Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața comerțului electronic european, dominată de femei (56%), s-a consolidat în anul 2022, chiar  și în condițiile de război, criză energetică și inflație, iar cea din România a urmat tendințele europene – cu câteva excepții notabile, se arată în cel mai recent studiu „Barometrul e-commerce 2023. De ce iubim femeile e-shopper”, dat publicității marți, 7 martie, de compania de curierat DPD România. 

În topul produselor preferate de e-shopperii români se află cele din categoriile Beauty/Health Care (64%, față de 48% media UE), Fashion (România 63% , UE 59%) și Încălțăminte (România 58%, UE 49%), mult peste media europeană la fiecare categorie în parte, iar atunci când vorbim de preferințele femeilor e-shopper, decalajul e încă și mai mare. Pe locul al 4-lea în România apar Medicamentele, aflate abia pe locul al 6-lea la la nivel european. 

Practic, există o singură categorie de top la care românii stau mai prost decât europenii: cărțile (preferate de români în proporție de doar 38%, față de 43%, media UE). Studiul, realizat la nivelul grupului GeoPost în 22 de țări europene, scoate în evidență asemănări și deosebiri între piețele regionale și caracteristici care pot influența întregul peisaj e-commerce european. 

Pe de altă parte, în România, potrivit aceluiași studiu, factorul principal care determina decizia de cumpărare rămâne prețul, cu o diferența mare între România și media Uniunii Europene, de 7%, ceea ce dovedește că preferințele românilor se orientează mai ales către chilipiruri.

O altă caracteristică importantă a comerțului online din România, așa cum a precizat Nadia Talpa, Chief Commercial Officer (CCO) în cadrul DPD, este faptul că în România 80% din cumpărătorii online dau feedback după achiziționare, astfel că pe lângă preț, decizia de cumpărare se bazează aici și pe recomandările prezente pe site. Aceste recomandări includ experiența clientului (aprecieri privind produsul, informațiile prezentate pe site-urile magazinelor online etc), dar și experiența privind livrarea. În ce privește așteptările consumatorilor finali privind modul în care li se expediază un produs, suntem similari cu media europeană, potrivit ˝Barometrului˝ DPD, în schimb, în ce privește experiența consumatorilor privind retururile, ne situăm sub media europeană. La fel, nu există similitudine cu media europeană nici în ce privește modalitatea de plată preferată de români, aceștia dorindu-și să plătească în majoritatea cazurilor în numerar la livrare (15% în România față de 7% la nivel european). Totuși, deși locul preferat de livrare rămâne acasă (84% în România față de 78% în UE), românii au început să își diversifice în ultimii 2 ani și preferințele pentru alte opțiuni de livrare precum lockere (25% în România față de 20% în UE), puncte fixe și oficii ale companiilor de curierat. De asemenea, românii vor să știe dinainte cine este compania de curierat, (81% dintre e-shopperii români față de 71% UE), iar principalul motiv ar fi că livrarea e mai sigură dacă ştiu cine o face (România 48%, UE 37%), este mai de calitate (România 32%, UE 36%) sau pentru că, în acest fel, evită un curier cu care au avut probleme (România 27%, UE 30%).

Un alt aspect important al comerțului online și prezentat în studiu este cel al retururilor care în 2022 este în scădere ceea ce, după cum a subliniat reprezentantul DPD România, arată faptul că magazinele online depun eforturi să trimită produse corespunzătoare. În cazul retururilor, în cele mai multe cazuri, românii preferă să vină curierul să le ridice produsele de acasă, în timp ce la nivel european, practica este ca produsul să fie trimis de consumator în niște puncte fixe ale companiei de curierat de unde este distribuit ulterior. În România, în 61% din cazuri, coletul returnat a fost ridicat de curier de la domiciliul e-shopperului (în UE doar în 26% din cazuri). Nu în ultimul rând, livrările internaționale reprezintă o zona de creștere și un alt aspect important în analiza pieței de e-commerce cuprinsă în studiul DPD. Magazinele online vor să se extindă, în special în domeniul de fashion, atât în țările din sud-estul Europei, cât și în cele din vest. Momentan românii cumpără din China într-un procent similar cu cel de la nivelul UE (peste 50%), pe locul doi în topul preferințelor aflându-se SUA și Germania. Pentru magazinele online, Nadia Talpă a subliniat necesitatea cunoașterii de către acestea a portretului-robot și a comportamentului cumpărătorului din țările în care acestea vor să se extindă, dând exemplul Bulgariei unde particularitatea este că achizițiile se fac mai ales pe rețelele de socializare. În Bulgaria, ca și în celelalte țări din Europa Centrală și de Est, cumpărătorii online au tendința de a încerca mereu noi și noi magazine, nu neapărat locale, situație întâlnită și în Polonia, Ungaria sau Slovacia.

Compania de curierat DPD România a fost ținta unui atac de tip phishing miercuri, 18 august. Mai mulți clienți au primit un mesaj prin e-mail, expediat de la o adresă fără vreo legătură cu „@dpd.ro”, prin care erau îndemnați să își modifice datele livrării accesând un link-capcană.

„Luăm foarte în serios acest tip de eveniment și îi încurajăm pe toți membrii comunității DPD România să rămână atenți la astfel de încercări, cum ar fi phishing-ul, pe care, din păcate, nu le putem controla. Depunem toate eforturile pentru a lupta împotriva oricăror încercări de fraudă”, a declarat Valentina Ionescu, IT, Business Development & Project Manager DPD România.

Reprezentanții companiei de curierat au postat pe pagina de Facebook câteva recomandări pentru clienții DPD România:

•             Dacă ați primit acest mesaj, vă recomandăm sa îl stergeți din căsuța de e-mail

•             Dacă ați descarcăt fișierul din link-ul conținut în e-mail, vă recomandăm să ștergeți fișierul de pe dispozitiv și e-mailul din căsuța de e-mail și să contactați cât mai curând posibil Departamentul IT & Security al firmei dumneavoastră

•             Dacă nu ați primit acest e-mail, vă rugăm sa fiți vigilenți la posibilele încercări de phishing la care ați putea fi expuși în viitor

Phishingul este o formă populară de infracțiune pe internet, cu mare eficiență sale. Infractorii cibernetici folosesc e-mailuri, mesaje SMS, mesaje directe pe rețele sociale sau în jocuri video, pentru a determina persoanele să ofere informații personale. Sfatul experților în securitate cibernetică Microsoft: „Oricând vedeți un mesaj care apelează pentru o acțiune imediată, opriți-vă puțin și priviți cu atenție mesajul. Sunteți sigur că este real? Încetiniți și fiți în siguranță”.

Compania de curierat DPD România face parte din DPDgroup, lider european în livrări rutiere, și este activă pe piața locală din 2008, după preluarea Pegasus Courier. DPD România are peste 2.000 de angajați (inclusiv francizele) și peste 15 milioane de colete livrate anual.