci ani, până în 16 ianuarie 2030. Decizia a fost formalizată prin Regulamentele (UE) 2025/58 și 2025/61, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 16 ianuarie, intrând în vigoare de a doua zi.
Noile tarife antidumping variază între 21,12 și 78,90 euro pe anvelopă, în funcție de producător. Aceste măsuri au fost reintroduse în urma unei analize aprofundate a impactului eliminării lor, reexaminare inițiată în 2023. Comisia a concluzionat că, în lipsa taxelor, China ar putea relua practicile comerciale neloiale, ceea ce ar afecta grav competitivitatea producătorilor europeni de anvelope.
Decizia CE de a menține aceste măsuri se bazează pe mai mulți factori esențiali. Persistența dumpingului și a subvențiilor în industria chineză a anvelopelor demonstrează că producătorii chinezi continuă să beneficieze de politici guvernamentale favorabile exporturilor, prin strategii precum cel de-al paisprezecelea plan cincinal și programul „Made in China 2025”. În plus, eliminarea măsurilor ar crește semnificativ importurile de anvelope chinezești la prețuri sub nivelul pieței, punând în pericol locurile de muncă și investițiile din sectorul european. O dovadă a eficienței acestor măsuri este scăderea cotei de piață a Chinei în Europa, de la 21,3% înainte de introducerea taxelor, la doar 5,4% în prezent.
Măsurile antidumping pentru anvelopele chinezești au fost inițial introduse în mai 2018 prin Regulamentul (UE) 2018/683 și completate ulterior de alte reglementări. Totuși, în mai 2022, Tribunalul UE a anulat aceste măsuri în urma unei acțiuni inițiate de Asociația Industriei de Cauciuc din China (CRIA) și de Camera de Comerț a Importatorilor și Exportatorilor de Metale, Minerale și Produse Chimice din China (CCCMC). În urma unei noi investigații, Comisia Europeană a reinstituit taxele antidumping și compensatorii în aprilie 2023, stabilind tarife care variau între 3,75 și 57,28 euro pe anvelopă.
Decizia actuală prevede că măsurile vor rămâne în vigoare cel puțin până în 2030, perioadă în care CE va continua să monitorizeze evoluțiile pieței și va reevalua situația în cazul unor schimbări semnificative care ar putea impune ajustarea tarifelor. Această prelungire subliniază angajamentul Uniunii Europene de a proteja industria europeană a anvelopelor împotriva concurenței neloiale și de a asigura un mediu comercial echitabil.
La începutul lui decembrie a avut loc tradiționala conferință de Crăciun a asociației poloneze de transport și logistică TLP, la care au participat, alături de membrii săi, reprezentanți ai administrației guvernamentale și ai altor organizații similare și jurnaliști din presa poloneză generalistă și de specialitate. Cu această ocazie, președintele TLP, Maciej Wroński, a trecut în revistă anul care tocmai se încheie, arătând că a fost cel mai greu din istoria transportului rutier polonez, deoarece fiecare lună a adus noi pierderi pentru cele mai multe firme și unele dintre ele nu au supraviețuit. Mai mult decât atât, falimentele și restructurările au afectat chiar și transportatori care până de curând erau considerați lideri în industrie. Abia la început de septembrie situația a dat semne de îmbunătățire ușoară, iar unele companii au încetat să susțină transportul din alte venituri, dar încă nu au obținut profit, de aceea deocamdată este dificil de spus dacă acesta este sau nu un semn al unei redresări economice lente.
Cele mai mari probleme din industria transporturilor sunt, în opinia președintelui TLP, concurența neloială, lipsa de șoferi și barierele în calea angajării șoferilor din afara UE, precum și costurile sociale și economice în creștere asociate politicii de decarbonizare a UE.
Firmele din domeniu ar avea nevoie de intervenția statului în sensul reducerii, cel puțin temporare, a contribuțiilor de asigurări sociale, scurtării prin lege a termenelor de plată pentru transportul rutier și amânării introducerii de noi taxe pentru utilizarea drumurilor publice naționale.
Din ceea ce au spus oficialii prezenți la conferință, cel mai interesant lucru, în opinia TLP, a fost promisiunea de a continua să se lucreze la legea prin care se reduc temporar costurile cu forța de muncă (valoarea contribuțiilor de asigurări sociale pentru șoferi), promisiune primită bine de transportatorii participanți la eveniment.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit