Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru obtinerea certificarii AEO este nevoie de depunerea dosarului in vederea auditului din partea autoritatii vamale pe proceduri. „Auditul vizeaza efectiv modul de lucru, de la procedura de acces in incinta la selectia personalului, securitatea IT etc.“, a explicat Mihai Petre, senior manager Deloitte Tax, tot procesul avand o durata de 4-5 luni, asa cum estimeaza acesta.
Ghidul pentru obtinerea AEO a fost emis de Comisia Europeana, iar printre criteriile de baza pentru eligibilitate se numara solvabilitatea si lipsa datoriilor catre stat sau a incidentelor penale.

„AEO este benefic atat pentru transportatori, cat si pentru operatorii logistici. Orice societate implicata in miscarile de bunuri necomunitare este indreptatita sa aplice pentru AEO, mai ales daca vorbim de marfuri proprii la import, pentru a beneficia de scutirea de TVA la import.“ In plus, pe anumite sectoare, asa cum este granita Romania-Republica Moldova, exista culoare preferentiale de trecere pentru vehiculele care detin un certificat AEO. La fel este si pe relatia cu Serbia.
„In ceea ce priveste operatorii de transport care deschid tranzit in nume propriu, acestia trebuie sa depuna o garantie care este de multe ori 100% din valoarea taxelor. Cei care au AEO o pot reduce cu pana la 80%“, a subliniat Mihai Petre.
O alta facilitate oferita de statutul AEO este vamuirea la domiciliu. „Poti duce marfa in depozitul propriu, iar apoi se notifica vama prin sistem, iar in maximum 3 ore fie se primeste liberul de vama, fie, in functie de analiza de risc, firma este instiintata ca se va verifica marfa sau o anumita parte. Partea care a primit liber de vama poate fi livrata.“ Fara AEO, toate aceste proceduri sunt realizate la sediul vamii.
Producatorii AEO pot beneficia de exporturi in afara orelor de program ale autoritatii vamale, iar asta ajuta si transportatorul, pentru ca poate prelua marfa oricand si poate avea o imagine mai clara a planificarii curselor. „Sunt 70-80 de societati la nivelul tarii, care detin astfel de autorizatii de vamuire la domiciliu si care le pazesc cu sfintenie pentru a nu le fi perturbata activitatea“, a mai spus Mihai Petre. 
Brexitul va reprezenta si o oportunitate de crestere a gamei de servicii oferite de companiile care au deja certificare AEO, de catre operatorii de antrepozite vamale, de catre comisionarii vamali etc. 
Reevaluarea pentru prelungirea AEO are loc in medie la fiecare trei ani.

Plecand de la faptul ca departamentul de logistica al unei societati nu detine intotdeauna informatii despre situatia din cadrul celorlalte departamente, rareori cunoscand, de exemplu, daca exista TVA de plata sau de rambursat, in cadrul conferintei "2012 – Romania, bine ai venit in Uniunea Vamala Europeana!", Mihai Petre, senior manager Deloitte Tax, a prezentat o serie de motive pentru care un director financiar (CFO) trebuie sa urmareasca operatiunile pe de o parte in ansamblu, iar pe de alta, in timp, procesul de vamuire neincheindu-se intotdeauna la momentul obtinerii liberului de vama, ci dupa ajustari ulterioare ale valorii reiesite in vama.

Dat fiind insa ca optimizarile proceselor de vamuire au si costuri asociate, acestea trebuie puse de la inceput in balanta cu o posibila economisire de TVA, abia apoi hotarandu-se, la sugestia departamentului de logistica, daca va fi modificat modul de operare la nivelul intregii societati.
TVA se recupereaza intr-un an si jumatate
In opinia reprezentantului Deloitte Tax, TVA trebuie rambursata pentru doua categorii de situatii: achizitii locale urmate de export sau de livrare in alt stat membru (cumperi local cu TVA si vinzi fara) sau in situatia in care achizitiile unei companii pentru o investitie depasesc cu mult ceea ce va comercializa apoi la nivel local.
Insa unul dintre motivele pentru care investitorii evita Romania sau care ii face sa aleaga alt punct de intrare a marfurilor este pozitia TVA de rambursat si intarzierile in returnarea acesteia, deseori ajungandu-se pana la un an si jumatate. De aceea, eventuala transformare a Romaniei in punct de intrare principal pe teritoriul comunitatii deja starneste temeri in randul celor care vor sa aduca in tara bunuri ce urmeaza a fi reexportate. "Legislatia vamala din Romania si de pe teritoriul comunitatii ne ajuta sa nu platim TVA la import, export sau livrari intracomunitare, Regimul 4.200 aratand ca unei companii care face un import urmat de o livrare in alt stat membru nu ii este solicitata plata cash a TVA", a precizat Mihai Petre, completand ca problemele apar la aplicarea lui, in momentul importului necunoscandu-se, dintr-un container, care parte de marfa are destinatie locala si care intracomunitara. Astfel, marfurile trebuie plasate intr-un antrepozit vamal pana se decide destinatia fiecarei partide. "Abia in momentul in care s-a stabilit unde pleaca marfurile se face punerea in libera circulatie concomitent fie cu livrarea in alt stat membru, fara TVA, fie cu comercializarea la nivel local, cu TVA aferent in vama, ce va fi insa recuperat in 30-60 de zile", a mai spus Mihai Petre.
Pe de alta parte, pentru utilizarea acestui regim, autoritatea vamala solicita o garantie ca acel container nu va disparea pana ajunge, de exemplu, in Ungaria. "Chiar daca vorbim de o garantie de 100% a valorii, din momentul stabilirii ei pana la eliberarea efectiva a scrisorii de garantie de la banca dureaza