Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Aceasta este concluzia raportului „Transportul Rutier din Polonia în 2021“, realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP și de centrul de analize SpotData, care mai arată că transportul rutier joacă un rol tot mai important și la nivelul economiei europene și crește cu circa 10% în fiecare an, în timp ce se confruntă totuși cu numeroase probleme, printre care cele mai importante sunt lipsa de șoferi și schimbările din legislația comunitară, pe care companiile chestionate le notează cu 8,1 de puncte ca gravitate, pe o scară de la 1 la 10.

Raportul se bazează pe analize ale informațiilor publice din Polonia și Europa, pe declarațiile financiare de la cele mai mari 100 de companii din țară, pe un sondaj cantitativ realizat pe un eșantion de 115 firme și pe interviurile cu manageri de transport. Scopul său este acela de a arăta cum este de fapt transportul rutier din Polonia, pe cine servește el, cu cine colaborează și ce valoare aduce economiei poloneze în ansamblul ei, dar și societății poloneze și europene în general, și se dorește a fi un instrument util atât pentru managerii de transport, cât și pentru clienții și partenerii de afaceri ai transportatorilor, pentru potențialii investitori și pentru politicieni și administrația publică, de care depind condițiile de operare ale firmelor din domeniu.

Pentru Polonia, transportul rutier de mărfuri este una dintre cele mai mari trei sectoare economice, alături de comerțul en-gros și retail. Acesta contribuie cu doar 6% la PIB-ul țării, dar rolul său pentru economie este mult mai important, deoarece comerțul și industria nu ar putea funcționa fără el. Conform raportului TLP și SpotData, transportul este un element critic pentru industrii care contribuie cu 50% la PIB-ul țării și creează un milion de locuitori de muncă, se ocupă de 85% dintre exporturile Poloniei și plătește taxe de peste 16 miliarde de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,066 lei).

Transportul rutier polonez are o contribuție importantă și la nivelul economiei europene, firmele din această țară efectuând aproape un sfert din transportul rutier de mărfuri din Germania spre Franța (față de 8% în 2008) și peste 20% din transportul rutier de mărfuri din Germana spre Italia, Cehia și Marea Britanie.

În total, firmele poloneze generează peste 300 de miliarde de tone-kilometri de transport, dintre care aproximativ 120.000.000.000 t-km pe piața internă. Totuși, cea mai mare creștere au înregistrat-o la transport cross trade și cabotaj, cu o medie de 9,4% pe an în ultimii 10 ani, în timp ce rata de creștere la export, import și transport intern a fost de 4-5%/an.

Mai sunt câteva luni până vor intra în vigoare, în februarie 2022, restul de prevederi din Pachetul Mobilitate, și asociația poloneză de transport și logistică TLP continuă să atragă atenția asupra costurilor în plus și a altor probleme pe care le vor întâmpina operatorii după acest moment, să organizeze dezbateri pe această temă și chiar să caute anumite soluții care să le permită firmelor să rămână pe piață.

În opinia TLP, obligația de a aduce camioanele în țara de origine cel târziu o dată la opt săptămâni va face ca multe curse să fie fără încărcătură, deci unele vehicule se vor elimina de la transporturile în Comunitate. A doua obligație, chiar mai serioasă, este cea de a mări salariile șoferilor, pentru a le aduce la nivelul din țările unde lucrează aceștia. Adică, în cazul Poloniei, o creștere de la 9 euro/oră în prezent la 15 euro/oră. Când vine vorba de asta însă, unii specialiști în transporturi din Polonia spun că salariul mărit al șoferilor nu va include și indemnizațiile de călătorie și sumele forfetare pentru cazare, iar Ministerul Polonez al Infrastructurii estimează că această schimbare îi va costa pe operatorii polonezi până la 15 miliarde de zloți pe an (un zlot este echivalentul a aproximativ 1,08 lei). Deci competitivitatea transportatorilor polonezi pe piața UE va scădea și un raport al PWC indică faptul că ei pot pierde până la 20% din volumele de la internațional.

Date fiind aceste schimbări, dacă transportul bilateral încetează să mai facă obiectul dispozițiilor privind detașarea, este de așteptat ca după înăsprirea reglementărilor referitoare la cabotaj sau cross trade, unde polonezii au o cotă semnificativă din piața UE, mulți să treacă la curse care încep și se termină în Polonia.

La costurile care vor crește din cauza Pachetului Mobilitate, avertizează TLP, trebuie adăugate și cele determinate de schimbările legislative aduse de Ministerul Infrastructurii din această țară. Conform proiectului de amendament pe marginea reglementării privitoare la timpii de condus ai șoferilor, transportatorii vor trebui să facă programul de lucru al acestora cu cel puțin o lună în avans și să li-l aducă la cunoștință cu șapte zile în avans. De asemenea, va fi interzis să se determine individual timpul lor de lucru, care după aceste schimbări va trebuie să fie zilnic între anumite ore fixe. Or, din cauza specificului transportului internațional, este dificil să se facă planificarea cu atât de mult timp înainte, deoarece timpul de condus și de muncă al șoferilor depinde de comenzi, care vin adesea de la o zi la alta. Ceea ce înseamnă, atrage atenția TLP, că va fi nevoie să se plătească indemnizații de 100% pentru ore suplimentare, deci și de aici vor apărea costuri în plus.

Asociația estimează că asta va aduce cheltuieli mai mari cu cinci miliarde de zloți în transport intern și cu 11 miliarde de zloți în transport internațional. Deci costul total al implementării măsurilor noi din UE și din Polonia se vor ridica la 30 de miliarde de zloți pe an, mai mult decât dublul profiturilor estimate de transportatorii polonezi care fac internațional.