Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ETF a găzduit cea de-a doua ediție anuală a Zilei europene împotriva oboselii șoferilor. Această zi de acțiune, desfășurată în cea mai lungă zi a anului, a continuat impulsul creat de campania inaugurală din 2023, atrăgând atenția asupra problemei critice a oboselii șoferilor în sectorul transportului rutier. Coordonat cu filialele ETF din întreaga Europă, evenimentul a subliniat condițiile solicitante pe care șoferii profesioniști le suportă zilnic.

Potrivit federației europene a sindicatelor din transporturi ETF, doi din trei șoferi de camioane se simt obosiți în mod regulat la volan. În plus, între un sfert și aproape o treime dintre șoferi au recunoscut că au adormit la volan cel puțin o dată în ultimele 12 luni. “Nu suntem surprinși că șoferii profesioniști încă conduc obosiți”, spune Frank Moreels, președintele UBT-FGTB. “De ani de zile, această profesie este caracterizată de un echilibru deficitar între viața profesională și cea privată, cu zile lungi de lucru, salarii mici, obligația de a lucra în timpul pauzelor, perioade de odihnă și de somn întrerupte și un program de lucru imprevizibil.”

Operatorii de transport marfă, sindicatele, dar și managerii parcărilor de camioane solicită Comisiei Europene să se susțină construirea, modernizarea și finanțarea zonelor de parcare sigure și securizate pentru vehiculele comerciale în următorii trei ani.

Într-o scrisoare comună adresată comisarului european pentru transport, Adina Vălean, Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Organizația Europeană pentru Parcare Securizată (ESPORG) au solicitat Comisiei Europene să continue finanțarea parcărilor sigure și securizate pentru camioane (SSTPA) în Europa pentru perioada 2025-2027. Principalul argument este acela că stabilirea unei rețele de parcări SSTPA va crește atractivitatea profesiei de șofer profesionist, în contextul actualei crize a forței de muncă.

Cele trei organizații pledează pentru modernizarea și dezvoltarea în continuare a unor SSTPA noi, mai durabile și mai conectate, care vor contribui la întemeierea unei veritabile rețele europene. Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Deși suntem încurajați de recenta alocare a fondurilor UE pentru zone de parcare sigure și securizate pentru camioane avem oportunitate semnificativă de a extinde această rețea în întreaga UE. „Transportul rutier este coloana vertebrală a economiei europene. Atragerea și păstrarea șoferilor calificați este vitală pentru durabilitatea și eficiența sectorului. Asigurarea unor standarde minime de siguranță și salubritate în zonele de parcare este crucială pentru protejarea sănătății și bunăstării șoferilor profesioniști, îmbunătățindu-le astfel condițiile de muncă și făcând profesia mai atractivă. Îndemnăm statele membre, autoritățile regionale și locale să acorde prioritate condițiilor de lucru pentru șoferi, precum și siguranței și securității încărcăturii. Suntem optimişti că următorul comisar al UE pentru transporturi va continua să se bazeze pe sprijinul puternic al comisarului Vălean şi să ne intensifice eforturile de a îmbunătăţi aceste facilităţi esenţiale”, a adăugat ea.

Sursa foto: IRU