Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Upply a publicat recent a treia ediție, pentru 2022, a raportului său anual despre indicatorii financiari ai principalelor companii de transport și logistică din lume, lansat în 2021. Acesta amintește că, potrivit Transport Intelligence, piața de transport rutier a crescut anul trecut cu 20,9% în termeni nominali și cu 3,5% în termeni reali, ajungând la 450,3 milioane de euro. Dar activitatea a fost perturbată în primul semestru de izbucnirea războiului din Ucraina, ceea ce a redus cererea, și apoi și de creșterea inflației, care a scăzut consumul populației și comenzile companiilor, astfel că în ultimul trimestru volumele au fost sub nivelul din 2021.

DB Schenker își menține poziția de lider european în transportul rutier, cu venituri de 8,12 miliarde de dolari, cu 5,3% mai mari decât în 2021, și cu EBITDA ajustat de 399 de milioane de dolari, cu 42% mai mare decât în 2021. Pentru grupul german, 2022 a fost un an a fost marcat de achiziționarea transportatorului american USA Truck, contra unei sume de 435 de milioane de dolari, care vine din dorința de a deveni unul dintre liderii pieței de transport terestru din America de Nord.

Și DSV Road – aflată pe locul al treilea între operatorii europeni de transport rutier de marfă după cifra de afaceri, cu 5,86 de miliarde de dolari, cu 17,2% mai mult decât în 2021, și cu un profit brut de 1,11 miliarde de euro, cu 11,5% mai mare decât în 2021 – are ambiția de a se instala în forță în America de Nord, după ce în ultimii ani creșterea sa din afara Europei a fost mai ales prin divizia Air&Sea, Piața europeană contribuie cu 85% la veniturile companiei daneze din transport rutier, dar cea americană a înregistrat creșterea cea mai mare în 2022 și continuă să aibă potențial enorm și de creștere organică, și de creștere prin fuziuni și achiziții de firme.

Între cele două companii, pe locul al doilea în clasamentul după cifra de afaceri, este Dachser Road Logistics (care, așa cum arată autorii studiului, include transportul și depozitarea de bunuri industriale și de consum și transportul și depozitarea produselor alimentare), cu venituri de 5,99 de miliarde de dolari, cu 14,2% mai mari decât în 2021, în condițiile unui tonaj în creștere cu 0,4% și unui număr de expedieri cu 2,8% mai mic. Pentru Dachser nu există date despre costuri și profitabilitate. Conform estimărilor Transport Intelligence, piața europeană a transportului rutier de mărfuri va crește cu 1,4% în termeni reali în 2023, ajungând la 456,7 milioane de euro, deși va suferi, ca toate celelalte moduri de transport, din cauza recesiunii economice. Printre cele mai mari probleme ale operatorilor de transport rutier se numără în continuare criza de șoferi, mai ales că mulți dintre ei urmează să se pensioneze în următorii ani, astfel că IRU estimează dublarea posturilor neocupate până în 2026, și costurile în creștere din cauza presiunii de ecologizare, care necesită investiții semnificative. Or, mai ales când marjele de profit sunt atât de mici, este dificil ca transportatorii rutieri de mărfuri să poată finanța tranziția verde fără sprijin masiv sau fără a crește tarifele.

Sursă foto: DB Schenker (https://www.dbschenker.com/usa/business/transport/land-transport/sustainability)

Aceasta este concluzia unei analize realizate de DSV Road – a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din Europa – din care mai reiese că România ar putea atrage investiții de miliarde de euro dacă ar avea o rețea feroviară performantă.

Chiar și fără această infrastructură, țara noastră devine un pol tot mai important pentru transportul intermodal de mărfuri, datorită costurilor scăzute și posibilității de a reduce impactul asupra mediului. Astfel, cererea a crescut cu 50% în prima jumătate din 2023 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, un interes mai mare pentru acest tip de transport existând în retail, industrie și produse chimice, conform datelor DSV Road. „Interesul companiilor pentru transportarea mărfurilor pe rute feroviare și rutiere este la cel mai mare nivel din ultimii 10 ani, intermodalul fiind preferat în special pentru mărfuri voluminoase și din categoria ADR. Cea mai intensă activitate este în Curtici, cel mai mare nod intermodal din Europa de Est, care este atractiv pentru investitori. Dar Curtici este doar o mică parte din potențialul infinit pe care l-ar avea România”, declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.

În primul semestru din 2023, DSV Road a transportat 219.000 t de marfă prin transport combinat feroviar și rutier, intermodalul fiind pe locul al doilea în topul celor mai solicitate servicii din portofoliul companiei, după grupaje.

Transportul intermodal este preferat de companiile din România pentru disponibilitatea capacității stabile, costurile mai puțin fluctuante comparativ cu cele de transport rutier, capacitatea utilă de încărcare mărită și mai ales pentru impactul redus asupra mediului – potențialul său de reducere a emisiilor de carbon fiind de până la 70%.

În aceste condiții, „anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru transportul intermodal în România în viitorul apropiat, deoarece este o soluție verde ideală. Companiile caută tot mai mult servicii sustenabile pentru a obține certificări de reducere a emisiilor de carbon, ca parte a strategiei lor ESG și din motive comerciale, iar noi, la DSV Road, avem responsabilitatea de a încuraja și de a facilita reducerea impactului asupra mediului și atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale clienților”, declară Mihai Teodorescu, Country General Manager Road România și Sustainability Ambassador.

De altfel, DSV Road are în plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimând, până la finalul anului, o dublare a cererii pentru soluții de transport verde în România față de 2022.

Alinierea la standardele și directivele UE a dus la o creștere a interesului companiilor pentru reducerea cantității de dioxid de carbon și, implicit, pentru implementarea soluțiilor Green Transport de la DSV Road: monitorizarea cantității de CO2 prin cea mai avansată tehnologie de analiză (CO2 Reporting Tool), folosirea transportului rutier pe baza biocombustibilului și optimizarea lanțului de aprovizionare pentru reducerea amprentei de carbon.

De asemenea, la nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finanțare în valoare totală de un miliard de coroane daneze (peste 134 de milioane de euro), din care pot fi atrase investiții în programe de ESG, de reducere a CO2 și de protejare a mediului în România, cu scopul de a diminua cu până la 40% cantitatea de emisii de carbon până în 2030, inclusiv la noi în țară.