Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Reducerea impactului negativ al activității de transport asupra mediului și climei nu a fost un scop în sine până în prezent și a avut loc într-un mod care a redus și costurile, este de părere asociația poloneză de transport și logistică TLP. Iar scopul pentru care se dorea utilizarea resurselor neregenerabile, inclusiv a energiei electrice, a fost reducerea tocmai cheltuielilor. De exemplu, consumul de combustibil al vehiculelor grele de transport era în urmă cu circa 10 ani era 30-35 l/100 km și acum este de 20-25 l/100 km. Iar aceste economii de combustibil înseamnă și reducerea emisiilor de CO2 și a altor emisii poluante. Un alt exemplu sunt soluțiile pentru reducerea numărului de kilometri fără încărcătură, care, pe lângă creșterea eficienței transportului, aduc și avantajul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră pe tona de mărfuri.

Astăzi însă aceste măsuri nu mai sunt suficiente, amintește TLP, deoarece politica ambițioasă privind clima adoptată de UE presupune o accelerare și o reducere drastică a emisiilor de gaze cu efect de seră în fiecare ramură a economiei europene în următorii câțiva ani, ceea ce impune soluții concrete pentru a forța schimbarea.

În cazul industriei de transport și logistică există un întreg pachet de astfel de soluții reglementate prin lege: taxe de utilizare a drumurilor diferențiate în funcție de emisiile vehiculului, includerea transportului rutier în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), introducerea raportării obligatorii a emisiilor de CO2 (ESG), reducerea treptată a producției de vehicule cu ardere internă și a disponibilității acestora, impozite și taxe de înmatriculare pentru alte vehicule decât cele cu emisii zero ș.a. Prin urmare, în viitorul apropiat, utilizarea vehiculelor cu combustibili fosili va înceta să mai fie profitabilă sau chiar va fi imposibilă. Din păcate, atrage atenția și cu această ocazie TLP, deciziile politice nu merg mână în mână cu dezvoltarea tehnologică și cu investițiile în infrastructura necesară. Și există și îndoieli serioase cu privire la capacitatea financiară a industriei transportului rutier de a-și converti parcul de vehicule uzate în vehicule electrice. Costul revoluției verzi pentru transportatorii din UE în perioada 2025-2040 este estimat de TLP la 1 trilion și 674 de miliarde de euro, iar o problemă mai mare decât acest cost este faptul că beneficiarii serviciilor de transport și logistică nu par să accepte o creștere în consecință a tarifelor – în ciuda declarațiilor despre politica lor în conformitate cu standardele climatice de mediu, sociale și de guvernanță.

În cadrul EU ETS pentru transportul maritim ar trebui să se ia în considerare întreaga amprentă climatică, de la producție până la ardere. Consiliul Mondial al Transporturilor Maritime se alătură Danish Shipping și producătorilor de energie regenerabilă, armatorilor și altor organizații într-o scrisoare deschisă adresată factorilor de decizie din UE.

Comisia Europeană a propus includerea transportului maritim în sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) începând cu 2023. Detaliile esențiale ale regulamentului sunt în curs de negociere și, prin urmare, Consiliul Mondial al Transporturilor Maritime, Danish Shipping și alte câteva organizații care reprezintă întregul lanț valoric al combustibililor verzi le cer factorilor de decizie politică să împingă regulamentul în cea mai ecologică direcție posibilă.

Într-o scrisoare deschisă trimisă reprezentanților centrali în cadrul reuniunilor tripartite privind propunerea legislativă, semnatarii subliniază importanța analizării impactului asupra climei al noilor combustibili verzi, de la extracție la sursă până la ardere.

Printre semnatari se numără Danish Shipping, Methanol Institute, Renewable Hydrogen Coalition, Royal Association of Netherlands Shipowners, Swedish Shipowners’ Association și World Shipping Council.

„Pentru a sprijini tranziția transportului maritim către combustibilii marini produși din surse regenerabile, EU ETS trebuie să ofere semnalul corect, luând în considerare emisiile de GES ale combustibililor pe tot parcursul ciclului lor de viață. Suntem îngrijorați de faptul că actuala formulare ETS pentru transportul maritim favorizează în mod neintenționat așa-numiții combustibili bruni proveniți din producția fosilă, care sporesc emisiile de GES”, a declarat Jim Corbett, directorul de mediu pentru Europa al World Shipping Council.

Cu alte cuvinte, atunci când se stabilește un preț pentru emisiile de combustibil, este important ca un combustibil să nu fie considerat verde dacă a lăsat o amprentă climatică semnificativă în timpul extracției și producției.

Transportatorii de linie investesc deja în combustibili și tehnologii alternative și îndeamnă UE să se asigure că politicile sunt orientate spre accelerarea investițiilor în combustibilii necesari derivați din surse regenerabile, adoptând o perspectivă bazată pe întregul ciclu de viață. Alinierea tarifelor EU ETS cu alte măsuri ale UE în materie de „Green Deal” sprijină, de asemenea, potențialul Europei de a deveni un producător major de combustibili marini regenerabili.

„Scrisoarea deschisă” este trimisă reprezentanților Parlamentului European, Consiliului și Comisiei în cadrul reuniunilor tripartite privind propunerea legislativă.