HTR România este o companie prezentă pe piață de 10 ani, ai cărei fondatori sunt din Germania și care face doar transport, mai ales pe bază de contract, dar și spot, cu o flotă proprie de 160 de camioane cuplate la semiremorci mega și frigorifice.
Compania face parte dintr-un grup mare și deservește cursele acestuia de pe relațiile unde vehiculele înmatriculate în România pot fi mai eficiente, inclusiv din perspectiva Pachetului Mobilitate. Unele comenzi, pentru transport de mărfuri de valoare (țigări), sunt între aeroporturi, cu remorci duble, securizate, acreditate TAPA, și cu timpi ficși. Altele, cu semiremorci mega și autotractoare cu înălțime variabilă de cuplare, au loc zilnic între locații din Germania și București, cu mărfuri generale și componente auto.
Din acest interviu mai puteți afla despre investițiile din ultimii ani în înnoirea flotei, dar și despre restrângerea acesteia, de la un maxim de 220 de camioane în 2019, despre deficitul de șoferi care apare periodic, despre cum a fost prima parte a lui 2025 și despre faptul că, deși e greu de estimat cum se va încheia anul, HTR este pregătită pentru orice schimbări, așa cum a fost și în ultimii ani, când a trebuit mereu să se adapteze la situații noi.
Un raport publicat de Uniunea Internațională a Transportului Rutier (IRU) evidențiază amploarea crizei de șoferi din Europa, arătând că vârsta medie a acestora este de 47 de ani, că 33% dintre ei au depășit 55 de ani și că doar 5% au mai puțin de 25 de ani. Deci sunt prea puțini tineri interesați să înlocuiască șoferii profesioniști care se vor pensiona în următorii ani.
Raportul estimează că până în 2028 Europa va avea 745.000 de posturi neocupate de șofer de camion, adică 17% din numărul total necesar, ceea ce stârnește îngrijorări cu privire la un posibil impact asupra lanțurilor de aprovizionare, atât în ceea ce privește costurile, cât și disponibilitatea.
În aceste condiții, David Cuenca, CEO CHEP Europe, crede că soluțiile pentru a obține mai multă reziliență de-a lungul lanțurilor de aprovizionare vor fi găsite prin inovație şi colaborare. „În domeniul educației observăm deja inovația. Ţări precum Franţa, Spania şi Italia promovează cariera de șofer profesionist prin cursuri adresate elevilor din învățământul liceal, cursuri care abordează mai mult decât partea de operare a vehiculelor, aducând informații despre siguranța în transporturile de mărfuri, digitalizare, sustenabilitate și cadrul legislativ – cunoștințe și abilități esențiale pentru oricine va lucra în lanțurile de aprovizionare de mâine.“
În plus, multe companii de logistică au dezvoltat centre de învățare interne și academii, iar cursurile sunt integrate în procesul de onboarding, în care tinerii șoferi își pot pune în practică abilitățile digitale și legate de sustenabilitate.
Și CHEP se implică în rezolvarea problemei, subliniază CEO-ul companiei: când selectează noi firme de transport pentru a colabora cu ele le acordă prioritate celor cu strategii clare și bine definite de atragere a tinerilor șoferi, iar în 2024 va organiza pentru ele ateliere pe cele mai arzătoare teme din industrie, și apoi un forum tematic. „Cu toate acestea, este posibil ca eforturile noastre să nu fie suficiente pentru o provocare de asemenea amploare. Ca industrie și comunitate, ar trebui să facem mai mult. Aș dori să văd că toate guvernele, companiile de logistică și asociațiile de transport adoptă acest spirit colaborativ și inovator pentru a repoziționa rolul șoferilor de camion în societate. Consider că sunt necesare măsuri mai ample în mod special pentru a elimina barierele ce opresc tinerii să aleagă această profesie (de exemplu, taxele ridicate pentru obținerea permisului) și pentru a îmbunătăți condițiile de muncă. Doar după ce toate aceste aspecte vor fi soluționate, vom putea afirma că le oferim șoferilor profesioniști o carieră plăcută și sigură, potrivită pentru viitor.“
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit