Legea nr. 105 din 18 iulie 2025, care a transformat în lege Decretul nr. 73 din 21 mai 2025, introduce un set de măsuri menite să restabilească echilibrul contractual în transportul rutier italian. Printre acestea, articolul 4 are un rol esențial, stabilind reguli precise pentru timpul de așteptare la încărcare și descărcare și pentru termenele de plată aplicabile între expeditori, operatori logistici și transportatori.

Reguli menite să corecteze distorsiuni vechi din lanțul logistic
Confartigianato Trasporti, una dintre cele mai reprezentative organizații patronale din transportul rutier italian, a subliniat într-o notă publicată pe 2 octombrie că aceste norme nu constituie doar o modificare procedurală, ci un pas important spre corectarea unor dezechilibre cronice din piață.
De ani de zile, numeroși transportatori rutieri s-au confruntat cu întârzieri la plată, perioade de inactivitate prelungite la terminale și presiune economică accentuată din partea contractanților mai mari. Potrivit organizației, aceste practici au erodat sustenabilitatea financiară a întreprinderilor mici și mijlocii și au afectat, indirect, siguranța rutieră și respectarea normelor sociale și contractuale.
Prin urmare, Confartigianato consideră că implementarea efectivă a noilor prevederi reprezintă o garanție de echitate și protecție pentru operatorii de transport și o condiție pentru funcționarea transparentă a pieței.
Norme cu aplicabilitate directă și obligatorie
Asociația atrage atenția că dispozițiile adoptate sunt direct aplicabile și nu pot fi modificate prin clauze contractuale. Cu alte cuvinte, orice tentativă de a deroga de la aceste norme prin acorduri bilaterale între părți este nulă din punct de vedere juridic.
Confartigianato subliniază că respectarea acestora este o responsabilitate comună pentru toți actorii lanțului logistic – de la expeditori și operatori de depozit până la transportatorii rutieri independenți. Implementarea corectă a noilor reguli este considerată o victorie sindicală, care consolidează demnitatea profesională a șoferilor, protejează sănătatea lucrătorilor și contribuie la siguranța rutieră.
În declarația sa, Confartigianato subliniază că restabilirea echilibrului contractual între firmele contractante, operatorii logistici și transportatorii rutieri este un pas esențial spre o piață funcțională și sustenabilă. O repartizare corectă a costurilor și a responsabilităților poate limita practicile abuzive și poate preveni transferul ineficiențelor de la un nivel la altul al lanțului de aprovizionare.
Astfel, reforma este percepută ca o ocazie de reprofesionalizare a transportului rutier, în care competitivitatea nu se mai bazează exclusiv pe presiunea asupra prețului, ci pe respectarea normelor, calitatea serviciilor și siguranța.
Se așteaptă o vară foarte dificilă pe principala axă de transport care leagă Italia de Europa Centrală. Șantierele de pe rețeaua feroviară germană vor reduce numărul de trenuri și astfel va crește numărul de camioane, ceea ce va îngroșa rândurile mașinilor turistice.
Pentru a complica și mai mult munca șoferilor de camioane, autoritățile austriece au instituit noi interdicții pe autostrada A12 Brenner și pe autostrada A13: în perioada 2 iulie – 27 august, interdicția de circulație de sâmbătă este devansată la ora 7 dimineața și va dura până la ora 15.00, când intră în vigoare interdicția obișnuită de weekend. Cu toate acestea, această interdicție se referă doar la vehiculele care tranzitează din Italia spre Germania (sau invers), deoarece cele care au ca punct de sosire sau de plecare Austria sunt exceptate.
Și tocmai această scutire a declanșat reacția unor asociații italiene. „Măsura discriminează în mod clar companiile italiene, guvernul ar trebui să intervină imediat”, a declarat președintele Anita, Thomas Baumgartner. Asociația consideră că această măsură este „un tratament inegal care riscă să compromită concurența loială pe piață, favorizând întreprinderile austriece și limitând, fără niciun criteriu logic, activitatea întreprinderilor din țara noastră” și solicită intervenția guvernului italian. Confartigianato Trasporti solicită, de asemenea, o intervenție din partea Romei împotriva acestei măsuri.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit