Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Locatarii benzinăriilor din Italia au intrat în grevă de 48 de ore începând de marți seara, 24 ianuarie. Potrivit celor trei sindicate, aceștia protestează împotriva unei „campanii de defăimare rușinoase” și a ceea ce ei consideră a fi acțiunile proaste ale guvernului în criza energetică.

Greva a început la ora 19:00 și va continua până joi, 26 ianuarie, la aceeași oră. Timp de 48 de ore, de la ora 22:00, nu se va mai găsi combustibil în benzinăriile de pe autostradă. Sindicatele Faib, Fegica și Figisc/Anisa au făcut apel la membrii lor să nu permită autoservirea nici în această perioadă.

Contextul acțiunii sindicale este reprezentat de acțiunea guvernului premierului Giorgia Meloni în lupta împotriva creșterii prețului la carburanți. Printre altele, poliția financiară a primit ordin să inspecteze benzinăriile din cauza unor posibile creșteri nejustificate ale prețurilor. În plus, chiriașii au fost obligați să publice prețul mediu pe litru din regiunea lor, pe lângă prețul benzinei practicat la pompele lor. Contravenienții riscă amenzi, iar potrivit apelului la grevă, măsurile îi pedepsesc pe operatori, dar nu îi ajută pe clienți.

Chiar mai mult decât împotriva cerințelor, deținătorii de benzinării protestează împotriva declarațiilor publice despre profesia lor. Ei se consideră victimele unei campanii de defăimare. La începutul lunii ianuarie, unii politicieni proeminenți, printre care ministrul infrastructurii Matteo Salvini, au afirmat că prețul carburanților a crescut din cauza speculațiilor cu prețurile făcute de benzinării. Dar, de fapt, benzina și motorina s-au scumpit pentru că guvernul a eliminat unele reduceri la carburanți.

Deoarece benzinăriile sunt furnizori de servicii de bază, unele pompe de alimentare vor trebui să rămână în funcțiune în timpul grevei. În plus, stațiile de benzină care sunt operate direct de companiile petroliere ar putea rămâne, de asemenea, scutite de grevă.

Conform barometrului Upply, tarifele de transport pentru importul și exportul Regatului Unit au evoluat divergent în al treilea trimestru al anului: cele de import au cunoscut cele mai mari scăderi din Europa, iar cele de export au crescut de 1,5 ori mai mult decât media europeană. Indicele tarifelor de export din contracte a ajuns la 132,8 puncte, în creștere cu 8,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 22,6 puncte față de perioada similară din 2021. Iar pe piața spot tarifele pentru cursele dinspre Marea Britanie au ajuns la 157,1 puncte, cu 8,5 puncte mai mult decât în trimestrul anterior și cu 38,6 puncte mai mult decât în urmă cu un an.

La import, pe de altă parte, și tarifele din contracte și cele spot au scăzut. Indicele pieței contractuale a scăzut cu 1,2 puncte față de trimestrul anterior, până la 130,0 puncte, dar este cu 5,7 puncte peste nivelul din 2021, iar pe piața spot a scăzut cu 2,0 puncte față de trimestrul anterior, dar este cu 15,4 puncte mai mare decât în urmă cu un an. De la lună la lună datele arată că scăderile la export au fost de 0,3 puncte în septembrie față de august la contracte și de 5,9 puncte în august față de iulie la curse spot.

Datele disponibile de la ONS (Oficiul Britanic de Statistici Naționale) arată că în această țară consumul a fost descendent pe tot parcursul anului. Volumul vânzărilor cu amănuntul ajustate sezonier, cu excepția combustibilului, a scăzut cu 5,3 puncte față de 2021 și, deși per total trimestrul al treilea a adus o creștere modestă de 0,4 puncte, august a înregistrat o scădere de 1,6 puncte, până la minimul din ultimele 18 luni.

Consumatorii britanici se confruntă cu o creștere în foarte mare măsură a costului vieții, inflația ajungând la 8,6% în august, mai mică decât în iulie (8,8%) mai ales din cauza scăderii prețului carburanților. Cea mai mare contribuție la creșterea prețurilor o au alimentele, drept pentru care consumatorii britanici solicită un volum mai mic de bunuri de consum din UE.

Și producția din Marea Britanie este în scădere, datele ONS arătând că volumele au crescut o singură dată în 2022. În rest, indicele producției scăzut cu 1,1 puncte în iulie și cu 1,8 puncte în august. Cifra din august a avut cea mai mare scădere față de luna anterioară din ultimele 14 luni și, după o scădere medie lunară de 0,1 puncte în semestrul întâi din 2022, este clar că ritmul contracției industriale din Marea Britanie se accelerează. Producătorii din această țară se confruntă și ei cu costuri din ce în ce mai mari, industria mare consumatoare de energie urmând să aibă cele mai grave probleme, câtă vreme Ofgem (autoritatea de reglementare în domeniul energiei din Marea Britanie) arată că prețurile la livrare a energiei electrice au crescut cu peste 500% de la an la an și cu 64,2% doar în august față de iulie. Deși deocamdată nu se poate spune cu siguranță care vor fi efectele crizei energetice, dar este posibil să existe întreruperi ale producției în Marea Britanie în timpul iernii, ceea ce va reduce și mai mult volumele de mărfuri transportate rutier.