Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața de transport rutier de marfă din Europa a fost marcată în 2024 de un eveniment major: vânzarea liderului acestui segment, DB Schenker, către grupul DSV. Tranzacția nu fusese finalizată până pe 30 aprilie 2025, dar Deutsche Bahn a decis să elimine DB Schenker din conturile sale consolidate pentru exercițiul financiar 2024. Totuși, dată fiind importanța acestei companii, Upply o include în topul său (2025 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups), pe baza cifrei de afaceri din 2023, de 7,85 de miliarde de dolari. 

Noua entitate formată în urma achiziției DB Schenker de către DSV are o cifră de afaceri totală de peste 14 miliarde de euro, deci și un impact semnificativ asupra pieței. În raportul anual al DSV Road se arată că achiziția Schenker ar urma să aducă sinergii operative și comerciale semnificative pentru divizia de transport rutier de marfă, deoarece îi va permite companiei daneze să-și optimizeze tot mai mult rețeaua de terminale și de transport în funcție de nivelurile de activitate și de cerințele clienților.

Pe locul al doilea în Topul Upply după DB Schenker (cu datele din 2023) se află Dachser Road Logistics, cu venituri de 6,44 de miliarde de dolari, cu 10,9% mai mult decât în 2023, și cu un profit brut necomunicat. În această divizie a Dachser sunt incluse transportul și depozitarea bunurilor industriale și de consum (European Logistics) și transportul și depozitarea produselor alimentare (Food Logistics). Dachser are cea mai mare creștere a veniturilor dintre companiile din Top 5, dar analiștii Upply atrag atenția asupra faptului că, nefiind listat la bursă, nu are obligații legale în ceea ce privește publicarea rezultatelor financiare, deci anunță rezultate parțiale – în acest caz, cifra de afaceri totală și pe divizii. Pe de altă parte, domeniul de activitate al diviziei Road Logistics nu este strict comparabil cu al celorlalți jucători din Top. Această divizie a generat în 2024 venituri de 5,17 miliarde de dolari, cu 8,1% mai mari decât în 2023, datorită unui număr de expedieri gestionate care a crescut cu 6,5% și al unui tonaj cu 2,8% mai mare. Dachser a declarat că valorile mai mari se datorează și achizițiilor, și dezvoltării organice, dar nu a specificat care este ponderea creșterii organice în creșterea generală. În ceea ce privește divizia Food Logistics, ea a avut o cifră de afaceri cu 20% mai mare decât în 2023, datorită cumpărării Frigoscandia și Brummer. Expedițiile au crescut cu 14,3% până la aproximativ 12,4 milioane, iar tonajul cu 31,5%, până la aproximativ 13,9 milioane de tone. Pe piața logisticii alimentare, Dachser rămâne în urma grupului francez STEF, care a înregistrat și el o creștere semnificativă a cifrei de afaceri și a achiziționat anul trecut grupul olandez Bakker Logistiek, grupul belgian TDL Fresh Logistics, compania scoțiană Long Lane Deliveries și compania spaniolă Montfrisa.

DSV Road este pe locul al treilea în Topul Upply al operatorilor de transport rutier din Europa după cifra de afaceri, cu venituri de 5,84 de miliarde de dolari (din care 85% generate în Europa), cu 6,2% mai mari decât în 2023, și cu profit brut de 1,11 miliarde de dolari, cu 1,9% mai mic decât în 2023. Marja brută, pe de altă parte, a crescut la 19,0% în 2024, ca urmare a creșterii costurilor furnizorilor și utilizării reduse a acestora în rețeaua sa internă.

Pe locurile al patrulea și al cincilea se află DHL Freight, respectiv Kuehne+Nagel.

Sursă foto: DB Schenker

Deşi a pierdut volume pe transportul intermodal, Transmec a terminat 2024 în creştere uşoară faţă de 2023: 547.577.778 lei faţă de 538.088.132 lei. În ceea ce priveşte profitul, acesta a fost mult mai mic decât în 2023 – 4,42 milioane de lei faţă de 18,53 milioane de lei) – însă, din cauza taxei de 1% pe venit, introduse în 2024, impozitul total plătit în 2024 (5,54 milioane de lei) a fost mai mare decât profitul realizat în 2024 şi mult mai mare decât impozitul pe profit plătit în 2023, la 18 milioane profit, adică 2,84 de milioane de lei.

Principalele motive invocate pentru scăderea profitabilităţii sunt fluctuaţiile de volume de pe piaţă şi respectiv lipsa predictibilităţii business-ului. Şi chiar dacă nu are un business dependent de clienţi din automotive, Transmec a resimţit scăderea celor câţiva clienţi din această industrie ale căror volume au scăzut cu circa 10% în 2024. Creşteri nu s-au simţit în niciun domeniu, însă Transmec a reuşit să compenseze scăderile de volume de pe anumite industrii cu atragerea în portofoliul său a altor clienţi.

Pentru 2025, transportatorii rutieri din vestul ţării speră să apară volume suplimentare de transport de la vecinii unguri, unde anul acesta, în al doilea semestru, se aşteaptă demararea producţiei de automobile BMW la Debrecen şi BYD la Szeged, ambele localităţi din Ungaria fiind mai aproape de Oradea şi respectiv Arad decât de Budapesta.

Şi, chiar dacă intrarea României în Schengen este un mare ajutor în plan operaţional, celelalte creşteri de cost şi scăderile de volume de transport pun mare presiune pe operatorii de transport şi logistică, pentru care anul acesta prioritatea va fi optimizarea costurilor.

Locul al doilea i-a revenit IB Cargo, care a înregistrat anul trecut o creștere de 13% a componentei de transport rutier comparativ cu 2023, susținută de extinderea parteneriatelor existente și de creșterea portofoliului de clienți cu 8%. Cifra de afaceri totală a crescut cu 22% faţă de 2023, compania închizând 2024 cu 84 de milioane de euro. Şi profitul a fost mai mare cu 16%, atingând 4,3 milioane de euro.

Valoarea per expediţie a rămas relativ constantă, în timp ce reducerea marjelor din cauza creşterii costurilor operaţionale şi a inflaţiei a fost compensată prin creşterea numărului de expediţii. Dacă în transportul rutier de marfă tarifele au fost sub presiune din cauza competiției și scăderii volumelor, pe segmentul aerian și maritim s-au înregistrat oscilații puternice, determinate de capacitatea disponibilă și de cererea globală, IB Cargo clasându-se pe podium şi pe acest segment de activitate.

Pe locul al treilea în clasamentul expeditorilor rutieri din România s-a clasat DSV Road, care în 2024 şi-a crescut cifra de afaceri cu aproape 5 milioane de euro (+6%), până la 82,3 milioane de euro, în timp ce profitul s-a menţinut la un nivel modest, 650.000 de euro, arătând dificultăţile segmentului rutier în ultimii doi ani, marcaţi de criza sectorului auto, dar şi al celui agricol. În schimb, volumele au crescut pe retail şi fashion.

Pentru 2025, rezultatele grupului de firme DSV vor fi serios influenţate de integrarea activităţii DB Schenker din România, lider de piaţă de mulţi ani pe segmentele rutier şi cel air&sea, divizia DB Schenker din Portul Constanţa având rezultate remarcabile an de an.

Pe locul al patrulea a urcat Yusen Logistics, care a înregistrat o bună parte din cifra de afaceri – în creștere în 2024 – din servicii de expediţii rutiere. 2024 a fost un an de consolidare pentru Yusen Logistics, care a înregistrat şi un profit mai mare comparativ cu 2023.