Autocamionul Mercedes-Benz cu baterii electrice pentru transportul de marfă pe distanțe lungi este pe drum. Mercedes-Benz Trucks va prezenta în premieră mondială, pe 10 octombrie anul acesta, versiunea de serie a modelului anterior eActros LongHaul, cu un nou design și cu noul nume eActros 600. Denumirea 600 provine de la capacitatea bateriei în kWh – ca la eActros 300/400 pentru transportul de distribuție. Capacitatea ridicată a bateriei și o nouă punte de acționare electrică deosebit de eficientă, dezvoltată în cadrul companiei, permit o autonomie de aproximativ 500 km fără încărcare intermediară.
Datorită consumului redus de energie, e-truck-ul, comercializat sub denumirea de „New eActros 600″, se dorește a fi cel mai economic camion de transport pe distanțe lungi de la Mercedes-Benz Trucks pentru clienți, în comparație cu Actros diesel convențional. Producătorul se așteaptă ca e-truck-ul să accelereze în mod semnificativ transformarea de amploare a transportului rutier de marfă către un sistem de propulsie neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2.
De la prima apariție a camionului electric ca „prototip conceptual” la IAA Transportation 2022, la uzina Mercedes-Benz din Wörth au fost construite alte vehicule de testare – cu componente centrale provenind de la uzinele Mercedes-Benz din Mannheim, Kassel și Gaggenau. Prototipurile vehiculului au fost supuse la teste în timpul testelor de iarnă în Finlanda, la începutul anului.
În prezent, se construiește o flotă de aproximativ 50 de vehicule prototip, care este, de asemenea, planificată să intre în teste practice cu primii clienți în etapa următoare. În același timp, cele patru uzine se pregătesc intensiv pentru producția de serie a eActros 600 sau a unor componente importante. Producția în serie a e-camionului este planificată pentru anul 2024.
Un nou limbaj de design pentru cabina șoferului de la eActros 600 rupe cu aspectul familiar al seriei de modele Actros, preia elemente de design de la prototipul concept prezentat la IAA și le continuă cu linii clare și un design aerodinamic. Interiorul este, de asemenea, modernizat.
Trei pachete de baterii oferă modelului eActros 600 o capacitate totală instalată de peste 600 kWh în producția de serie, iar două motoare electrice ca parte a noului e-axle generează o putere continuă de 400 kW, precum și o putere de vârf de peste 600 kW. În plus față de unitatea tractoare, Mercedes-Benz Trucks va produce și variante rigide ale eActros 600 chiar la lansarea pe piață. Acest lucru va oferi clienților numeroase alte posibile cazuri de utilizare în transportul complet electric. Inginerii de dezvoltare de la Mercedes-Benz Trucks proiectează eActros 600 astfel încât vehiculul și componentele sale să îndeplinească aceleași cerințe de durabilitate ca și un Actros convențional greu comparabil pentru distanțe lungi. Aceasta înseamnă 1,2 milioane km pe șosea pe o perioadă de 10 ani.
Bateriile utilizate în eActros 600 folosesc tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fer (LFP). Acestea se caracterizează, în primul rând, printr-o durată de viață lungă și mai multă energie utilizabilă. Dezvoltatorii de la Mercedes-Benz Trucks urmăresc ca bateriile modelului de serie eActros 600 să poată fi încărcate de la 20% la 80% în mai puțin de 30 de minute la o stație de încărcare cu o putere de aproximativ 1MW.
Nucleul conceptului Mercedes-Benz Trucks pentru transportul pe distanțe lungi cu baterii electrice este de a oferi clienților o soluție holistică constând în tehnologia vehiculelor, consultanță, infrastructură de încărcare și servicii. eActros 600 este planificat pentru a fi alegerea potrivită pentru clienți în ceea ce privește rentabilitatea, durabilitatea și fiabilitatea.
Experiența acumulată din construcția prototipurilor la uzina Wörth este încorporată în dezvoltarea de serie
eActros 600 va fi produs pe linia de asamblare existentă la uzina de producție din Wörth, în paralel și în mod flexibil alături de autocamioanele care vor fi echipate cu propulsie diesel. Componentele de acționare electrică vor fi, de asemenea, instalate în această locație. Puntea electronică, bateriile de înaltă tensiune și cutia frontală, un modul tehnologic complex, sunt montate în mai multe etape de producție.
Odată ce toate componentele de înaltă tensiune au fost instalate, întregul sistem este pus în funcțiune, iar autocamionul este gata de plecare. Pentru a pregăti în mod optim producția de serie, ceea ce se numește echipa de pornire a producției lucrează îndeaproape cu dezvoltatorii. Acest lucru garantează că experiența dobândită în urma construirii prototipurilor este încorporată în dezvoltarea ulterioară a vehiculului. În prezent, vehiculele prototip sunt construite pe linia de asamblare cât mai aproape posibil de producția de serie.
Uzinele Mercedes-Benz din Mannheim, Gaggenau și Kassel furnizează componente cheie
Uzinele de componente Mannheim, Kassel și Gaggenau joacă, de asemenea, un rol important în electrificarea portofoliului de produse. La fel ca și uzina din Wörth, toate cele trei locații se află în prezent în proces de renunțare la tehnologia diesel pentru a deveni centre de competență pentru componente de acționare electrică.
DB Schenker va implementa 100 de autotractoare electrice în rețeaua sa europeană începând cu 2024, continuând să testeze în același timp și alte soluții pentru transportul pe distanțe lungi.
Modelul Mercedes-Benz eActros LongHaul a fost ales pentru acest proiect și va intra în producția de serie anul viitor.Promisiunea unei autonomii de până la 500 km fără reîncărcare l-a convins pe Cyrille Bonjean, șeful departamentului de transport terestru al DB Schenker Europe, să facă pasul cel mare.
„Cu eActros LongHaul va fi posibil să folosim vehicule electrice alimentate cu baterii pentru cursele pe distanțe lungi. Vom folosi aceste vehicule pentru transportul cutiilor mobile și în rețeaua noastră de grupaj”.
În Franța, DB Schenker a testat şi semiremorcile Krone echipate cu o punte electrificată Trailer Dynamics în condiții reale. Rezultatele au fost impresionante, cu un consum de motorină redus cu 24-55% față de o remorcă normală.
Puntea electrificată M300 dezvoltată de Trailer Dynamics este utilizată pentru a susține motorul tractorului la pornire sau la urcarea unei pante, dar ar putea fi folosită și pentru a crește autonomia unei combinații 100% electrice. Conform rezultatelor testelor, economiile de combustibil variază între 24 și 55%, în funcție de topografie sau de tipul de drum. O altă constatare interesantă este faptul că sistemul este capabil să prezică economiile în avans cu o precizie de peste 99%.
Prin urmare, DB Schenker, care a plasat deja o precomandă pentru 2.000 de sisteme Trailer Dynamics, va continua testele în rețeaua sa pe parcursul anului 2023.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit