In intampinarea politicii Uniunii Europene de reducere rapida a emisiilor poluante, mai multi operatori de transport au prospectat piata, in vederea gasirii unor alternative viabile. Daca propulsia electrica ridica inca multe piedici, in special pentru transportul de marfuri, din cauza autonomiei reduse a vehiculelor, gazul natural este o solutie mult mai potrivita, fiind mult mai ieftin si asigurand o autonomie suficienta.
Presiunea pe sectorul transporturilor rutiere de reducere a emisiilor poluante este mare, poate mult prea mare si cu sanctiuni mult prea drastice comparativ cu alte sectoare ale industriei – transporturile maritime sau aeriene – care, este adevarat, nu polueaza in interiorul oraselor, ci in mediul inconjurator ca atare. Daca este corecta sau nu aceasta abordare este o discutie separata. Cert este insa ca obiectivele pe urmatorii 10 ani la nivel european sunt foarte ambitioase si necesita investitii masive din partea autoritatilor locale, dar si a operatorilor de transport deopotriva. Si asta deoarece se promoveaza cu precadere tehnologia electrica, foarte scumpa si, deocamdata, destul de restrictiva.
Din fericire insa, nu doar politicienii sunt preocupati de protejarea mediului, ci si numerosi carausi sau beneficiari de servicii de transport, care au preluat initiativa reducerii poluarii inainte ca acest lucru sa devina imperativ. Cum investitia in tehnologia electrica este mult prea scumpa pentru a putea fi amortizata in conditiile pietei concurentiale, iar pentru transportul pe distante lungi oricum nu este fezabila, o alternativa atractiva a fost identificata in propulsia pe gaz natural. Acesta din urma nu este o noutate, insa pana recent nu i-a fost acordata suficienta atentie. Acum, gazul a fost recunoscut ca o alternativa viabila pentru toate tipurile de vehicule si mai ales pentru camioane, iar din experienta practica a rezultat ca este si mult mai economic decat carburantii fosili. Foarte incurajatoare a fost includerea gazului natural intre combustibilii ecologici acceptati de catre Comisia Europeana.
Economii cu carburantul de 15-100%
In urma prospectarii pietei pentru a gasi solutii de reducere a amprentei de carbon, Mega Image a identificat doua variante: camioanele electrice sau cele cu sistem de propulsie pe gaz. In cazul celor dintai au fost intampinate dificultati in special pe partea de intretinere si servisare pe teritoriul Romaniei. In cazul vehiculelor pe gaz natural comprimat (CNG), gratie deschiderii din partea furnizorilor, proiectul a mers mai departe, iar in 2017 a fost lansata prima comanda pentru camioane pe CNG, chiar daca la momentul respectiv nu erau inca statii de alimentare in tara si s-a optat pentru investitia intr-o statie de incinta.
In urma derularii proiectului pilot s-a constatat ca, la un parcurs de 7.000 km, costul cu carburantul s-a redus intre 15 si 25% per vehicul. „In functie de situatiile de trafic si de perioada din zi cand se face aprovizionarea, consumul se poate situa intre 15 si 25 kg gaz/100 km. Pe langa economia de cost, vehiculele pe CNG sunt prietenoase cu mediul. Este adevarat ca pretul de achizitie este putin mai mare decat cel al camioanelor cu sistem de propulsie pe combustibil fosil, insa se obtin economii importante din costul cu combustibilul. O comparatie clara se va putea face insa dupa cinci ani, pe un ciclu complet de functionare, care sa includa si reviziile si reparatiile aferente. Din informatiile partiale, mentenanta se face putin mai des decat la camioanele clasice“, a declarat Emil Aringhe, director de transport Mega Image.
Camioanele pe LNG economisesc pana la 3.000 de euro/luna la international
Skip Trans, parte a Jost Group, din Belgia, a ales pentru transportul intra-comunitar camioane pe gaz natural lichefiat (LNG), intrucat beneficiarii occidentali pun mare pret pe reducerea poluarii si solicita in mod special vehicule ecologice. „Costurile de operare sunt reduse considerabil, iar acest lucru a inclinat balanta in favoarea LNG. Camionul de acest tip este alimentat cu aproximativ 400 l, astfel ca se obtine o tona suplimentar la incarcare. La 10.000 km, cat parcurge un camion intr-o luna, economia este de circa 1.600 de euro, in functie si de greutatea incarcaturii, care influenteaza consumul de gaz intre 23 si 26 l/100 km. Mai mult, in Germania, unde opereaza aproximativ 20% din flota Skip Trans, pentru vehiculele pe LNG nu se percep taxe de drum, ceea ce reprezinta o economie suplimentara de 1.000-1.500 de euro/luna comparativ cu un vehicul conventional. Putem vorbi astfel de o economie in costurile de operare de circa 3.000 de euro/luna in Germania si de 2.600 de euro/luna in alte tari occidentale. De altfel, se preconizeaza ca Germania va reduce in viitor accesul camioanelor diesel in incinta oraselor, astfel ca operatorii care vor fi pregatiti cu flota ecologica vor avea un avantaj si isi vor putea pastra clientii“, a explicat Radu Hoza, director de transport Skip Trans.
In ceea ce priveste costul de achizitie, daca pentru un autotractor diesel nou din categoria premium pretul este de 89.000 de euro, un autotractor pe LNG costa putin peste 100.000 de euro. Diferenta se amortizeaza insa rapid, in aproximativ jumatate de an, plus ca sistemul ecologic de propulsie garanteaza acces in orice parte a orasului.
Flota de 30 de camioane pe LNG a Skip Trans a intrat in operare la inceputul acestui an, iar pana la sfarsitul lui mai parcursese deja 50.000 km. Prin urmare, nu s-a putut face inca o evaluare exacta a costurilor cu reviziile, insa cu siguranta nu vor fi diferente mari fata de vehiculele diesel, este de parere Radu Horza. Iar achizitiile de camioane pe LNG vor continua.
„Din pacate, in Romania nu sunt statii de LNG si chiar si in Occident infrastructura este in curs de dezvoltare: Germania are doua statii, Olanda si Belgia, cate una. Un camion pe LNG are o autonomie de 1.400-1.500 km, in functie de greutatea incarcaturii. Astfel, cursele trebuie foarte bine calculate, pentru a se putea ajunge la alimentare. Grupul are insa in plan investitia intr-o statie proprie pentru LNG la sediul din Belgia, care sa asigure flexibilitate sporita, dar si un pret mai mic, gratie achizitiei vrac. La ora actuala, pretul LNG la statiile publice este de 1 euro/l, fata de 1,4 euro/l la motorina“, a explicat directorul Skip Trans.
Lobby pentru o legislatie pro-activa in Romania
Este trist faptul ca Romania, care are rezerve bogate de gaze naturale, este pe ultimul loc la capitolul infrastructura de alimentare cu CNG, iar despre LNG nu se poate pune problema. „Simtind o buna oportunitate de a imbina interesul de busines cu responsabilitatea sociala, in 2015 am gandit si am pus in aplicare un plan de afaceri la pachet, prin achizitia unui service auto (actualul Antares Motors, situat in Ramnicu-Valcea, la drumul european, unde vom face conversia masinilor pe CNG), construirea de catre Denisson Energy a primei statii publice de alimentare cu CNG din Romania, in incinta Antares Motors, si achizitia a 20 de minibusuri Iveco pe CNG pentru Antares Transport. Un an mai tarziu am avut sansa sa obtinem o finantare europeana, pentru construirea primei retele de statii de alimentare cu CNG, proiect aflat in derulare, in principalele orase de pe culoarele pan-europene: Arad, Timisoara, Deva, Sibiu, Pitesti, Bucuresti, Constanta, Craiova si Drobeta Turnu-Severin. Estimam ca piata se va dezvolta rapid, avand in vedere multiplele avantaje ale acestui carburant ecologic si tendintele evidente de inlocuire a combustibililor traditionali cu carburanti ecologici la nivel european si global“, a declarat Dumitru Becsenescu, presedintele grupului de firme Antares si presedintele Asociatiei Gazului Natural pentru Vehicule – NGVA Romania.
Antares Motors a inceput si un proiect de conversie pe CNG a autoturismelor diesel sau benzina, obtinandu-se economii semnificative. „Practic, un autoturism cu un consum de benzina de 7,5 l/100 km are un consum echivalent de 4,2 kg de CNG, ceea ce se traduce intr-un cost de aproximativ doua ori mai mic. In plus, trebuie avute in vedere si celelalte beneficii, gazul natural comprimat prelungind viata motorului prin arderile mult mai bune si fiind mult superior in materie de sanatate a populatiei si de siguranta rutiera.“
Din pacate, legislatia romaneasca inca ridica piedici in promovarea si dezvoltarea utilizarii gazului in tara noastra. NGVA Romania a prezentat Ministerului Mediului un proiect de sustinere printr-un program de conversie a autovehiculelor de pe benzina pe CNG. „Beneficiile sunt evidente din punct de vedere al poluarii, un vehicul poluant fiind transformat in doar o zi intr-unul cu emisii mult reduse. Cu suma de 10.000 de euro oferita pentru cumpararea unei masini electrice se pot converti 12,5 vehicule pe CNG, cu de patru ori mai multa eficienta in materie de reducere a emisiilor de CO2 si cu pana la 99% mai putine emisii de particule fine si oxizi de azot, extrem de daunatoare sanatatii. Principala categorie vizata aici este cea a vehiculelor care ruleaza zilnic multi kilometri si care polueaza foarte mult, cum ar fi taxiurile si masinile de flota.
Obiectivul Denisson Energy si al Asociatiei NGVA Romania este ca pana la finele lui 2019 sa fie functionale sase statii publice de CNG. Instalatia de comprimare este cea mai costisitoare componenta a unei statii de CNG si in functie de capacitatea acesteia timpul de alimentare poate fi mai mare sau mai mic. In directa legatura cu capacitatea, pretul instalatiei poate varia intre 10.000 si 200.000 de euro. „Am decis sa achizitionam echipamentele cele mai performante, statii de comprimare CNG de 1.080 m³/ora, astfel incat timpul necesar alimentarii sa nu fie mai mare decat la carburantii conventionali“, a explicat presedintele NGVA Romania.
Statiile CNG cu autoservire ar rezolva multe probleme logistice
„Din vara anului trecut ne confruntam cu un vid de legislatie si lucram, impreuna cu reprezentantii institutiilor responsabile de legiferare, la crearea unui cadru legislativ eficient, modern si in acord cu legislatia europeana. Acesta ar trebui sa includa si reglementarea sistemului self-service, foarte des intalnit in statele europene, sistem ce va stimula dezvoltarea pietei prin eliminarea proceselor birocratice de instruire a personalului si reducerea costurile de operare a statiilor, cu impact direct asupra cresterii apetitului de a investi si satisfactiei clientilor. Din punct de vedere al operarii, statiile cu autoservire sunt la dispozitia clientilor non-stop si sunt mai sigure gratie sistemelor de detectie si automatizarii performante. In Italia, o piata cu peste 1.000 de statii de CNG, nu au existat incidente cu victime in aceste statii in ultimii 20 de ani“, a precizat Becsenescu.
Presedintele NGVA Romania a concluzionat spunand ca nu a avut niciun fel de probleme cu cele 20 de minibusuri pe CNG in cei aproape patru ani de cand Antares Transport le exploateaza, toate achizitiile viitoare urmand sa fie exclusiv vehicule pe CNG. In plus, este incurajator faptul ca numeroase companii de transport marfa si calatori au decis sa investeasca in flote pe gaz natural comprimat, gratie beneficiilor ecologice, dar mai ales economice ale acestui carburant.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit