Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evoluția transportului rutier de marfă din Spania (în milioane tkm)

Transportul rutier și transportul feroviar de marfă din Spania au avut în 2023 un an dificil, în ciuda situației economice mai bune decât în alte țări din zona euro, arată o analiză Upply (Spain : 2023 review of land freight transport (upply.com)).

Concret, a fost observată o scădere de 1,25%, până la 263,4 miliarde tkm, a activității totale a transportatorilor spanioli, după ce și în 2022 fusese o scădere de 1,3%, până la 266,7 miliarde de tkm, iar în 2021 avusese loc o redresare semnificativă (+11,4%), care a făcut posibilă depășirea nivelului de dinaintea crizei Covid. Defalcat însă, este vorba de o creștere bruscă în primul trimestru al anului (11,8%), urmată de o scădere în următoarele trei trimestre.

În intregul an 2023, transportul intern a stagnat (+0,1%), iar cel internațional s-a contractat cu 4%, cu o scădere de 3,8% a exporturilor (44,7 miliarde tkm) și de 5,5% a importurilor (33,2 miliarde tkm).

Cabotajul a înregistrat o ușoară creștere de 0,4%, până la 7,2 miliarde tkm. În total, scăderea cumulată a pieței interne și internaționale a fost de 2,5% față de 2022.

Evoluția în tone însă a fost semnificativ diferită: în 2022 a fost o scădere de 2,4%, până la 1,59 de miliarde, iar în 2023, o creștere cu 0,9%, până la 1,6 miliarde de tone, obținută ca urmare a scăderii mari, de 5%, la internațional, și a creșterii de 1,2% la intern.

Transportul feroviar de marfă a scăzut cu 1,7% în 2023, până la 9,6 miliarde tkm, după ce în 2022 a stagnat (+0,2%), și nu s-a recuperat pierderea din timpul pandemiei, câtă vreme traficul din 2023 a fost cu 5% mai mic decât vârful din 2019.

Aceste rezultate au fost obținute în condițiile în care, după revenirea puternică post-Covid, economia spaniolă a intrat într-o fază de încetinire, dar PIB, a crescut cu 2,5% în 2023, comparativ cu 0,4% în zona euro. Cele mai recente prognoze ale Băncii Spaniei, publicate în iunie 2024, prevăd o creștere de 2,3% în 2024, de 1,9% în 2025 și de 1,7% în 2026, deci se menține diferența față de zona euro, iar consumul și investițiile gospodăriilor se estimează că vor fi principalele motive ale acestei creșteri.

Spania a cunoscut, ca și alte țări europene, o încetinire a creșterii indicelui prețurilor de consum publicat de Institutul Național de Statistică (INE). Acesta a atins un vârf de 10,8%/an în iulie 2022, după care a scăzut la 5,7% în decembrie 2022 și la 3,1% în decembrie 2023. Ca și în alte țări europene, se constată o dezinflație clară a bunurilor manufacturate și o rezistență a serviciilor, dar tendința generală este de scădere în continuare a inflației. Economiștii se așteaptă la creșteri ale mediilor anuale de 3,1% în 2024 și de 2,3% în 2025, în timp ce Banca Spaniei este mai optimistă și estimează creșteri de 3%, respectiv 2%, pe baza indicelui armonizat.

Exporturile Spaniei au scăzut în 2023 cu 1,4% ca valoare, până la 383,7 miliarde de euro, iar importurile cu 7,2%, până la 424,2 miliarde de euro, astfel că deficitul balanței comerciale a fost redus de la 68,1 la 40,5 miliarde de euro (-40%).

În a doua jumătate a anului trecut, Spania a fost afectată de consecințele încetinirii economiilor UE, dar au existat și creșteri de volume de export în Polonia (10,1%), Germania (6,9%) și Italia (5%). Iar exporturile în Franța au stagnat (-0,2%).

63% din exporturile Spaniei au fost în țări UE, iar volumele către Regatul Unit au crescut cu 6,1%.

În ceea ce privește volumele de import, ele au scăzut cu 5,4%. Importurile din țări UE, care reprezintă 49,3% din total, au crescut cu 2,4% ca valoare, creșteri mai mari fiind ale celor din Germania (9,2%, în special automobile, pentru care Germania este principalul furnizor), România (12,5%) și Polonia (8,6%), iar scăderi, în special din Franța (-3,2%) și Regatul Unit (-3,9%).

O analiză recentă realizată de Upply arată cum a influențat concret încetinirea economiei spaniole în 2022 dezvoltarea transportului de marfă rutier, feroviar, maritim și aerian, consecințele fiind amplificate și de tensiunile din plan internaționale.

PIB-ul spaniol a crescut cu 5,5% în 2022, dar creșterea a încetinit de la un trimestru las altul.

În aceste condiții, cel mai recent sondaj al Ministerului Transporturilor, Mobilității și Dezvoltării Urbane din Spania (MITMA) relevă o scădere a activității globale de transport rutier de 1,3% în 2022, până la 266,7 miliarde de tone-kilometru (tkm). Acest rezultat este obținut în condițiile în care piața internă a scăzut cu 2,5%, dar activitatea internațională a crescut cu 1,2%.

Potrivit Comisiei Naționale pentru Piețe și Concurență (CNMC), organismul de reglementare pentru transportul feroviar de mărfuri și pasageri din Spania, traficul feroviar general pentru cele 10 companii care desfășoară această activitate a ajuns la 23,99 Mt în 2022, în scădere cu 6,2% față de anul precedent. Iar traficul exprimat în tone-kilometru este în ușoară creștere, de 0,9%, până la 10,53 de milioane tkm.

Traficul portuar, unde Spania este un actor important la nivel european, a ajuns la 548 Mt în 2022, în creștere cu 3% față de 2021, potrivit cifrelor publicate de Puertos del Estado, organismul public responsabil pentru porturile comerciale ale Spaniei. Rezultatul este încă ușor sub vârful atins în 2019 (552 Mt), iar deficitul este puțin probabil să fie recuperat în 2023, deoarece cifrele pentru primele șase luni arată o scădere cu 3,8% a traficului. În sfârșit, în ceea ce privește transport aerian, unde Spania nu este printre marii jucători europeni, nivelul din 2022 a crescut foarte ușor, cu 0,2%, față de 2021, și a depășit din nou pragul de un milion de tone, dar rămâne cu 6,5% sub nivelul din 2019. Statisticile pentru primele șase luni din 2023 arată însă o creștere generală de 2,8%, până la 507.543 t, cu 1,6% mai mult decât în 2019.