Deutsche Bahn a anunţat că analizează o posibilă vânzare a filialei sale de transport rutier de marfă DB Schenker, al patrulea cel mai mare expeditor de marfă din lume, deoarece încearcă să se concentreze asupra activităţii sale principale, de transport feroviar.
Potrivit Bloomberg, valoarea potențială de piață a DB Schenker este de 21,4 miliarde de dolari, iar unii specialiști britanici ridică valoarea de piață chiar la 25 de miliarde de dolari, astfel încât cercul potențialilor cumpărători se restrânge la marii operatori maritimi, care au avut de câștigat enorm în ultimii doi ani din criza de containere și din transportul maritim supraevaluat sau, bineînțeles, la concurență, care și-a exprimat în câteva rânduri în ultimii ani intenția de a cumpăra pachetul integral de acțiuni al companiei germane de logistică.
„Strategiei Grupului, anunţată din 2019, este de a muta traficul pe calea ferată ecologică, atât în transportul de pasageri, cât și de marfă, și de a extinde infrastructura feroviară în Germania”, a explicat compania.
Aceasta a adăugat că, deși DB Schenker a obținut rezultate record în ultima perioadă, pe termen mediu compania va avea nevoie de resurse financiare mai mari și mai multă independență pentru a face achiziții internaționale, în vederea păstrării și consolidării poziției sale pe piață. „Din acest motiv, o vânzare ar putea deschide noi oportunități pentru DB Schenker în ceea ce privește creșterea și dezvoltarea”, a spus Deutsche Bahn. Pe de altă pare, o dată de începere pentru un anumit proces de cesionare depinde de situația generală și nu a fost încă decisă. O vânzare va avea loc numai dacă este un avantaj financiar pentru DB Group în comparație cu menținerea DB Schenker în Grup.”
Deutsche Bahn a cumpărat Stinnes Logistics, care deținea marca Schenker, în 2002. Companiile aveau o istorie comună, în sensul că Schenker, fondat în 1872, a fost cumpărat de compania națională de căi ferate germană de dinainte de cel de-al Doilea Război Mondial în 1931 și vândut lui Stinnes de către succesorul său, Compania feroviară de stat germană Deutsche Bundesbahn (DBB) în 1991.
Spre deosebire de afacerea de transport feroviar de marfă DB Cargo a Deutsche Bahn, DB Schenker este foarte profitabilă, generând un Ebitda de 1,846 miliarde EUR în 2021. Divizia reprezintă aproximativ 49,5% din cifra de afaceri totală a grupului DB, dar mai mult de 92% din profiturile totale ale grupului. Spre deosebire de DB, companiile germane predominant feroviare au raportat o cifră de afaceri de 20 de miliarde de euro, dar Ebitda de doar 83 de milioane de euro în 2021.
Rezultatele semestriale pentru 2022 arată că DB Schenker a înregistrat profituri record de aproximativ 1,2 miliarde de euro în primele șase luni, cel mai bun rezultat la jumătatea anului din istoria de 150 de ani a companiei.
DB Schenker oferă servicii de transport terestru, aerian și oceanic și are 76.100 de angajați în 1.850 de locații din peste 130 de țări.
Contextul pieţei a făcut ca DB Schenker să piardă în ultimii ani statutul de top trei în fața expeditorului danez DSV, cu creștere rapidă, în timp ce diferența față de liderul de piață Kuehne+Nagel și DHL Global Forwarding, pe locul doi, a fost extinsă. În continuare, speculațiile privind potențialii cumpărători – dacă Deutsche Bahn va finaliza vânzarea – se îndreaptă către DSV. Transportatorul danez a crescut rapid în ultimii ani prin achiziții și și-a exprimat în trecut interesul pentru DB Schenker în cazul în care ar fi scos la vânzare.
Pe baza cifrelor din 2021, dacă DSV ar cumpăra DB Schenker, acesta ar deveni cel mai mare expeditor de marfă din lume, depășind atât Kuehne+Nagel, cât și DHL, cu volume anuale de aproximativ 2,5 milioane de tone.
Ca urmare a întârzierilor mari provocate de începerea șantierelor de reabilitare a căilor ferate germane oarecum dispersate pe întreaga rețea, nemții au decis să revizuiască logica intervențiilor. Acestea se vor concentra, din când în când, pe coridoare individuale, pentru a nu deranja și rutele alternative ale celor afectați de șantierele de construcții, dar, mai presus de toate, vor avea o abordare globală, cu lucrări cuprinzătoare și integrate, astfel încât să se evite necesitatea unei întrețineri extraordinare pentru mulți ani de acum încolo. Între 2024 și 2030, Deutsche Bahn intenționează să construiască și să abordeze modernizarea a 2 coridoare în fiecare an.
Descoperirea a venit odată cu lucrările planificate de renovare și modernizare de-a lungul liniei principale de 75 km, cunoscută sub numele de Riedbahn, care leagă Frankfurt pe Main de Mannheim. În loc să se planifice lucrările în mod tradițional, subdivizându-le în loturi și pe tipuri, se va planifica un singur maxi-santier de 500 de milioane de euro care va include simultan toate activitățile necesare pentru a adapta linia la noile caracteristici cerute de serviciu. Acest lucru va necesita o oprire totală de 5 luni, de la jumătatea lunii iulie 2024 până la jumătatea lunii decembrie a aceluiași an, timp în care vor fi concentrate toate lucrările.
Această abordare operațională va afecta alte 2 coridoare în 2025, cel de la Hamburg la Berlin și cel de la Emmerich am Rhein la Oberhausen, în Renania de Nord-Westfalia, poarta de intrare în Țările de Jos. Potrivit autorităților federale, reorganizarea globală va îmbunătăți condițiile pentru traficul de marfă, în special pe secțiunea germană aglomerată a coridorului transfrontalier dintre Genova și Rotterdam. Ambele rute joacă un rol central în rețeaua germană de înaltă performanță.
Linia Hamburg-Berlin va fi închisă traficului feroviar din iunie până în decembrie 2025.
Lucrările generale de renovare vor cuprinde șine, linii electrice aeriene, echipamente de siguranță și semnalizare de-a lungul celor 280 km care separă cele 2 noduri feroviare importante din Germania. Și această oportunitate va fi folosită pentru a pregăti linia pentru o viitoare digitalizare completă. Infrastructura din unele stații va fi, de asemenea, extinsă pentru a crește capacitatea de transport. Pe de altă parte, în cazul liniei Emmerich-Oberhausen, nu este planificată o închidere totală pentru a nu afecta numeroasele trenuri internaționale de marfă care circulă pe această linie, deoarece există o lipsă de rute alternative. Reabilitarea liniei de 72 km este planificată în perioada noiembrie 2024 – iunie 2026, cu închideri parțiale ale traficului, dar cu operare disponibilă în principal pe un singur fir, în conformitate cu acordurile cu Olanda. De asemenea, o a treia cale ferată va fi instalată parțial de-a lungul acestei secțiuni, pentru a crește considerabil capacitatea liniei.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit