Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cei mai mulți operatori europeni de transport rutier au avut venituri mai mici în 2023 decât în 2022, mai ales din cauza scăderii cererii, dar și din cauza ieftinirii combustibilului, care a dus la tarife mai mici, așa cum reiese din analiza Upply (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)).

DB Schenker și-a menținut poziția de cel mai mare transportator rutier de mărfuri din Europa, cu venituri de 7,852 de miliarde de euro în 2023, aproape la fel ca în 2022, în ciuda unei reduceri de 1,9% a volumelor de mărfuri. EBITDA ajustat pentru divizia de transport rutier de mărfuri a grupului a crescut cu 20,6%, până la 481 de milioane de euro, dar profitul nu este public.

Pe locul al doilea după veniturile din 2023 este DSV Road, care a înregistrat o scădere bruscă a veniturilor, cu 6,4% față de 2022, până la 5,994 de miliarde de euro, pe care a pus-o pe seama scăderii tarifelor sale de transport de marfă și mai puțin pe ușoara scădere a activității comerciale. Compania a beneficiat însă de flexibilitatea oferită de utilizarea pe scară largă a subcontractorilor pentru a obține profit, marja brută fiind de 20,6% în 2023, față de 19,1% în 2022. Costurile mai mici cu motorina au scăzut și ele cheltuielile directe ale companiei, cu impact pozitiv asupra marjei brute. Iar concentrarea pe operațiunile europene de grupaj, care au o marjă brută mai mare decât încărcările complete și transporturile interne, a avut și ea un impact pozitiv asupra marjei brute. Profitul brut a fost de 1,141 de miliarde de euro, cu 0,6% mai mic decât în 2022.

Pe locul al treilea este Dachser, care și-a crescut ușor veniturile (ceea ce constituie o excepție în Top 5), cu 1,8% față de 2022, până la 5,80 de miliarde de euro. Reamintim însă că Dachser Road Logistics include transportul, dar și depozitarea bunurilor industriale și de consum (European Logistics) și produselor alimentare (Food Logistics). European Logistics a generat venituri de 4,4 miliarde de euro. Potrivit Dachser, activitatea a mers la fel de bine aproape peste tot în Europa, iar Peninsula Iberică a adus chiar o creștere a veniturilor de peste 2%. Numărul transporturilor și tonajul au scăzut în general din cauza economiei slabe a Germaniei, care a avut impact negativ și asupra țărilor din Europa Centrală și de Nord. Iar Food Logistics a avut și ea un an dinamic în 2023, cu venituri mai mari cu 9,7%, până la 1,4 miliarde de euro, datorită dezvoltării sucursalelor din Germania și creșterii prin achiziționarea Müller Fresh Food Logistics din Olanda și a acțiunilor rămase în Dachser Ungaria. În total, divizia Food Logistics a efectuat 10,9 milioane de expedieri, puțin mai multe decât în 2022, deși tonajul a scăzut cu 3,8%.

DHL Freight este pe locul al patrulea, cu 5,162 de miliarde de euro, cu 3,9% sub valoarea din 2022, din cauza situației economice proaste din Europa din tot timpul anului, care s-a înrăutățit în special în trimestrul al treilea. Volumele de marfă au scăzut de fapt mai mult, cu 9,2%, deci se poate spune că DHL și-a ținut bine sub control scăderea veniturilor. Și, ca și în cazul DSV, profitul brut s-a menținut destul de bine având în vedere condițiile, scăzând cu 0,2% față de 2022, până la 1,328 miliarde de euro. Pe locul al cincilea este Kuehne + Nagel, tot cu o scădere de venituri, dar mai mare, de 11,4% față de 2022, până la 4,546 de miliarde de euro. Și marja de profit a scăzut, chiar dacă nu la fel de mult, însă mai mult decât a concurenților, iar profitul brut a fost de 1,433 de miliarde de euro (-7,9%). Un aspect pozitiv însă este acela că raportul dintre EBITDA și venituri s-a îmbunătățit ușor, de la 5,5% la 5,4%.

Conform unui raport al DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din România și Europa, în prima jumătate a acestui an, industriile automotive, FMCG (bunuri de larg consum), health care (îngrijirea sănătății), tech & electronics (tehnologie și electronice) și fashion (modă) au avut cea mai mare pondere în structura activităților de import-export.

„În ciuda provocărilor din piață, topul celor mai active sectoare a rămas relativ stabil față de anul trecut, fiind condus de domeniul automotive, care a înregistrat o cerere a serviciilor de transport din portofoliul DSV Road de circa 25%. În același timp, bunurile de larg consum (FMCG) au generat 20% din totalul soluțiilor de transport, la egalitate cu sectoarele health care, tehnologie și electronice, iar industria de fashion, a avut o cotă de 15%. Dinamismul acestor sectoare și tendințele ușoare de creștere susținută a cererii impun soluții logistice și de transport flexibile și eficiente pentru a răspunde nevoilor pieței.”,

a declarat Daniel Babii, Business Development Director DSV Road.

Datele DSV Road arată o creștere în sectorul agriculturii, cu exporturi mai mari de cereale, legume, fructe și utilaje agricole în primele luni ale lui 2024. Cele mai importante destinații pentru transporturile rutiere de mărfuri din România includ Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă și Ungaria. În ciuda acestor creșteri, România înregistrează un deficit comercial, importând mai multe bunuri și servicii decât exportă. Potrivit Institutului Național de Statistică, în primele patru luni ale lui 2024, exporturile au crescut cu 0,8%, ajungând la 31,288 de miliarde de euro, iar importurile au crescut cu 1,7%, totalizând 40,609 de miliarde de euro, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior.

Activitatea de export a DSV Road a înregistrat o creștere de 22% în primele două luni din acest an, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Majorarea se datorează dezvoltării segmentului de fabricare a produselor în diverse domenii de către firme internaționale în România, în special în industria auto și cea electronică. Raportul DSV subliniază că extinderea rețelei de autostrăzi, creșterea potențialului de business și calitatea produselor românești sunt principalii factori care pot contribui la dezvoltarea exporturilor.

DSV rămâne optimist cu privire la perspectivele pentru 2024, anticipând o evoluție solidă a industriilor existente și creșteri în alte sectoare emergente. Compania estimează o creștere a cifrei de afaceri cu 10%, comparativ cu anul precedent.

„România are un potențial foarte mare în ceea ce privește transportul de mărfuri. Extinderea autostrăzilor cu până la 2.000 de km ar putea duce la o creștere de 38% a industriei și automat la o intensificare a schimburilor comerciale dintre România și țările UE. În prezent, asistăm la o creștere moderată a transporturilor susținută de numărul mai mare de clienți și de dezvoltarea anumitor sectoare, cum sunt ecommerce și automotive, unde volumele de mărfuri sunt tot mai mari. La nivel de servicii, transportul de tip grupaj este în continuare cel mai căutat, dar transportul intermodal are cea mai accelerată creștere datorită costurilor mai mici și a dorinței companiilor de a folosi metode care protejează mediul.”,

a mai completat Daniel Babii.