Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Controlul efectuat de autoritățile belgiene luna trecută în parcarea de lângă Anvers și organizat la inițiativa Autorității Europene a Muncii (ELA), pe lângă faptul că a vizat cu precădere camioanele est-europene, reprezintă un semnal de alarmă, pentru că vesticii sunt deciși să își ducă planul până la capăt, iar Pachetul Mobilitate a fost dat cu un scop foarte precis.

Acțiunea de control a fost foarte bine organizată și nu a lăsat nimic la voia întâmplării, a atras atenția Florin Gagea, reprezentantul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), în cadrul intervenției avute la conferința Tranzit de la Iași, din 6 iunie. Parcarea respectivă a fost urmărită o perioadă mai lungă de timp, inclusiv cu camere de termo-viziune, iar descinderea controlorilor belgieni s-a produs atunci când erau nu mai puțin de 341 de autovehicule staționate și 202 șoferi detectați ca fiind în cabine. Faptul că au fost invitați ca observatori inspectori de control din statele est-europene, inclusiv din România, a urmărit să demonstreze tuturor nerespectarea prevederilor legale privind interzicerea efecturării odihnei săptămânale normale în afara cabinei camionului, întoarcerea șoferului la patru săptămâni sau a vehiculelor la opt săptămâni.

„O problemă mare cu care ne confruntăm și pe care am încercat să o rezolvăm în cadrul sesiunilor Euro Controle Route este eliminarea naționalismului din actul de control. În special în Franța suntem informați că inspectorii de trafic iau mult prea personal aplicarea Pachetului Mobilitate și sunt agresivi atunci când controlează camioanele est-europene. Din păcate, capacitatea de intervenție este limitată și atunci rămâne la latitudinea operatorilor să înțeleagă foarte bine legislația și să se asigure că o respectă“, a explicat Florin Gagea. În acest sens, trebuie subliniat faptul că regulamentele europene sunt singurele care trebuie urmărite cu strictețe, pentru că circulă tot felul de informații, însă comunicările DG Move și ale Comisiei Europene sunt cu titlul de recomandare și au doar caracter informativ, nu și greutate juridică.

Amenzile din parcarea belgiană au fost pentru efectuarea repausului săptămânal în cabină (1.200 de euro) și pentru neîntoarcerea șoferului (1.800 de euro), chiar dacă în presa din Belgia s-a vehiculat faptul că ar fi fost amendată și neîntoacerea camioanelor. Toate amenzile s-au achitat pe loc. Pentru a nu se lăsa loc la interpretări, operatorii de transport au obligația să ofere șoferilor posibilitatea de a se întoarce la fiecare patru săptămâni la domiciliu sau la sediul social al angajatorului, iar comunicarea acestui drept trebuie făcută în scris, pe mail sau pe telefon, pentru a se putea folosi drept dovadă la control. Actul adițional la contractul de muncă unde șoferul semnează că nu dorește să se întoarcă acasă nu are nicio valoare din perspectiva respectării Pachetului Mobilitate. Apoi, în cazul în care șoferul nu dorește să revină acasă, răspunsul trebuie argumentat tot în scris și, foarte important, nu trebuie să menționeze că dorește să muncească în continuare (cum se mai întâmplă), ci să precizeze explicit ce altă alternativă a ales pentru a-și efectua odihna (de exemplu, vrea să rămână să viziteze un oraș).

În ce situație se recomandă să contești amenzile și să mergi în instanță?

În cazul unui control, agenții lasă uneori impresia șoferilor de camioane că dacă cooperează și își acceptă vina vor fi mai înțelegători și vor acorda o amendă mai mică. “Fals!”, spune avocatul belgian Frederik Vanden Bogaerde.

„Valorile sunt fixe prin lege, însă acest lucru nu îi împiedică pe polițiști să decidă discreționar ce amendă să aplice. Observăm chiar că anumite companii de transport sunt vizate cu precădere la control și pregătim reclamații documentate împotriva unor agenți de control care și-au făcut un scop din amendarea excesivă și cu țintă. Prin urmare, cine știe că a fost sancționat abuziv și se simte vizat de controale ne poate contacta. Adunăm dovezi împotriva polițiștilor rău-intenționați (în special cei din sudul Belgiei, în nord sunt mai corecți).”

Frederik vanden Bogaerde spune că este important să se strângă dovezi de la cât mai multe companii, pentru că altfel, dacă reclamația vine de la un singur transportator, nu se va susține în instanță, considerându-se un caz izolat. Și am relatat deja cazul unui polițist belgian care a acordat deja amendă unui transportator pentru că nu și-a întors camionul la 8 săptămâni în țara de origine, însă motivul invocat nu a fost acesta, pentru întoarcerea camionului autoritatea statului unde este înregistrat camionul fiind abilitată să amendeze, ci amenda a fost acordată pentru neîndeplinirea condiției de acces la profesie, printre prevederile modificate ale Regulamentului cu privire la accesul la profesie aflându-se și obligația întoarcerii camionului la bază.

Când se recomandă contestarea amenzii?

Avocatul Frederik vanden Bogaerde explică: “Depinde de la caz la caz: care sunt circumstanțele în care s-a acordat amenda, dar și cărui judecător i se va atribui dosarul. O problemă în România este aceea că nu există asigurarea de protecție juridică, prin care s-ar putea acoperi costurile cu reprezentarea în instanță. Așa, toate firmele românești trebuie să-și plătească avocații. În unele situații, într-adevăr, nu rentează să contești amenda, dar dacă s-a semnat consignația, atunci cazul merge automat în instanță și trebuie asigurată reprezentare legală. În cazul proceselor câștigate, valoarea consignației – care este variabilă, de la câteva sute de euro la câteva mii – se returnează. Se opresc doar cheltuielile de judecată, de 200 de euro. Apoi, dacă judecătorul decide în final plata amenzii minime, atunci aceasta este, într-adevăr mai mică decât valoarea consignației, însă amenda maximă este mult mai mare.”

Interviul de 60 de minute cu avocatul Frederik vanden Bogaerde este disponibil video pentru abonații revistei Tranzit la linkul de mai jos. Av. Frederik vanden Bogaerde va fi oaspetele Galei Tranzit de pe 3 noiembrie de la Cluj, care va avea printre subiectele principale de discuție stadiul controalelor în UE pe noile prevederi ale Pachetului Mobilitate: detașare, întoarcerea camionului și întoarcerea șoferului etc. Pe întoarcerea șoferului la sediul firmei la 3-4 săptămâni deja se fac controale masive în UE și amenzile acordate chiar au crescut.

În ce situație se recomandă să contești amenzile și să mergi în instanță? În cazul unui control, agenții lasă uneori impresia șoferilor de camioane că dacă cooperează și își acceptă vina vor fi mai înțelegători și vor acorda o amendă mai mică. “Fals!”, spune avocatul belgian Frederik Vanden Bogaerde. „Valorile sunt fixe prin lege, însă […]

Conținut restricționat

Cumpară unul din abonamentele noastre pentru a avea acces la toate informațiile imediat sau fă-ți cont pentru a vedea articolele mai vechi de 3 luni.

Abonează-te

Citeste si: https://traficmedia.ro/politistii-belgieni-incearca-sa-smulga-prin-orice-mijloace-consimtamantul-soferilor-privind-vinovatia-pentru-a-evita-contestarea-amenzii/