DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din România și Europa, estimează că industria de transport rutier de mărfuri ar putea crește cu 38% dacă rețeaua de autostrăzi din România ar ajunge la 2.000 km. În plus, schimburile comerciale ale țării noastre cu țările din UE s-ar intensifica, până la dublarea, în următorii ani, a volumului de mărfuri transportate. Printre cele mai importante destinații pentru transporturile rutiere de mărfuri ale României se numără în prezent Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă şi Ungaria, potrivit datelor companiei de transport.
Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road, amintește că schimburile comerciale ale României cu celelalte state europene au deja o tendință ascendentă, însă această creștere organică poate fi și mai mare dacă este completată rețeaua de autostrăzi. „Este un capitol la care România a suferit mult timp, iar dacă la finalul acestui deceniu vom avea dați în folosință toți cei 2.000 km, vom putea realiza cât de mult ne-a lipsit infrastructura. Autostrăzile cresc viteza (de la circa 50 km/h în prezent la circa 80 km/h) și capacitatea de transport, scad timpii de tranzit și implicit emisiile CO2, ceea ce permite încadrarea în obiectivele EGS, și ne ajută să acoperim mai rapid toate zonele din țară, astfel că unele regiuni, precum Moldova, vor avea acces la investiții majore și dezvoltare.”
Deocamdată în 2023 s-a ajuns la 1.000 km de autostradă în România, iar alți circa 1.000 km sunt pregătiți pentru următorii șase ani.
Și impactul asupra celorlalte ramuri ale economiei va fi major, în condițiile în care 70% din mărfuri sunt transportate pe cale rutieră în România, conform datelor INS din 2022.
DSV mai identifică, printre avantajele creșterii numărului de kilometri de autostradă, creșterea cu 10% a exporturilor și importurilor sau creșterea cu cel puțin 20% a capacității de transport pentru un ansamblu. În plus, creșterea economică din transporturi va fi mai mare datorită eficienței care vine din volumele mai mari și precizie în ceea ce privește timpul de tranzit va fi mai mare, ceea ce va facilita și mai mult dezvoltarea soluțiilor de urmărire a mărfurilor în timp real.
„Acești factori pot fi îmbunătățiți și mai mult când România va accede la Spațiul Schengen. Iar necesitatea unei rețele feroviare bine puse la punct este, de asemenea, un capitol care ar putea ajuta mult transporturile. Accesul facil la piața comunitară este poate cel mai mare beneficiu economic pe care îl poate avea România ca membru UE. Însă, pentru a ne bucura pe deplin de el, este important ca infrastructura să rămână un proiect de țară în anii ce vor urma”, punctează Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador în cadrul DSV Road.

Potrivit companiei, aderarea la Spațiul Schengen ar putea aduce economii de 30% la fiecare transport care trece granița, în condițiile în care în prezent pierderile sunt estimate de UNTRR la circa 2,4 miliarde de euro anual.
Printre cele mai solicitate tipuri de transport din România sunt cele de grupaj, unde DSV Road a înregistrat o creștere de 30% în prima parte a anului, și intermodal (care datorită componentei feroviare scade emisiile de CO2 chiar și cu 30%), cu un avans de 50%.
Până în 2030, România va fi pregătită pentru folosirea camioanele electrice pentru transportul de mărfuri la nivel național, nu doar la nivel local. În acest sens, 30% din transportul de mărfuri din România poate fi făcut cu ajutorul camioanelor electrice în următorii șapte ani, potrivit estimărilor DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa. Astfel, reprezentanții companiei estimează că 3 din 10 camioane pentru activitatea de transport de mărfuri în România vor fi camioane electrice, odată ce vor fi făcute investiții în implementarea de stații de încărcare în centre logistice.
„România încă nu este pregătită complet pentru folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri, însă a început să facă pași în această direcție, urmând trendul din Europa. Momentan nu sunt diferențe mari între țara noastră și alte țări din Europa la capitolul camioane electrice, urmând ritmul de adaptare internațional. De altfel, nicăieri în lume nu este încă dezvoltat transportul cu camioane electrice, în contextul în care momentan autonomia unui camion electric este de 200-500 km. Din acest punct de vedere, camioanele electrice nu pot fi folosite pe distanțe lungi, pentru transport internațional, ci doar pentru distribuție, pe distanțe scurte”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador în cadrul DSV Road.
Potrivit datelor DSV Road, în România sunt folosite deja camioane electrice pentru transport de mărfuri pe distanțe scurte, în general în orașe sau între județe. În prezent, un camion electric poate parcurge până la 10.000 km pe lună, față de 12.000-14.000 km pe lună pentru un camion care folosește combustibil fosil.
Depozitele, locuri strategice în rețeaua de stații de încărcare ale camioanelor electrice
Timpul de încărcare la o stație de încărcare rapidă este de 90 de minute pentru un camion electric, iar la o stație obișnuită de 380V timpul de încărcare este de 12 ore. De altfel, în prezent, camioanele electrice sunt încărcate în stații dedicate, însă în viitorul apropiat ar putea fi dezvoltat un sistem complet de încărcare în punctele cheie ale traseului unui camion. Astfel, depozitele ar putea deveni principalele puncte de încărcare pentru camioane electrice în România, potrivit reprezentanților DSV Road.
„În viitorul apropiat pot fi instalate stații de încărcare atât în depozite, cât și în garajele transportatorilor. Cea mai eficientă variantă pentru încărcarea camioanelor electrice rămâne perioada de staționare a acestora în depozite pe perioada de descărcare/încărcare a mărfurilor, iar o opțiune pentru încărcare completă a vehiculelor electrice este atunci când acestea ajung la bază, opțiuni care vor permite folosirea continuă a camioanelor pentru 8 ore”, consideră Mihai Teodorescu.
Folosirea camioanelor electrice pentru transportul de mărfuri face parte din planul de reducere a amprentei de carbon cu 30% până în 2030, potrivit normativelor UE, la implementarea cărora sunt obligate toate țările membre.
În prezent, însă, cea mai eficientă metodă de reducere a cantității de CO2 privind transportul de mărfuri este folosirea transportului feroviar, pe distanțe lungi, completat de folosirea camionului electric în ultima etapă din traseul de livrare a mărfurilor.
Pentru a se alinia normativelor UE, DSV Road a implementat un plan strategic de reducere a poluării, bazat pe patru piloni principali:
De asemenea, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.
La nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de 1 miliard de coroane daneze (peste 134 milioane euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România. România este una dintre cele mai importante piețe din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania DSV Road se așteaptă la o creștere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în 2021, datorită creșterii numărului de clienți și a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj și intermodal.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit