Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Continuând seria informațiilor din zilele trecute, despre creșterea datorilor firmelor poloneze de transport în perioada de când a început pandemia, aflăm de la asociația de transport și logistică TLP că cei mai mari creditori ai firmelor de transport sunt instituțiile financiare: bănci și societăți de leasing, cărora firmele din domeniu le datorează 580 de milioane de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,07 lei). 234 de milioane de zloți sunt datorii către creditori secundari, de exemplu societăți de colectare a creanțelor și fonduri, 116,5 milioane de zloți sunt datorii către furnizori de carburant, din care aproape jumătate pentru vânzări en-gros și carduri de combustibil, și 77 de milioane de zloți sunt datorii față de asigurători.

Dar transportatorii polonezi au și debitori, care le datorează în total 171,6 milioane de zloți, în special din cauza termenelor mari de plată, dar și a întârzierii peste aceste termene sau chiar a neplății. 55,5 milioane de zloți sunt datorii ale altor transportatori față de colegii lor, aproape 40 de milioane de zloți sunt datorii ale firmelor de comerț, din care 30 de milioane sunt ale angrosiștilor, alte 23 de milioane sunt datorii ale producătorilor, din care cele mai multe ale producătorilor de alimente, iar 19 milioane de zloți trebuie recuperate de la firme de construcții.

În cazul finanțării externe a industriei poloneze de transport și logistică, sprijinul pentru lichidități ar trebui să fie extrem de important, și de aceea, conform experților, interesul companiilor de transport se va îndreptat tot mai mult spre factoring. Una dintre companiile din domeniu arată că, de la începutul lui 2021, a finanțat facturi pentru transportatori în valoare totală de 24,5 milioane de euro, iar 94% dintre firmele care au apelat la acest serviciu sunt microîntreprinderi care fac transport rutier de marfă. Limita medie garantată a fost de aproape 30.000 de zloți și se poate presupune că 2022 va fi marcat de un interes sporit pentru factoring, din cauza anunțatei creșteri a salariilor șoferilor, competiției mai puternice și creșterii flotelor sau nevoii de a investi în mijloace ecologice de transport. În plus, banii obținuți din factoring pot fi folosiți pentru combustibil, taxe, achiziția de bunuri, reparații sau training.

COVID-19 a produs instant un soc economic globa. Inca nu este clar daca efectele economice vor fi pe termen scurt, cum au fost recesiunile minore din statele unde au avut loc atentate teroriste sau va fi termen lung, cum au fost cele ale crizei economice din 2008.
Companiile afectate trebuie, in primul rand, sa analizeze situatia si sa vada daca se confrunta cu o suferinta pe termen scurt sau cu un declin pe termen lung.
Companiile aeriene, vasele de croaziera, companiile de transport pasageri si alte industrii dependente de turisti sunt printre cele mai afectate de COVID-19. Unele companii aeriene au redus cu 70% numarul zborurilor, mai ales din cauza restrictiilor de zbor impuse. Primii trei operatori mondiali de nave de croaziera au suspendat toate calatoriile, iar valoarea actiunilor lor la bursa de valori a scazut cu 60% pana la 70%.
Si companiile din domeniul energiei si petrolului au fost afectate atat de reducerea consumului generat de companiile aeriene, transportul in vederea navetei catre serviciu si alte activitati economice oprite de coronavirus, cat si de scaderea cu 25% a cotatiei barilului de petrol de la inceputul lui martie.
In ultimii ani, retailerii s-au confruntat cu ceva probleme din cauza efectului „Amazon“ si cumparaturilor online. In contextul actual al coronaviruslui, retailerii care vor reusi sa creasca segmentul online vor fi cei care vor inregistra cresteri.
Restaurantele, salile de cinema si gimnastica au avut cel mai mult de suferit din cauza distantarii sociale.
In contextul raspandirii COVID-19 si a impactului asupra economiei, guvernele joaca cel mai important rol in recuperarea industriilor afectate. Companiile afectate trebuie sa mentina un dialog proactiv cu autoritatile si sa se concentreze asupra oportunitatilor financiare oferite de stat.
Companiile pot lua masuri pentru a-si maximiza lichiditatile, apeland la linii de credit daca este cazul si la serviciile consilierilor financiari si a consultantilor profesionisti.
Cheia supravietuirii consta in mentinerea unei comunicari deschise si constructive cu privire la circumstantele financiare, astfel incat planificarea pentru depasirea crizei actuale sa se faca in mod inteligent.
Creditorii si investitorii trebuie sa inteleaga problemele pe termen scurt ale companiilor in ceea ce priveste lichiditatea si operatiunile, dar dar tinand cont de viabilitatea pe termen lung a companiei.