Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Respectarea plăţii salariului minim în Belgia poate reprezenta o problemă, întrucât indemnizaţia de detaşare nu este în prezent luată în calculul plăţii salariului minim de către autorităţile din această ţară, chiar dacă punctul de vedere oficial al Uniunii Europene este acela că indemnizaţia poate, în fapt, fi considerată ca parte a remuneraţiei minime, cu condiţia să fie prevăzută în contractul de muncă al şoferului şi să se precizeze că ea nu este acordată pentru cheltuieli de cazare, transport şi masă.

„Principala problemă – dacă privind mai în profunzime legislaţia belgiană – porneşte de la compararea salariilor. În Belgia, diurna zilnică, la care şoferul are dreptul, nu intră în calculul salariului minim. Aşa că autorităţile nu vor să o considere nici în cazul conducătorilor auto de alte naţionalităţi”, a explicat avocatul Frederick vande Bogaerde într-un interviu acordsat revistei Tranzit.

 Dar mai este o problemă: chiar şi luând în calcul indemnizaţia, este posibil ca salariul minim tot să nu ajungă la nivelul plătit în Belgia. Şi, din această perspectivă, contează cât câştigă şoferul per total, pentru a putea avea un caz solid în instanţă. Pentru că, dacă aduni toate sursele de venit, iar şoferul tot nu ajunge la nivelul minim de salarizare belgian, atunci procesul nu poate fi câştigat. „Am sfătuit clienţii să se pună la adăpost şi să explice clar în contractele de muncă componenţa remuneraţiei şi care este rostul plăţii fiecărei sume/indemnizaţii prevăzute acolo. Am făcut acest lucru cu mai mulţi transportatori din România şi Polonia. Nu este exclusă nici acordarea unor suplimente orare speciale pentru anumite ţări. Desigur, pentru a putea pune în practică acest sistem de remuneraţie trebuie investit într-un software pentru calcularea orelor lucrate în fiecare ţară de către fiecare şofer. Şi, chiar şi aşa, munca administrativă este foarte complexă.” Chiar dacă statele membre au obligaţia să îşi fa că publice salariile minime pentru şoferi şi a fost realizat un site special în acest sens, deocambată nu este disponibilă niciun fel de informaţie. La următoarele procese pe nerespectarea salariului minim probabil că va fi invocată lipsa de informaţii pe acest subiect, mai ales dacă diferenţele nu vor fi mari.

Chiar dacă reprezentanţii instituţiilor de control prezenţi la întâlnirile organizate de Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) cu operatorii de transport au declarat că nu pot verifica activitatea şoferului (şi implicit camionul) pe o perioadă mai mare de 28 de zile, avocatul belgian Frederick vande Bogaerde nu este de acord cu această afirmaţie, argumentând că se pot extrage date din aparatul tahograf şi pentru perioade mai lungi de timp. De altfel, sunt inspectori belgieni care fac acest lucru şi care sancţionează indirect neîntoarcerea camionului la 8 săptămâni, aplicând practic amenzi pentru alte abateri, dar cu scopul de a sancţiona neîntoarcerea vehiculului. Desigur, aceste amenzi pot fi contestate şi câştigate fără problemă în instanţă, apreciază Frederick vanden Bogaerde.

„Practica (neofocială) de control în anumite cazuri este că dacă un inspector constată întoarcerea camionului în statul de înmatriculare la 8 săptămâni, atunci reţine copia conformă pentru vehiculul respectiv, pentru a obliga returnarea imediată a acestuia în ţară şi o eliberează după ce s-a făcut dovada întoarcerii. Deşi nu poate da amenzi, autoritatea de control are dreptul să oprească comiterea de infracţiuni. Şi atunci, prin reţinerea copiei conforme, obligă compania să respecte legea.” Special la adresa acestei strategii de control avocatul belgian nu are prea multe de obiectat, întrucât este făcută „cu cap”.