Analiza Tranzit – „Topul pieței de curierat și servicii poștale“ – relevă faptul că DPD România înregistrează una dintre cele mai dinamice creșteri procentuale, de 160%, cu un profit net de 4,74 milioane de euro, în urcare de la 1,82 milioane de euro, după ce în anii trecuți a mers în pierdere, în timp ce FAN Courier, cea mai mare companie privată din piață, contabilizează și cel mai mare profit, în urcare cu 104%, pentru un total de 35,6 milioane de euro.
Strategia celor trei acționari români de la FAN Courier este de a reinvesti însă profitul pentru a putea dezvolta compania. În acest fel, oportunitățile de creștere sunt analizate constant, iar costurile, pe cât posibil, se încearcă a fi ținute sub control. Locul al doilea din punct de vedere al profitabilității este ocupat de compania sibiană GLS General Logistics Systems România, cu 11,6 milioane de euro în urcare cu 35%, de la 8,6 milioane de euro. După pierderi constante în anii precedenți, Poșta Română a reușit să se mențină pe plus și în 2020, cu un profit net de aproape 6,1 milioane de euro, potrivit datelor analizate de Tranzit. Evoluția profitului este însă doar în ușoară creștere față de aceeași perioadă din 2019 și în scădere dacă ne raportăm la datele din 2018, atunci când profitabilitatea companiei de stat depășea 8 milioane de euro.
Însă cea mai mare creștere a profitului, respectiv 267%, a fost înregistrată de Fedex România (fosta TNT România), care a declarat un profit net de 6,2 milioane de euro, de la 1,7 milioane de euro în 2019. La fel de spectaculoasă este și creșterea DPD România, care a trecut de la pierderi la profit, înregistrând o creștere procentuală de 160%, cu un profit net de 4,74 milioane de euro, în urcare de la 1,82 milioane de euro în 2019.
Profitul total al celor mai importante 40 de companii de curierat din România (cod CAEN 5320) însumează 73,7 milioane de euro, 94% din această cifră fiind realizată de primele 10 companii analizate, un plus de 39% față de 2019.
În privința indicatorului pierderilor, din totalul companiilor analizate, doar 11 au raportat minusuri, pentru o valoare totală de aproximativ 11,6 milioane de euro, în scădere față de 2019, atunci când șapte firme de curierat raportau pierderi cumulate de 15,4 milioane de euro.
O analiză detaliată a pieței de curierat veți putea citi în numărul de Septembrie al revistei LOGISTICA.
TOP CURIERI: O privire asupra capitolului „Creanțe versus Datorii“ ne arată că 25 din cele mai mari 40 companii de curierat din România înregistrează o balanță negativă între cei doi indici. Rezultă astfel faptul că datoriile sunt mai mari decât creanțele, ceea ce înseamnă că s-a apelat preponderent la credite pentru investițiile pe care le-au realizat pe parcursul anului 2020.
Evident că sunt și multe firme de curierat care au balanța creanțelor mai mare decât cea a datoriilor, presupunem astfel că termenele de plată au crescut. Soldul total dintre cei doi indicatori este de minus 149,7 de milioane de euro.
Cel mai mare datornic este Poșta Română, cu peste 114 milioane de euro, în timp ce valoarea creanțelor este de 42,5 milioane de euro. Din totalul celor peste 114 milioane de euro, cele mai multe sunt cuantificate în zona datoriilor comerciale – furnizori de bunuri și servicii (85,6 de milioane de lei), a avansurilor primite de la clienți (99,2 milioane de euro), dar și a salariilor, contribuțiilor și taxelor (peste 280 de milioane de lei). Această ultimă cifră este explicabilă întrucâtva, dacă ne raportăm la faptul că Poșta Română este cel mai mare angajator din curierat, cu peste 23.000 de angajați în subordine.
Locul al doilea în acest top al datoriilor este deținut de unul din marii jucători din mediul privat, respectiv Cargus, care înregistrează un minus de aproximativ 73 de milioane de euro. Compania din Ilfov are de recuperat și creanțe în valoare de 13,5 milioane de euro. Podiumul datornicilor este completat de GLS România, care înregistrează o balanță negativă între Creanțe și Datorii de 7,3 milioane de euro. Cifre mari la acest capitol înregistrează și Urgent Curier Post, care, la afaceri de 1,8 milioane de euro, are datorii de aproape 5,9 milioane de euro după ce-și recuperează creanțele, dar și DPD România, cu o balanță negativă de circa 6 milioane de euro.
O analiză detaliată a pieței de curierat veți putea citi în numărul de Septembrie al revistei LOGISTICA.
02.10.2020
17.09.2021
Ultimul număr: Martie 2023
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit