Comisia Europeană a redeschis în mai 2025 procedura de infringement împotriva Italiei pentru neaplicarea integrală a Directivei (UE) 2019/520, care vizează introducerea unui sistem unic de taxare electronică interoperabilă – cunoscut sub numele de EETS (European Electronic Tolling Service). Epicentrul acestui nou conflict între Bruxelles și Roma: Sicilia, singura regiune italiană unde serviciul încă nu este disponibil, blocând astfel mobilitatea fluentă în rețeaua rutieră europeană.
Deși alte regiuni din Italia au făcut progrese în negocierile dintre operatorii de infrastructură și furnizorii de servicii EETS, Sicilia rămâne în afara sistemului, obligând șoferii – în special pe cei din transportul internațional de marfă – să apeleze la contracte și echipamente multiple. Această fragmentare contravine principiilor directivei europene, care impune implementarea unui dispozitiv unic de taxare valabil în întreaga UE și compatibil cu tehnologii precum recunoașterea plăcuțelor de înmatriculare (ANPR), poziționarea satelitară (GNSS) sau microundele DSRC.
Italia riscă acum să fie adusă în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene dacă nu oferă un răspuns convingător în termen de două luni. Miza nu este doar tehnică, ci și politică și economică: absența sistemului în Sicilia afectează libera circulație, uniformitatea pieței unice și eficiența recuperării transfrontaliere a taxelor neplătite, aspecte-cheie într-o Europă tot mai integrată din punct de vedere logistic.
Directiva prevede că fiecare furnizor autorizat are la dispoziție maximum doi ani pentru a acoperi un „domeniu EETS” – adică o rețea rutieră unde se aplică taxarea. Faptul că Sicilia, o zonă insulară crucială în lanțurile de transport din sudul Europei, nu a fost integrată până acum, arată lipsa unei voințe administrative sau întârzieri în cooperarea cu operatorii locali.
Acesta nu este un caz izolat. Italia figurează și în alte proceduri de infringement în domeniul mobilității, semn că modernizarea infrastructurii digitale și armonizarea cu normele europene continuă să fie un punct sensibil pentru autoritățile naționale.
Compania Națională de Autostrăzi din Slovacia a anunțat că începând cu 15 martie vor fi puse în funcțiune sistemele altor patru companii care vor permite plata taxei de drum din această țară. Astfel, transportatorii nu vor trebui să aibă o unitate de taxare diferită pentru fiecare stat și vor primi o singură factură. În afară de acest avantaj legate de confort însă, ei nu vor economisi niciun cent din taxa colectată, deoarece tarifele sunt aceleași atât pentru furnizorii naționali, cât și pentru cei europeni. Deci statul este singurul care beneficiază financiar de introducerea taxei de drum europene în Slovacia, de la care se așteaptă să aducă la buget zeci de milioane de euro pe an și care presupune costuri mai mici pentru stat în cazul EETS decât pentru actualul SkyToll.
Asociația ČESMAD Slovacia sprijină introducerea sistemului european de colectare a taxelor rutiere (EETS) și afirmă că o concurență mai mare între operatori și niște costuri mai mici pentru stat sunt cu siguranță un pas în direcția bună. Pe de altă parte, asociației i s-ar părea corect ca statul să împartă economia realizată prin trecerea la noul sistem cu transportatorii, așa cum a fost convenit cu o serie de miniștri anteriori ai transporturilor, dar cum nu s-a întâmplat în practică până în prezent. Statul ar trebui să transpună economiile obținute, de exemplu, într-un impozit mai mic pe autovehicule, iar ČESMAD Slovacia face apel la transportatori să nu treacă la EETS până când aceste promisiuni nu devin realitate.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit