Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La ora actuală, tema principală de control în Belgia este întoarcerea şoferilor.

În ceea ce priveşte întoarcerea camioanelor, oricât de intimidante ar putea să fie făcute acţiunile de control, sancţiuni nu pot fi aplicate decât de statul membru care a emis licenţa de transport, a declarat pentru revista Tranzit avocatul belgian Frederick vanden Bogaerde. În urma controlului, autorităţile belgiene vor putea cel mult trimite solicitări de verificare la sediu către autorităţile omoloage. Dar nu trebuie să ne culcăm pe o ureche. Controalele în trafic pe întoarcerea camioanelor ar putea să constituie baza pentru investigaţii ulterioare mai complexe privind dumping-ul social. Pentru că aceia care nu îşi trimit acasă şoferii şi camioanele sunt suspectaţi că funcţionează tip căsuţă-poştală. „Acuzaţia de dumping social în Belgia este foarte gravă, iar în cazul în care compania este găsită vinovată, amenzile pot ajunge cumulat la milioane de euro. Nu este exclusă nici pedeapsa cu închisoarea pentru administrator, aşa că nu este de glumă.”

Aşa cum ne-am obişnuit, acţiunile de control sunt de mare anvergură şi menite să intimideze. Cel puţin o dată pe săptămână se organizează astfel de controale tematice în Belgia, dar şi în Franţa, rezultatul fiind aplicarea a numeroase amenzi pe neîntoarcerea şoferilor acasă. Cuantumul sancţiunilor pleacă de la 2.000 de euro şi poate ajunge până la 13.000 de euro. Valoarea amenzii poate varia şi în funcţie de modul de calcul al inspectorului care face controlul. De multe ori, sancţiunea poate fi aplicată superficial. Chiar dacă din informaţiile extrase din tahograf poate rezulta faptul că şoferul nu s-a întors acasă, compania de transport are totuşi posibilitatea de a demonstra faptul că i-a asigurat toate condiţiile şi, prin urmare, nu trebuie sancţionată. Avocatul belgian are deja astfel de speţe pe care le pregăteşte pentru instanţă, dar timpul de soluţionare poate fi destul de mare, mai ales că vorbim de o tematică nouă. Mesajele contradictorii din partea Comisiei Europene cu privire la modul de interpretare a întoarcerii şoferilor mai mult încurcă, iar până la acest moment nu a fost finalizat niciun proces.

Conform noii legislaţii belgiene, sancţiunile pentru neîndeplinirea formalităţilor privind detaşarea sunt mai mari decât neplata salariului minim, mai ales că aceasta din urmă necesită o investigaţie mult mai amănunţită. Astfel, absenţa declaraţiei de detaşare atrage sancţiuni atât pentru companie, cât şi pentru şofer, a declarat pentru revista Tranzit avocatul belgian Frederick vanden Bogaerde.

Prin urmare, şoferul poate primi o amendă de până la 4.000 de euro dacă nu prezintă declaraţia de detaşare (în cazul în care esteîn situaţia de a fi detaşat), în timp ce compania de transport poate fi pusă să plătească începând de la 24.000 de euro per angajat. „Deocamdată se aşteaptă elaborarea unei noi metodologii de control, astfel că pentru neprezentarea declaraţiei de detaşare se dau doar avertismente, dar cu siguranţă campaniile de controale soldate cu sancţiuni usturătoare nu vor întârzia să apară”, opinează Frederick vanden Bogaerde. În fapt, acestea pot începe oricând.

Deşi directiva detaşării a intrat în vigoare din 2 februarie, unele instituţii de control din statele membre au arătat mult zel în verificarea respectării legislaţiei naţionale pe detaşare, deşi aceasta a fost înlocuită de directiva 1057/2020. Este cazul Franţei, de exemplu, unde controalele s-au soldat cu sancţiuni pe nerespectarea legii Macron. Cel puţin două cazuri au fost câştigate deja în instanţă pe această speţă în regiunea de nord a Franţei, iar altele încă se judecă în sud. „Odată cu intrarea în vigoare a legislaţiei europene pe detaşare şi completarea declaraţiilor în IMI, companiile de transport nu trebuie să îşi mai facă griji cu privire la alte prevederi birocratice pe detaşare, cu menţiunea că trebuie respectat nivelul salariului minim din fiecare stat membru”, a explicat Frederick vande Bogaerde. Atenţie, însă! Formularul A1 este şi va fi cerut în continuare la control şi ar trebui să fie mult mai accesibil. În Belgia, spre exemplu, eliberarea A1 se face în doar câteva ore.

Subiectul va fi abordat și în cadrul conferinței Tranzit de pe 4 noiembrie, la Cluj, conferință premergătoare Galei de premiere a operatorilor de transport marfă care s-au remarcat prin eficiența operațiunilor în 2021 și 2022.