Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Viceministrul ucrainean al transporturilor, Mustafa Najem, explică faptul că prioritatea Ucrainei este de a scoate mașinile încărcate, nu de a scoate mașinile goale. Acesta se plânge că autoritățile poloneze au cerut ca autovehiculele fără încărcătură să aibă prioritate să treacă granița mai repede, în timp ce cele cu marfă stau pe loc, însă această solicitare îi ajută doar pe transportatorii polonezi, care intră cu marfă în Ucraina, dar ies fără încărcătură. În schimb, camioanele ucrainene, care ies cu marfă din Ucraina, stau în coadă.

„Trebuie să le permiteți transportatorilor noștri să treacă granițele mai repede”, afirmă Najem.

Polonezii se apără și spun că vehiculele poloneze nu au luat încărcături de retur, deoarece tarifele sunt mici, iar timpul pierdut la punctul de trecere a frontierei a făcut imposibilă efectuarea transporturilor de ajutor umanitar. Ministerele polonez și ucrainean au convenit ca, în schimbul eliminării autorizațiilor, printre altele, mașinile care se întorc goale să nu mai stea la cozi cu încărcăturile lor. Timp de 3 săptămâni, totul a funcționat fără probleme, iar apoi Ucraina a început să permită doar accesul autocisternelor care merg după combustibil pe aceste benzi. Yagodin și Krakovets au voie să elibereze semiremorcile goale, care sunt puține, poate 100 pe schimb. Mașinile care se întorc goale nu le blochează pe cele încărcate.

Acum toată lumea stă câte 10 zile la cozi lungi. Situația de la punctele de trecere a frontierei este foarte dificilă, deoarece ucrainenii au închis peste noapte culoarul liber pentru cei care se întorceau neîncărcați. În plus, la Korczowa, toate ghișeele vamale nu sunt deservite de personal. De asemenea, există doar un singur aparat cu raze X, astfel încât o mașină așteaptă uneori 14 ore pentru inspecție.

La granițe există situații periculoase între șoferi. Tensiunile sunt foarte mari după ce stau acolo câte 7-8 zile în coadă.

La punctul de trecere au avut loc deja incidente corp la corp, iar șoferii ucraineni au spart geamurile și oglinzile camioanelor care circulau goale spre terminal. „Metodele de impunere a noului ordin prin forță sunt inacceptabile, șoferii noștri sunt agresați de șoferii care așteaptă la coadă. Dacă trebuie să schimbăm regulile, avem autoritățile necesare, dar acolo unde există un acord, acesta se aplică ambelor părți. Transportând încărcături umanitare (necomerciale), acestea pot folosi culoarul liber pentru a se întoarce”, afirmă președintele Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali, Jan Buczek.

Ucrainenii consideră că ritmul de inspecție ar trebui să fie mai alert. Se așteaptă ca până la 1.000 de camioane pe zi să treacă granița în Koroszczyn. Dar zilnic, în medie, doar 550 de camioane pot trece granița în Polonia, fie că vorbim de camioane cu sau fără încărcătură.

Ucrainenii susțin că sunt de acord să permită libera trecere a camioanelor fără încărcătură, însă și vameșii polonezi să se asigure că pot vămui zilnic 1000 de camioane care vin din Ucraina. Ei susțin că în iunie au intrat în Polonia prin punctul de trecere Krakowiec în medie 736 de camioane, iar în iulie, 1.694.

Ministrul adjunct Najem amintește că personalul de la Krakowiec a crescut cu 50%, iar la Jagodzin cu 20%. Principala problemă este controlul fitosanitar din partea poloneză. Sunt transportatori care susțin că unele camioane au fost ținute 26 până la 32 de zile în vama poloneză Klaipeda în așteptarea inspecției veterinare. ‘Funcționarii au decis că documentele au fost prost întocmite, am eliberat certificatul de 5 ori. În Dorohusk, linia telefonică de urgență nu a fost de ajutor, deoarece nu sunt parte în proces și nu pot face nimic. Abia atunci când clientul american s-a mișcat și consulul a cerut ajutorul serviciului veterinar, problema a fost”, subliniază transportatorul ucrainean.

Administrația Națională a Fiscului subliniază că inspecțiile fitosanitare sunt adesea prelungite inutil din cauza unor erori de documentare. De exemplu, Inspecția veterinară semnalează că, în timpul depunerii cererilor de control, se identifică erori în furnizarea datelor entităților și greșeli de scriere neîncetate (privind numărul de înmatriculare al mașinii, numărul certificatului de sănătate, greutatea, cantitatea etc.) la completarea documentului sanitar comunitar. Oficialii constată deficiențe și în documentația depusă pentru controalele veterinare.

Inspectoratul sanitar de stat are rezerve similare

Inspecția veterinară a introdus controale de noapte la punctul de trecere Hrebenne timp de 9 zile în septembrie. Poliția de frontieră a separat verificarea vehiculelor ușoare de cea a vehiculelor grele. De la 1 septembrie până pe 30 noiembrie, vehiculele grele cu o greutate totală admisă de până la 7,5 tone vor fi vămuite numai la punctele de trecere a frontierei rutiere mai mici.