Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La solicitarea repetată a unuia dintre sindicatele belgiene din transporturi, UBT-FGTB, inspectorii de control din Belgia au efectuat ieri un control masiv în portul Gand asupra camioanelor din estul Europei lăsate în parcare, aproape de sediul clienţilor pentru care lucrează, pe perioada sărbătorilor de iarnă, după ce majoritatea şoferilor s-au întors acasă cu maşini, microbuze sau avion.

Preşedintele UBT-FGTB, Frank Moreels, şi-a exprimat printr-un comunicat de presă satisfacţia pentru efectuarea acestor controale, care, spune Moreels, dovedesc că multe firme străine fac dumping social în Belgia şi folosesc şoferi care nu sunt plătiţi cu salariile minime din această ţară, concurându-i neloial pe transportatorii naţionali.

Moreels solicită de ani de zile controale mai stricte asupra a ceea ce numește „parcările de Crăciun”. Aceste locații, situate în principal de-a lungul coridoarelor autostradale, găzduiesc, în această perioadă a anului, zeci de camioane goale, șoferii lor întorcându-se cel mai probabil în țara de origine pentru a sărbători Crăciunul şi Revelionul.

Acesta i-a mulţumit public ministrului pentru Combaterea Fraudei Sociale, Rob Beenders, pentru începerea controalelor asupra camioanelor parcate în ajun de Crăciun.

“Este cel mai frumos cadou de Crăciun pentru transportatorii belgieni”, spune Moreels. „Este începutul unui proces”, explică şi purtătorul de cuvânt al Ministerului pentru Combaterea Fraudei Sociale. „Inspectorii de muncii înregistrează numerele de înmatriculare ale camioanelor. Apoi, traseele acestor vehicule sunt urmărite cu ajutorul camerelor ANPR, deoarece nu pot circula permanent în Belgia.”

Aproximativ zece controale sunt programate pe perioada vacanței de iarnă în Belgia. Autorităţile belgiene folosesc drone pentru a scana parcările, în căutarea camioanelor abandonate. Se folosesc camere termice pentru a determina dacă un șofer se află în vehicul sau nu.
„Această abordare este esențială nu doar pentru protecția șoferilor, ci și pentru numeroasele companii de transport care respectă regulile”, subliniază Tom Peeters, secretar federal adjunct al UBT-FGTB, într-un comunicat. „Astăzi, acestea sunt eliminate de pe piață de către actori necinstiți care obțin un avantaj competitiv prin ocolirea sistematică a legislației și exploatarea șoferilor.”

„Abandonul masiv al camioanelor înmatriculate în străinătate în parcările și zonele industriale belgiene arată că acești șoferi, de fapt, nu lucrează niciodată în țara în care au un contract de muncă. Ei lucrează în principal în Belgia și în țările vecine fără a primi salariul la care au dreptul în aceste țări conform regulilor europene privind detașarea”, mai observă sindicatul.

UBT-FGTB cere şi pedepsirea clienţilor belgieni care folosesc serviciile firmelor est-europene

Sindicatele belgiene continuă să insiste asupra necesității unor controale permanente și a unei aplicări structurale a legislației pentru a restabili condiții echitabile de concurență în sector. 

“Responsabilitatea marilor actori economici de pe piață este esențială în acest sens. Ei sunt cei care dau comenzile și consideră transportul doar un cost care trebuie redus la minimum, adesea printr-un lanț de subcontractare în care le este complet indiferent ce se întâmplă. Este momentul să-i tragem la răspundere. Acest lucru se poate realiza făcându-i responsabili pentru disfuncționalitățile din lanțul lor de subcontractare și impunând o limitare a acestui lanț.”

Ce sunt “parcările de Crăciun”? 
Potrivit sindicatelor belgiene, pe măsură ce se apropie sfârșitul anului, mii de șoferi de camioane internaționali, angajați sau nu de companii de transport belgiene, se întorc în țările lor de origine pentru a petrece sărbătorile de iarnă alături de familie. Parcările și platformele industriale belgiene sunt invadate de camioane abandonate. 

„Abandonul masiv de camioane înmatriculate în străinătate în parcările și zonele industriale belgiene nu este o coincidență. Acest lucru arată că acești șoferi, de fapt, nu lucrează niciodată în țara în care au un contract de muncă. Ei lucrează în principal în Belgia și în țările vecine fără a primi salariul la care au dreptul în aceste țări conform regulilor europene privind detașarea. Drumul de întoarcere spre Belgia trebuie, de asemenea, înregistrat ca timp de lucru și este supus reglementărilor stricte privind timpul de condus și odihnă.”

Controlul efectuat de autoritățile belgiene luna trecută în parcarea de lângă Anvers și organizat la inițiativa Autorității Europene a Muncii (ELA), pe lângă faptul că a vizat cu precădere camioanele est-europene, reprezintă un semnal de alarmă, pentru că vesticii sunt deciși să își ducă planul până la capăt, iar Pachetul Mobilitate a fost dat cu un scop foarte precis.

Acțiunea de control a fost foarte bine organizată și nu a lăsat nimic la voia întâmplării, a atras atenția Florin Gagea, reprezentantul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), în cadrul intervenției avute la conferința Tranzit de la Iași, din 6 iunie. Parcarea respectivă a fost urmărită o perioadă mai lungă de timp, inclusiv cu camere de termo-viziune, iar descinderea controlorilor belgieni s-a produs atunci când erau nu mai puțin de 341 de autovehicule staționate și 202 șoferi detectați ca fiind în cabine. Faptul că au fost invitați ca observatori inspectori de control din statele est-europene, inclusiv din România, a urmărit să demonstreze tuturor nerespectarea prevederilor legale privind interzicerea efecturării odihnei săptămânale normale în afara cabinei camionului, întoarcerea șoferului la patru săptămâni sau a vehiculelor la opt săptămâni.

„O problemă mare cu care ne confruntăm și pe care am încercat să o rezolvăm în cadrul sesiunilor Euro Controle Route este eliminarea naționalismului din actul de control. În special în Franța suntem informați că inspectorii de trafic iau mult prea personal aplicarea Pachetului Mobilitate și sunt agresivi atunci când controlează camioanele est-europene. Din păcate, capacitatea de intervenție este limitată și atunci rămâne la latitudinea operatorilor să înțeleagă foarte bine legislația și să se asigure că o respectă“, a explicat Florin Gagea. În acest sens, trebuie subliniat faptul că regulamentele europene sunt singurele care trebuie urmărite cu strictețe, pentru că circulă tot felul de informații, însă comunicările DG Move și ale Comisiei Europene sunt cu titlul de recomandare și au doar caracter informativ, nu și greutate juridică.

Amenzile din parcarea belgiană au fost pentru efectuarea repausului săptămânal în cabină (1.200 de euro) și pentru neîntoarcerea șoferului (1.800 de euro), chiar dacă în presa din Belgia s-a vehiculat faptul că ar fi fost amendată și neîntoacerea camioanelor. Toate amenzile s-au achitat pe loc. Pentru a nu se lăsa loc la interpretări, operatorii de transport au obligația să ofere șoferilor posibilitatea de a se întoarce la fiecare patru săptămâni la domiciliu sau la sediul social al angajatorului, iar comunicarea acestui drept trebuie făcută în scris, pe mail sau pe telefon, pentru a se putea folosi drept dovadă la control. Actul adițional la contractul de muncă unde șoferul semnează că nu dorește să se întoarcă acasă nu are nicio valoare din perspectiva respectării Pachetului Mobilitate. Apoi, în cazul în care șoferul nu dorește să revină acasă, răspunsul trebuie argumentat tot în scris și, foarte important, nu trebuie să menționeze că dorește să muncească în continuare (cum se mai întâmplă), ci să precizeze explicit ce altă alternativă a ales pentru a-și efectua odihna (de exemplu, vrea să rămână să viziteze un oraș).